Fem en fredag v4 # Ruta

Det är en fredag med en temperatur runt nollan och en blek januarisol som tittar fram mellan lätta snöbyar.

I dag vill elisamatilda veta vilka tv-vanor vi har:

1.Vad tittar du helst på? Jag ser helst på olika serier av blandad karaktär.
2.Vad tycker du är tråkigt på TV? Alla sportsändningar.
3.Vilken streamingtjänst eller kanal används mest hos dig? SvtPlay och Netflix.
4.Vad skulle du byta ut TVn mot? Jag har levt utan teve, så jag vet att det går och när jag var barn samlades vi runt radion på kvällarna, vi läste och vi spelade kort och andra sällskapsspel.
5.Vad tittade du på senast? Nu rotar jag runt i ”Öppet arkiv” på SvtPlay och har just plöjt igenom ”Svenska Hjärtan” och för tillfället tittar jag på ”Hem till byn”, som ursprungligen sändes i 52 avsnitt mellan 1971 och 2006. Jag ser några avsnitt om dagen, blandat med nyhetssändningar och det övriga ordinarie utbudet. Serien utspelar sig i en tid då vi själva var aktiva bönder, så igenkänningsfaktorn är hög.

Det blir inget ordspråk i dag, men däremot ett citat från ”Hem till byn”, som fick mig att skratta gott igår kväll: Ett olyckligt äktenskap är bra för karriären.

Trevlig fredag!

28 reaktioner till “Fem en fredag v4 # Ruta

  1. jag har också levt utan tv, inga problem, ser morgonnyheterna.
    Vet inte om citatet är sant, läste nånstans att män högt upp i karriären har långa lyckade äktenskap bakom sig…

  2. Vi använder oss av samma och är nöjda. Netflix har vi i ett år framöver och har precis avslutat serien ”Sanningen”. Har du inte sett den rekommenderar jag den.

    Vilken härlig bild och jag tycker att jag känner igen den så kanske har den varit med tidigare.

    Trevlig fredag!

    Kram

  3. Visst minns jag hur det var utan TV. Jag vet att jag gillade ”Radio-teatern”! Det var så spännande när man hörde gonggongen och en högtidlig röst som förkunnade ”Radioteatern ger” och så namnet på pjäsen. Men jag vill verkligen inte bli av med TV:n!
    Gråmulet här idag och nu väntar tandläkaren!
    Kram, Monica

    1. Radioteatern minns jag också. Och jag som var äldst av oss barn fick ofta smyga ner och lyssna på programmet, när småsystrarna somnat.
      Jag minns att det fanns en kriminalserie som hette ”Mannen i svart” och den var väldigt spännande. Kram

  4. Vi har olika TV/streamingsvanor 🙂 Det där sista citatet… tror faktiskt det ligger en del i det. Jag har ju alltid valt familj och kärlek före karriär och det är jag glad för.

  5. Sporten tycker jag borde få en alldeles egen kanal så att vi som inte är intresserade slapp titta på det.

  6. Det kan gå dagar utan att jag öppnar TVn. Bilden får mej att längta till sommaren. Såg att några snödroppar kommit upp en liten bit och då blir jag glad.
    Kramar från oss

  7. Så fint foto!
    Jag har också varit utan TV ett tag, för många år sedan hade jag bestämt att vara utan, då hade mina kompisar samlat ihop och gav mej en i födelsedagspresent, jag i möblera om i rummet! Näst gång jag bestämt att vara utan, kom sonen på besök och tyckte jag behövde en, så då åkte vi och köpte den jag har nu.
    kram

    1. Visst är det bra att ha en ordentlig tv. Jag vet inte vilken i ordningen jag är inne på nu. Den första fick vi 1962.
      Kram

  8. Vilket bra uttryck, kan intyga att det stämmer, i allafall på mig som genomlidit fyra äktenskap…betydligt bättre har det gått med karriären.
    Jag har ju inte sett de gamla svenska serierna. jo några gick i slutet av 70-talet när jag flyttade hit. Försöker förkovra mig lite i kulturens värld just nu, finns många bra program. Trevlig helg

  9. Hej Ingrid, jag vill bara tala om att någon som presenterar sig som Ingrid Levander ville bli min vän i går men skrev på engelska. Det är någon som säkert försöker inbilla fler än mig att den är Ingrid, för jag tror inte att det är du, det är ju vanligt med den här sortens bedrägerier nuförtiden.
    Hälsningar Britta

  10. Ja, jag skrattar glatt åt dom orden om att ett dåligt äktenskap är bra för karriären – det var ju ett sätt att se på det.
    Jag har också i omgångar inte ens kopplat in min tv, den stora skärmen är inte inkopplad nu faktiskt, ser det jag tittar på eller jag mer lyssnar även på tv-program – via datorn. Så jag vet också att det går utmärkt att göra annat.
    Ha en fin helg

  11. Roligt att läsa dina svar. TVhar jag ingen, men ser en del streaming på datorn. Men böcker och ljudböcker är annars det jag ägnar mest tid åt. Gillar sällskapsspel också, men då behöver man någon att spela med och jag vill helst vara självsam. Inte hela tiden, men väldigt mycket.

    Ha en fin lördag!
    Kram

Kommentarer är stängda.