Livet är ingen lek

Lillnyårsdagen är här och det är en ganska kylig, blåsig och molnig dag. Jag har tagit det lugnt på förmiddagen, men sitter och funderar på om jag ska åka och handla. Julmaten börjar onekligen ta slut och det börjar se lite tomt ut i kylskåpet.

WordPress undrar:

Min första reaktion på den här frågan var att jag minsann inte leker. Livet är ingen lek! Men sedan tänkte jag efter – vad är lek egentligen?

wikipedia kan man hitta en definition av vad ordet innebär och där står bland annat:

Lek är en aktivitet som utförs för nöjes skull, eller som social eller intellektuell träning. Denna aktivitet förknippas mest med barn (lekkamrat), men även många vuxna leker – liksom andra högre stående djur. Sport och spel (med eller utan dator) är former av lek som är vanliga i vuxen ålder.

Så visst leker även jag när jag med spänning sitter och skrapar trisslotter och visst är mina idoga försök att bemästra sudokun och olika sorters kryss en typ av lek, men också en form av intellektuell träning. Det gäller ju att hålla de små hjärncellerna, som ännu finns kvar, så aktiva som möjligt.

Och pussel, visst är det en lek och mina försök med olika sorters odlingar, nog kan man kalla även det för lek. Det är ingenting som är nödvändigt att hålla på med, utan det är ju bara för mitt eget höga nöjes skull.

För att inte tala om mobilen och datorn! De är ju verkligen leksaker, inte bara för barn och ungdomar, utan även för vuxna och grånande pensionärer. Varje vecka får jag rapport om hur mycket lektid jag använt när jag suttit och pillat med mobilen och kan konstatera att en oväntat stor del av min tid är lektid. Det är tur att jag inte får motsvarande rapport om tiden framför datorskärmen.

Trevlig Lillnyårsdag!