Igår åkte julen ut…

…trots att det är ett tag kvar till Tjugondag Knut. Jag vet att jag tjatat om att det är först då som julen är slut, men jag tycker att det räcker med adventsstakar, stjärnor och tomtar nu. De ordinarie dukarna låg tvättade, men ostrukna, så jag hade jobb ett bra tag innan jag var färdig och hemmet återställt.

Nu är glada julen slut, slut, slut,
julegranen kastas ut, ut, ut,
men till nästa år igen
kommer han vår gamle vän
för det har han lovat.

Nu är det bara uteslingorna kvar och de får hänga med januari månad ut. Jag har timer på dem och igår eftermiddag upptäckte jag att det redan är dags att flytta fram tiden när de tänds. Det känns hoppfullt!

I dag är det tisdag och gårdagens köld har försvunnit och nu är det en plusgrad, i stället för femton minus. Jag ska köra en maskin tvätt och ta en vända med dammsugaren, för det blev inte av igår. Ryggen tyckte att det räckte så bra som det var. 

Men att göra någon större städning lär jag vänta med ett tag, för här ska göras en spolning av avloppsledningarna i alla lägenheterna mitt i smällkalla januari. På tisdag nästa vecka beräknar de ha hunnit till ”mitt” hus. Diskbänkskåpet ska tömmas, slangar ska dras in i till både kök och badrum och ytterdörren kommer att stå öppen. Hoppas att inte kylan kommer tillbaka till dess.  

Jag lär bli tvungen att ta bort alla mattor i kök, hall och badrum och även kläderna i tamburen. Det blir spännande att se vad det här kan medföra. Jag får väl ta en termos med kaffe och några smörgåsar med mig och stänga in mig i sovrummet medan de håller på.

Trevlig tisdag!