Snart dags för semlor

Det är en gråmulen fredagsförmiddag med ett par plusgrader och enligt SMHI ska det fortsätta så här i dag. Jag har ingenting speciellt mig för, så när morgonpysslet är avklarat ska jag ta och fortsätta läsa ”Jävla Karlar”, som jag fick i julklapp av Krister. Den har legat till sig, men igår efter lunchen la jag mig i soffan med en pläd över mig och började läsa.

Andrev Walden hade sju pappor på sju år.

Växtmagikern. som han levt med sedan han var liten och som han trott var hans pappa, har visat sig inte vara det och nu har han gett sig iväg. Nu letar hans mamma efter en ny pappa till honom. När jag slutade läsa igår var det Konstnären som lekte pappa. Det ska bli spännande att se vilka fler ”jävla karlar” som dyker upp i berättelsen.

Har du ätit någon semla ännu?

Jag lyckades stå emot frestelsen när jag var på Konsum häromdagen, men snart så… Jag äter dem med varm mjölk och kanel och ofta som kvällsmål eller som efterrätt, om jag bara äter en soppa eller något annat lätt till lunch.

Apropå semlor: På Radio Gotland hörde jag igår, att det förr i tiden var förbjudet för bagerierna att sälja semlor före Trettonhelgen. De hänvisade till en artikel i GT den 23 januari 1952, där en bagare i Malmö fått böter för att han sålt semlor för tidigt. Lagen var tydligen en rest från efterkrigstidens livsmedelsransoneringar.

Amaryllis nr 2 blommade inte till jul, men nu gläder den mig med åtta maffiga blommor!

Trevlig fredag!