Östergötland dag 4

Så kom hemresedagen och den inleddes med en regntung morgon även den. Frukosten serverades halvåtta som vanligt och sedan var det dags att packa ner sina tillhörigheter och sätta in väskan i bussen och halvtio avgick den med Gränna och Visingsö, som dagens första mål

I Gränna blev det en färjetur på ca en halvtimme över till Visingsö och där väntade en duktig guide, som åkte med oss på en rundtur på ön. Vi började med att åka genom det stora området som år 1831 planterades med ekar och såg också en odling med mullbärsträd, som man tidigare använt i ett försök att tillverka silke (silkesmaskens larver vill ha blad från mullbärsträd).

Visingsö är 14 km lång, så det tog inte så lång stund att åka från norr till söder och under tiden berättade guiden om både historiska fakta och om hur man lever på ön i dag. Den stora arbetsplatsen är ungdomshemmet Stigby, där ett hundratal har sina anställningar. Man har en livsmedelsaffär och där finns det både Systembolag och Apotek

Guiden steg på bussen vid Brahekyrkan och avslutade rundturen där, men innan vi skiljdes åt gick han med oss in i kyrkan och berättade även om den. Exteriört var kyrkan ganska enkel och stram, men ett fristående klockstapel.

Sen var det dags för lunch och den serverades på restaurang Solbacken, som är Visingsös äldsta restaurang och när vi ätit färdigt åkte vi med färjan tillbaka till Gränna.

När vi var tillbaka på fastlandet igen, parkerade bussen nere vid hamnen och nu hade vi fri tid att gå runt i stan och titta, men tiden kortades av lite, för vädret var inte speciellt trevligt och det såg ut att kunna bli regn när som helst. Det var ett klokt beslut, för när vi kom tillbaka till bussen började det regna.

Transporten till Oskarshamn gick bra och strax innan vi anlände dit, blev det busskaffe på en parkeringsficka. Vi kom fram till hamnen i god tid och satt i bussen och väntade en stund innan det var dags att checka in och gå ombord på färjan, där jag köpte mig en barnportion köttbullar som nattamat.

I Visby regnade och blåste det, men där väntade Claudio på mig, så att så fort jag hämtat min väska från bussen, kunde vi åka mot Klintehamn. Det var väldigt blött på vägen och jag misstänkte att det hade kommit en hel del regn under kvällen och när jag kom hem och kollade regnmätaren var det 14 mm i den.

När krukväxterna fått sig en skvätt vatten, plockade jag fram tandborsten ur necessären och borstade tänderna och sen kröp jag i säng och då var klockan halvtre. Det blev en lång Kristi Himmelsfärdsdag!

I dag gick jag faktiskt upp i vanlig tid, för jag vaknade och då var det ju ingen idé att ligga kvar i sängen. Det blåser och det är 12º nu på förmiddagen, men solen tittar fram mellan molnen då och då i alla fall.

Ett varmt tack till SPF Blåelden Slite för att jag fick åka med på er trevliga resa!

21 reaktioner till “Östergötland dag 4

  1. Du har verkligen hunnit se mycket på den här resan! Det har nog varit ganska jobbiga dagar men med mycket roligt också, kan jag tänka mig. Håller med om att Brahekyrkan var prålig inuti, svårt att få ro där, som jag tycker att man ska får i en kyrka…
    Ja, nu är du hemma igen och det är nog rätt skönt, eller hur?
    Ha det gott och hoppas att ni får härlig vårvärme snart!
    Kram, Monica

    1. Visst har det varit lite jobbiga dagar, men väldigt roligt.
      Nu har jag planterat om mina tomatplantor. Man får ta det lite i taget. Kram

    2. Borta bra, men hemma bäst, stämmer ganska bra. Fast visst har det varit fina och omväxlande dagar med många trevliga gamla bekanta.
      Kram

  2. Längesedan jag var i Gränna och på Visingsö. Din resa inspirerar mig.

    Verkligen en fin resa.

    Jag har nu lämnad Nya Zeeland och är hemkommen. Som med din resa; Borta bra, men hemma bäst.

    Trevlig helg!

  3. En verkligt fullspäckad resa! Brahekyrkan tycker jag är märklig, kan man säga. De där hängande änglarna är rätt förfärliga, och sen ser man den åldriga dörren med järnsmide, som är så vacker, kontraster. Det blev en lång dag innan du var hemma och så har du nu planterat om tomater – respekt!

  4. Välkommen hem igen efter en fin tur till fastlandet. Gränna och Visingsö är trevliga resmål och absolut vårda ett besök.

    Det har varit kul att få följa med!

    Köttbullar till nattamat låter gott!

    Kram

  5. Vilken härlig resa och mycket har ni sett. Gränna är fint men polkagrisar är inte min grej så jag hade inte heller köpt något.
    Kyrkan ser väldigt speciell ut och nästan lite rörig eller hur jag ska säga.

    Kram och god kväll!

  6. Vilken fin resa du haft. Så synd att vädret inte lockade till tid att strosa runt i Gränna, det verkar vara en mysig liten stad. Att se tillverkning av polkagrisar är mer lockande än att äta, säger den som ratar godis.

    Kram

  7. Hur många stopp blev det tro totalt. Många intressanta tycker jag personligen. Det är nyttigt att komma iväg en sväng då och då. Sedan brukar i alla fall jag alltid uppskatta att allt gått bra, att hemma känns naturligt och oftast bäst. Framför allt den egna sängen. Gränna är trång på sommaren. Men inget mot när jag var liten och all trafik gick igenom den lilla staden. Min moster och morbror bodde i många år i Huskvarna. Gränna är tuff att traska i om man går upp och ner för gatorna. Polkagrisar har haft sin tid i mitt liv. Minns att jag stod länge och valde sorter när det inte var min plånbok som styrde. Någon gång ska jag skriva om att jag kunde dött på Visingsö och att det på samma skolresa var nära att jag eldade upp en röd stuga. Alla dessa skyddsänglar.
    Regn behövs alltid på din vackra ö. Men någon borde bara öppna kranen på nätterna.
    Helgkram, Bosse

    1. Det hade säkert varit jättetrevligt att ströva runt i Gränna, men vädret ställde ju till det.
      Många stopp blev det på våra utflykter och chauffören Leif hade ett drygt jobb att plocka rollatorer ut och in i bussens lastluckor.
      Kram

  8. Vilken trevlig resa du varit på! Ibland funderar jag på att gå med i en pensionärsförening för att kunna hänga med på fina resor, speciellt då jag inte är bilburen själv. Har dock inte gjort slag i saken ännu. För många år sedan när vi hade husvagnssemestrar åkte vi runt Vättern en semester och runt Vänern nästa. Låg stilla flera dagar på samma ställe så dottern fick leka av sig o skaffa kompisar. Väldigt vackert i Vadstena. Norrköping åker jag till kommande fredag, ska hälsa på en gammal och kär bloggvän några dagar.

    Önskar dig en skön söndag

    1. Jag har varit med i SPF länge och satt i styrelsen i 10 år. När man som jag lever ensam är det väldigt trevligt att åka på bussresor, både pensionärsresor och andra.
      Ha en fin söndag du också Paula!

Lämna en kommentar