Skidvinter

Igår började jag dagen med att förbereda i köket och hallen inför den där avloppspolningen, som jag har skrivit om tidigare. Jag tömde diskbänkskåpet, tog bort mattorna, kollade att det var rent i golvbrunnen i badrummet och skottade bort snön från uppfarten. När jag var ute såg att spolbilen stod en bit bort på vår gata, så de var på gång.

Sen var det dags att ta en promenad till Trygghetspunkten för att lämna ett blodprov som endokrinmottagningen ville ha inför nästa Proliaspruta mot osteoporos. Den ska man ha två gånger om året och nu är det dags igen. Det var en vacker januaridag med -5º och solsken, men halt som attan när jag tassade iväg dit och jag var glad att det är så pass nära och att jag hade mina dubbar under stövlarna.

När jag kom hem var det dags att laga lite lunch och jag hade precis hunnit äta och plockat bort, när det var dags för besök av killarna som skötte spolningen. Det gick snabbt och smidigt. De påstod att det är bra standard på våra ledningar, trots att de är över 40 år gamla. Så fort det var klart och de lämnat lägenheten för att fortsätta hos min granne, ställde jag i ordning i diskbänkskåpet igen och svabbade av golven och la tillbaka mattorna.

Vid 22-tiden igår när jag gick till sängs hade vi -12º, men i dag är det bara runt nollan. Det ska bli snö och hårda vindar i dag igen och Destination Gotland har senarelagt eller ställt in flera turer i dag. Jag läste på helagotland om en man som tog skidorna till jobbet….

Det gjorde Åke också. Här är han på väg till skogen med motorsågen i ryggsäcken. ♥

Trevlig onsdag!