Jävla karlar – Glad måndag på Tulpanens dag

Det snöar den här måndagsmorgonen och det lär ska bli ett riktigt busväder fram på dagen. Ett tag i morse tänkte jag ge mig iväg och handla, men jag klarar mig bra några dagar utan besök på Konsum. Det är ju bara bra att få lite omsättning på innehållet i frysen.

Igår läste jag om pappa nr 5 – Mördaren, som inte är någon mördare till att börja med i alla fall, men trots att han försöker vara pappa kan pojken inte tycka om honom. Hans kropp vill inte tycka om den stora, grova mannen med smutsiga fingrar, som sätter svarta märken efter sig på osten, och det hjälper inte ens att han får en cykel och ett akvarium.

Mördare blir pappa nr 5 när han i ett raseriutbrott för att mamma är sen från jobbet, vräker ut hela akvariet genom fönstret i snön. Sedan får pojken gå och plocka upp de djupfrusna, vackra små fiskarna och mamma gråter för att hon dras till våldsamma män. Mördaren ger sig iväg, men återkommer efter ett tag medförande en försvarlig bunt sedlar. Vad har du gjort, var kommer pengarna ifrån, gråter mamma? Sen kommer polisen och hämtar Mördaten och familjen flyttar igen. Nästa pappa är Kanotisten….

I dag borde jag ge mig iväg och köpa en bukett tulpaner, eftersom det är tulpanens dag, för den jag fick på Trettondagsafton har tjänat ut, men den har glatt mig länge.

Glad måndag!