Marie Nilsson Lind R.I.P.

När jag kom ut i köket, efter att jag skrivit dagens första inlägg, fick jag höra att Marie Nilsson Lind avlidit i en ålder av bara 62 år. Hennes man dog bara för en vecka sedan och nu har hon följt med honom. Så sorgligt! Gotland och Sverige har förlorat en stor artist, som ha glatt och berört oss på många olika sätt.

Radio Gotland spelar hennes musik och pratar nästan inte om något annat just nu. Jag hörde en intervju där Babben Larsson berättade om sitt samarbete och sin vänskap med Marie och Babben var märkbart rörd.

Vila i frid Marie!

Trettondagsafton

Det är kallt! Destination Gotlands färjor på Nynäshamnslinjen är försenade ett par timmar hela fredagn på grund av hårt väder och risken för nedisning. I morse hade vi -8º, men nu är det lite varmare, bara -4º. Solen har visat sig nu på förmiddagen, som man kan se på bilderna, men rätt vad det är mulnar det till och så kommer en snöby igen. Plogbilen var här för en stund sedan, så nu är det min tur att gå ut och skotta uppfarten. Jag gjorde det igår eftermiddag, så det är inte så mycket att ta vara på, men plogbilen har ju lagt upp en vall som jag behöver ta bort.

Trettondagsafton förr i tiden var en kväll för julkalas och många år i rad var vi vid Åkes kusiner vid Bosarve i Fröjel just den här kvällen. Det var härliga matkalas med hela släkten inbjuden och efter maten samlades gubbarna för sig och spelade kort, medan vi tanter sökte oss till köket, för där hade de tv:n. Trettondagsafton innebar ju revy och på den tiden ville man inte missa ett trevligt underhållningsprogram. De var inte så många!

Nu är julkalasens tid förbi, men jag ska ändå ordna ett litet kalas här i kväll, för nu ska den där lutfisken som inte blev tillagad till första advent konsumeras. Carina o Bosse har piggnat till och kommer och hjäper till att äta den i kväll.

WordPress undrar:

Lägger du mer tid på att tänka på framtiden eller det förflutna? Varför?

Jag tänker väldigt mycket på det förflutna och när jag till exempel tittade igenom inläggen från 2023 upptäckte jag att det var många av dem som handlade om, eller refererade till ”förr i tiden”. (se bara på det här!) Vi hade en bekant som brukade säga att ”när livet är som bäst är det arbete och möda” och det kan jag verkligen hålla med om. Livet var som bäst när man hade fullt upp och den tiden tänker jag mycket på. Däremot brukar jag inte fundera över om de beslut jag tagit genom åren varit felaktiga eller inte. Gjort är gjort och jag är glad att jag har många fina minnen att plocka fram när det känns lite tungt och trist.

Framtiden då? Jag tänker givetvis på den vår och sommar som väntar om bara några månader, men för övrigt använder jag inte mycket tid till att tänka på framtiden. Den blir som den blir och man får ta en dag i taget. Eller som Åke brukade säga: ”Man får vara glad för varje dag man kommer upp.”

Trevlig trettondagsafton!