Krångel och Ingrid

Jag blev lite chockad igår eftermiddag när jag satte på tv:n, för den funkade inte. Den var helt död! Men så fick jag se att även ljusrampen, som jag har bakom den, inte lyste. Nu blev det felsökning bland alla dammiga sladdar och kontakter.

Jag har ett grenuttag med strömbrytare som jag har tv:n och rampen inkopplad på och den använder jag för att knäppa av och på och det var den som lagt av. Det var onekligen en lättnad att det inte var något annat. När jag letat fram ett annat grenuttag och kopplat in det fungerade allt igen. En lördagskväll, och kanske söndag också, utan tv hade inte varit någon höjdare.

Igår kväll såg jag bland annat på ”Stjärnorna på slottet” igen och Pernilla Wiberg var riktigt trevlig hon också. Programmet har varit ovanligt bra den här säsongen tycker jag. Nästa vecka är det Sanna Nielsens tur.

WordPress undrar:

I dag tycker WP att jag ska skriva om mitt förnamn, som är Ingrid. Jag har gjort det förut, men det är nog ett tag sedan och bloggläsare kommer och bloggläsare går, så jag gör väl ett försök igen. Etymologi googlade jag på och det är läran om ords språkhistoriska ursprung, släktskap och utveckling. Jag plankar rakt av från Wikipedia:

”Ingrid är ett kvinnonamn med nordiskt ursprung. Den ursprungliga formen av namnet var Ingifridh, sammansatt av gudanamnet Ingwaz och fridh som betyder skön eller älskad, dvs ”älskad av guden Ingwaz”. Namnet har funnits i Sverige åtminstone sedan 1000-talet och förekommer på runstenar.

Den 31 december 2014 fanns det totalt 117 491 kvinnor folkbokförda i Sverige med namnet Ingrid, varav 48 209 bar det som tilltalsnamn.

Namnsdag: 9 oktober (sedan 1901)”

Bland oss kvinnor som är födda på 40-talet och däromkring är Ingrid ett vanligt namn och bara här på Odvalds är vi fyra stycken i 80/90-årsldern som heter det. Men namnet upplever nog lite av en renässans, för det händer faktiskt ganska ofta att jag hör mammor ropa på ”Ingrid!”

Varför fick jag namnet Ingrid? Man har berättat för mig att pappa hade haft en så trevlig fästmö som hette det, så när jag kom till världen döptes jag till det.

Min dopsked har inte bara namnet Ingrid ingraverat, modellen heter också Ingrid och dessutom har jag ett helt dussin dessertskedar till plus ett dussin teskedar av samma modell.

Den här söndagen är det ett par plusgrader och väldigt grått och då och då kommer det några lätta regnstänk. Jag håller mig inomhus och nu ska jag gå och fixa till lite lunch. I dag tänkte jag göra dillstuvad potatis till några skivor rökt lax.

Trevlig fortsättning på söndagen!