Hoppa på tåget…

…är en utmaning som går ut på att i ord och bild tolka ett angivet ord. Jag har inte varit med i det förut, men varför inte göra ett försök.

Det är Nacka144/Åke som är lokförare på tåget i dag så det är han som bestämmer vilka ord som gäller. Denna lördag är det ”Knut” och jag har några idéer.

Pappa hade en bror som hette Knut och honom och faster Nanny gillade jag skarpt. Jag var väldigt ofta på besök hos dem och åkte mamma och pappa bort någon gång utan oss barn, brukade jag bo där. Farbror Knut var lärare och i femte klassen i folkskolan hade jag honom.

En bild från ett släktkalas i salen på Stenstugu. Här sitter farbror Knut mellan två av sina svägerskor, min mamma Runa och faster Karin.

Det finns visor om Knut också:

Sen har vi ju olika sammansättningar av ord med knut till exempel husknut, kärringknut och  drivknut – och man kan anstränga sig så att man slår knut på sig själv.

Det är en ganska grå lördag med ett par minusgrader. Solen har visat sig, men det har också kommit några lätta snöbyar. Nu ska jag gå och laga lunch. Ostsåsgratinerad blomkål med falukorv står på menyn i dag och det passar bra för i dagens GA finns det en artikel om just falukorv. Den är namnskyddad inom EU sedan 2001 och för att den ska få kallas falukorv finns det regler för tillverkaren att följa.

Julgruppen växer och frodas

Trevlig lördag!