Glad måndag / Gnäll

Det var verkligen en riktigt härlig söndag igår och efter lunchen låg jag ute i solen och slappade en stund, för att få njuta av den sköna solvärmen. Men så fick jag dåligt samvete för att jag bara låg och latade mig, så jag gick ut på en promenad. Jag passade på att ta några foton på min väg, som gick via Barkan ner till samhället och så hem igen. Igår svek mig karaktären och på hemvägen gick jag in på Coop och köpte några Dumle och Marianne. Det är tur att Coop har små påsar.

Det är ju måndag i dag och det är en ganska grå och kylslagen morgon. Jag är tidigt uppe, för jag väntar på hantverkare och jag vill ju gärna vara klädd när de kommer och medan jag väntar, passar jag på att lägga ut några bilder från gårdagen. Bloggvännen Carita med utmaningen Glad måndag tycker ju att vi ska muntra upp oss med några trevliga bilder på måndagarna. Här kommer mitt försök:

Ett vackert träd på Gotlandshems Odvalds
Bäcken som rinner under bron är nästan torrlagd

Glad måndag!

🙁Nästa bild hör inte till kategorin Glad måndag.🙁

Jag tycker att de här överdimensionerade sopkärlen som Region Gotland satt ut överallt i samhället är enormt fula. När man går i villakvarteren där husen ligger tätt och det står två såna här mastodonter vid varje infart blir de väldigt dominerade. Regionen har verkligen förfulat vår miljö och jag är helt klart inte den enda som tycker så. Läs gårdagens ledare i Gotlänningen

Himlen väntar

Det är en gråmulen och disig lördagsförmiddag med ett par plusgrader och snön smälter undan mer och mer. Det är bara att hoppas att så mycket som möjligt försvinner på vägar och trottoarer nu i helgen, för i nästa vecka ska det visst bli kallt igen.

Det märks att vi bara har en butik i Klintehamn. Det här meddelandet kom från dem igår. Det hade nog sett helt annorlunda ut om vi hade haft kvar vår ICA-affär, för så länge den var kvar, var det den jag föredrog. Nu har man inget val om man inte vill köra flera mil. OK, jag har fått medlemsrabatt, men jag undrar hur mycket jag hade tjänat om jag kunnat handla någon annanstans än på Coop.

I dag fick jag ett mejl från Netflix att det har gått 203 dagar sedan jag pausade mitt abonnemang. Man är bevakad! De har påmint mig då och då om nya filmer och serier, men det finns så mycket annat att titta på, så det har inte blivit att att boka på dem igen.

Jag ser gärna om serier och just nu går Downton Abbey i repris så det ser jag ett avsnitt av varje kväll. Och har jag inte något annat att göra på vardagseftermiddagarna kan jag alltid se ett par avsnitt av McLeods döttrar. Både familjen Crawley och Mcleod känns som gamla goda vänner som tittar in och man måste inte sitt klistrad framför teven, utan kan lugnt gå och koka kaffe till exempel, för man vet ju vad som kommer att hända.

I helgen väntar trevligheter. I dag ska jag gå på Rondo och se årets Gotlandsrevy och i morgon är jag bjuden till Stenstugu på lunch.

Julpusslet är snart klart, nu är det himlen som väntar,

Trevlig lördag!

Kvacksalveri

Nu ska jag sticka ut näsan lite, för jag kan inte låta bli att reagera mot reklamen på Facebook för diverse undermedel mot olika krämpor, ofta presenterade av kändisar i långa, långa artiklar där man i slutet får veta att nu finns det bara ett mindre antal förpackningar kvar, så man måste skynda sig att beställa. Skynda, skynda, extrapris!!

Urininkontinens är ett populärt problem där man har många fiffiga alternativ. Den botas enkelt med en salva, ett plåster på magen eller några helt fantastiska kapslar.

De vanliga hörapparater och glasögonen kan man glömma, det finns otroligt bra alternativ för att få både bättre hörsel och syn och spinal stenos botas med ett bälte i stället för operation.

Jag skulle ju kunna länka till några av de här sidorna, men Norton är förståndig och stoppar en del av dem, för att de går till en falsk webbutik, som eventuellt är ute efter att stjäla min personliga information eller mina pengar.

Borde det inte finnas en kvacksalverilag som stoppar all den här försäljningen?

Kvacksalverilagen – lagen (SFS 1960:409) om förbud i vissa fall mot verksamhet på hälso- och sjukvårdens område avskaffades 1999 och ersattes av Patientsäkerhetslagen. Fungerar den verkligen?

2026-01-14 13:20 och det snöar/regnar ihärdigt!

Åvallegården/Odvalds

Visst finns det en hel del vinterprydnader till gravarna redan på Suderviljan, det upptäckte jag på gårdagens shoppingrunda, så nu kan jag lägga upp en plan inför kommande helg. Lyktorna står redan uppradade på diskbänken, redo med nya batterier. Jag vet att det är charmigare med levande ljus, men det blåser ju så hemskt hela tiden, så det är hopplöst att få dem att brinna.

Sen fortsatte jag min promenad till Coop och fick handla det som stod på min lista och på hemvägen tog jag en sväng in på Åvallegården, för jag ville ta några aktuella foton därifrån, till det jag egentligen ville skriva om i dag.

Jag vet, jag har skrivit om det förut, men i början av 50-talet, när min familj flyttade till det här huset i Vallekvior, blev vi närmaste granne med en byggarbetsplats, äldreboende Åvallegården.

När mamma sedan blev änka 1957 behövde hon ett jobb och då fick hon en tjänst på Åvallegården som biträde. Hon arbetade där i lite drygt tjugo år, tills hon gick i pension och sina fem sista år i livet blev hon själv en av de boende och även svärmor Rut bodde där några år. Kanske är det därför det svider lite extra i hjärtat när jag läser om att Åvallegården går samma öde till mötes som f.d. Klintehemmet. Verksamheten läggs ner och byggnaden går en okänd framtid till mötes.

Lite drygt sjuttio år sedan jag som barn såg Åvallegården växa till sig har jag det senaste året gått en promenad då och då och tittat på hur det nya särskilda boende på Odvalds utvecklats. Där kommer det att bli plats för 60 boende i ett plan.

Om man jämför miljön vid Odvalds med den på Åvallegården, ser det här mera ut som ett fängelse än ett boende. Fast det kommer säker att se annorlunda ut när man kommer igång med planteringar av de stora markytorna. Det ska vara färdigt för inflyttning till årsskiftet 25/26.

I dag är det en mulen och småregnig onsdag och så ska det visst förbli, i alla fall enligt radions väderleksrapport, så det var ju tur att jag var ute igår. Jag lär nog hålla mig inomhus, om jag inte får någon avisering om att den efterlängtade musen anlänt till Coop förstås.

Trevlig onsdag!

I mitt nästa liv…

…tror jag att jag ska bli odlare av ampelliljor. I dag har jag klippt bort alla skott som invaderat vardagsrumsfönstret från de två exemplar som jag har i amplarna där och när jag fått ner rankorna och tog ut dem och räknade hur många nya skott det fanns på dem, var det över 60 stycken.

Enklare uppgift än att odla ampelliljor kan jag knappast tänka mig.

Solen skiner, för det mesta i alla fall, i dag också, men molnen kommer och går och det är varmt, nu vid 10-tiden har vi 22º. Jag ska fortsätta med min fredagsstädning, för det här var bara en liten parentes medan ryggen vilade sig.

Bättre brödlös än rådlös

Det blev en helmulen måndag, med lätt regn fram på dagen. På förmiddagen städade jag av uteplatsen och vattnade och när jag var färdig med det var det dags för lunch. Jag visste inte riktigt vad jag skulle hitta på, men det blev en carbonara. Efter lunchen satte jag in en annons för SPF inför vårt nästa möte och sen var det dags för Sommar i P1, men det hoppade jag över igår.

90-åriga Hania Rosenerg, förintelseöverlevare, var måndagens sommarvärd och jag hade redan i förväg bestämt mig för att inte lyssna på henne. Jag har hört så många berättelser av överlevare från de olika koncentrationslägren och även gjort ett besök i ett på en bussresa 2005….

….och jag har läst om förintelsen, sett massor av filmer som skildrat vidrigheterna och jag känner att jag helt enkelt har fått nog.

Fast samtidigt är det väldigt viktigt, att de få av överlevarna som fortfarande är i livet, får berätta om sina upplevelser, så att de yngre generationerna blir uppmärksammade på det som hände under andra världskriget. Det finns grupperingar som förnekar att förintelsen fanns (något som är straffbart i Sverige) och när ögonvittnena försvinner, får de säkert luft under vingarna.

I stället för att lyssna på Sommar i P1 tog jag en vända till Suderviljan och köpte några plantor till rabatten, för att försöka fylla i några hål. De hade 25% på sommarblommor så jag köpte några surfinor och hann plantera dem innan det började regna, fast det blev inte många droppar.

Den här tisdagen inleds med samma gråa och trista väder som igår. Jag ska börja med att åka och tisdagshandla och det behövs verkligen.

Gårdagens planerade bakning höll på att bli helt inställd, eftersom det fattades både det ena och det andra i skåpen, så det blev bara en sockerkaka, Fast även där höll det på att bli stopp, för jag hade inget ströbröd, men bättre brödlös än rådlös, jag använde kokosflingor till formen i stället och det gick alldeles utmärkt.

I dag ska jag hur som helst lyssna på Sommar i P1, för jag tror att tisdagens värd, riksdagens talman Andreas Norlén, kommer att bjuda på 90 underhållande minuter.

Trevlig tisdag!

Dags för veckohandel

Gårdagen gick i sakta mak och det blev inte så mycket uträttat, bara det vanliga pysslet och så körde jag en maskin tvätt, så i dag får jag ta fram strykjärnet en stund. Sedan jag blev ensam bryr jag mig inte om att gå till tvättstugan och mangla. Mina två lakan klämmer jag till med strykjärnet och det duger för min del.

På eftermiddagen städade jag bokhyllan innan jag hamnade i tv-fåtöljen. Fotografierna högst upp var i stort behov av en omgång med dammtrasan. I och för sig är det inte någonting som syns, men nu vet jag att det är gjort i alla fall.

Jag har nog berättat det tidigare, men en klassiker när det gäller julstädning är när min faster sa till sin man, att han måste städa sina skrivbordslådor ”…för nu är det ju snart jul!”

”Jaha!”, svarade han med en förvånad uppsyn. ”Ska mina lådor stå öppna i jul?”

I dag är det tisdag och dags för veckohandel. Det är inte så mycket jag ska ha, så jag tror jag tar mig en promenad till Konsum. Man får passa på att gå så länger det är så här bra väglag utan snö och halka.

Tisdag morgon, slätmulet, duggregn och +7º

Trevlig tisdag!