Som jag har slitit!

En del nätter kan verkligen vara jobbiga och det var riktigt skönt att vakna till en lördag med inga måsten alls, för i natt har jag slitit som bara den.

Först kokade jag en massa gröt och bredde ett stort lass med smörgåsar, för vi skulle ha ett möte med SPF. Konstigt nog höll vi till nere i Wimans verkstad, det som i dag är Mekonomen. Mycket folk kom det och jag var rädd att gröten inte skulle räcka, men det gjorde den.

När det var avklarat kom en av medlemmarna med en stor korg fylld med bacon och ett par stora magnumbuteljer med vin. Det fick föreningen av henne och hon tyckte att vi ska lotta ut korgen på nästa träff, men för säkerhet skulle stekte vi baconet. ”Kommer det verkligen att hålla sig?” undrade jag när jag såg det stora berget med stekt bacon. ”Jodå”, fick jag till svar, ”det håller sig i flera månader”. Sedan vaknade jag och kunde konstatera att klockan var lite över sju och att solen sken, så då gick jag upp.

Jag mår faktiskt inte bra alls när det blåser så hemskt som det gjorde igår. På kvällen somnade jag framför tv:n när jag låg i soffan och såg på Masced Singer, jag som aldrig somnar på det där viset annars. Jag sov mig igenom hela programmet, men när det var slut piggnade jag till och såg ett avsnitt av Falsk identitet på SvtPlay innan jag gick och och la mig.

Nu har jag druckit morgonkaffet, solen skiner och jag har vattnat blommorna och varit ute och kollat läget lite och så fort klockan blir tio ska jag gå till Suderviljan och handla penséer. Jag hade ju tänkt göra det igår, men vädret gjorde att jag höll mig hemma. En vända till soprummet räckte!

Dagens ordspråk:
Inget ont som inte har något gott med sig.

Trevlig lördag!

Annandag Påsk

Annandag påsk ser ut att bli en innedag, för SMHI varnar för både regn och snöbyar och det blåser och ser riktigt ruggigt ut. Det har varit en kylig påsk, men vi får väl vara tacksamma över att det varit solsken de övriga dagarna i alla fall. På påskafton kunde vi ju till och med sitta ute på terrassen på Stenstugu ett tag på eftermiddagen.

Igår, när jag var hos Krister o Thomas, var det soligt och fint, men det blåst som attan och alla flaggor som var hissade stod rakt ut och flaggstängerna vajade i vinden. När jag körde hem var det nästan jobbigt att hålla bilen på vägen, men hem kom jag, efter en väldig trevlig och välsmakande eftermiddag.

Ett stort fint påskägg fick jag med mig hem

Även om det inte blivit så mycket motion och promenerande i helgen, så tog jag mig alla fall en härlig promenad på påskaftons förmiddagen innan jag körde till Stenstugu och lyckades erövra två checkpoints till.

Först hittade jag den här och den var ganska enkel

Sen letade jag efter nr 121, som ska finnas innanför stigen på Barkan, men den jag fick ge upp till slut. Jag angrep den nog från fel håll, så jag trasslade in mig i en ganska oländig terräng och det slutade med att jag fick leta mig tillbaka ut till vägen, trots att gps:en visade att jag var ganska nära. Den checkpointen är svartmarkerad och alltså extra knepig att hitta. Jag får försöka närma mig den från ett annat håll vid något annat tillfälle.

På vägen hem från det fruktlösa försöket hittade jag i alla fall den här, nr 126.

Tilläggas kan, att i dag på annandagens morgon, har jag hittat tre små nya vårtecken. Jag upptäckte att det kliade på halsen och där satt en liten svart fästingnymf, sen hittade jag en på vänster arm och en på ena knät. Nu hoppas jag att det inte ska finnas några fler någon annanstans och jag inser att man nog blir tvungen att ta en dusch och byta kläder efter att man varit ute i terrängen. Vaffö ska de va på detta viset??

Dagens ordspråk:
Naturen, som gav oss två ögon att se med och två öron att lyssna med, har bara gett oss en tunga att tala med.

Trevlig fortsättning på helgen!

Köpte lite vår

Det är en solig och vacker vårdag och att det dessutom är nästan vindstilla och +7º satte fart på mig i förmiddags. I morgon är det sandborttagning här i området, så jag började med att sopa av uppfarten och sedan gick jag och flyttade ut bilen från garaget till parkeringsplatsen och sopade bort all vintergrus från garagegolvet.

När jag var färdig med städningen  åkte jag till Suderviljan för att kolla på deras påskliljor och penséer, men de föll mig inte i smaken. Påskliljorna var för dyra och penséerna för små, så jag fortsatte till Konsum och där fick jag nästan tag i det jag ville ha. De hade inte tillräckligt många penséer, men jag tog de som fanns. Nästa vecka går vi ju in i Stilla veckan och jag ville ta bort vinterprydnaderna från gravarna och sätta dit påskliljor och penséer i stället och så ville jag ju ha en påskkruka till mig själv också.

Det var dags för lunch när jag kom hem och jag plockade fram en bit lasagne och lite herrgårdsgrönsaker ur frysen och när jag ätit gick jag ut för att plantera påskliljan och den sista pensén i en kruka. När jag stod där på terrassen och tittade mig omkring upptäckte jag, att jag nog borde ha tagit in ängeln i höstas. Den har suttit där och tittat hela vintern och sett ganska söt ut, men inte har jag sett att den spruckit.

En kraschad ängel

Dagens ordspråk:
Ansvaret är inte mindre för att man ingenting sagt.

Trevlig fortsättning på tisdagen!

Starur nr 5

Jag kom iväg ut på en promenad igår efter lunch och jag gick Vallekvior fram för att se om någon blåsippa piggnat till ännu, men det fanns inte en enda. Det är verkligen skillnad mellan åren. Förra året var det gott om blåsippor den 17 mars, men jag fick i alla fall glädja mig åt den vackra sträckan längs Jeppes* tomt, där krokusen blommar helt fantastiskt just nu. Och inte bara längs vägkanten, inne i trädgården är det som ett rosa/lila hav på sina ställen.

Jag gick inte så långt, utan tog av på en stig in till Barkan och tog en promenad där innan jag vände hemåt igen.

När jag var nästan hemma träffade jag på en bekant och vi blev stående och pratade en lång stund i det härliga solskenet, men till slut skiljdes vi åt och jag tog stigen, genom Wöhlers Park hem till Odvalds.

När jag kom hem var det lagom dags för eftermiddagskaffe och jag slog mig ner i vardagsrummet och satte på tv:n och via SvtPlay såg jag dagens avsnitt av  två serier som jag gillar; Modern och Dottern, en turkisk serie och  McLeods Döttrar, som är från Australien.

Som jag satt  där, försjunken i dramatiken på tv:n, mörknade det lite och när jag tittade ut genom fönstret var det full snöyra på gång. Det blev inte så långvarigt, men gräsmattan var lite vit ett tag, fast det töade snabbt bort och efter en stund fanns det inga spår kvar av den staruren.

Starur nr 5

I dag skiner solen, men det har varit en kall natt och morgon med flera minusgrader. Frukosten är avklarad och jag ska börja dagen med ett digitalt möte, som jag blivit inbjuden till. Jag vet inte alls vad det rör sig om eller vilka som kommer att vara med, men det visar sig väl. Alltid kan man väl lära sig nånting.

Dagens ordspråk:
Kunskap är makt.

Trevlig torsdag!

*Jeppe var min och mina systrars lekkamrat när vi som barn bodde grannar med honom i Vallekvior.

Lugn söndag efter innehållsrik lördag

Det är en mulen och grå söndag med +3º och det stänker med regn lite då och då. I dag blev det en lång frukost vid köksbordet med GA-kryssen, som jag inte hann med igår, men nu är de avklarade och när det var gjort gick jag i badrummet och borstade tänderna och fick på mig kläderna till slut.  Man kan ju inte äta söndagslunch i morgondressen!

Ute är det helt snöfritt nu och gräsmattorna lyser gröna och i rabatterna dyker det upp den ena vårlöken efter den andra och blir det bara lite värme så ska väl våren sätta fart. Förra året hade vi nästan ingen vinter och ingen snö heller, men just på natten till den 14 mars slog det till och på morgonen såg det ut så här:

2002-03-14 07:45 Lite onödigt kan man tycka!

Igår var jag och klippte mig på förmiddagen och blev av med coronakalufsen och Ida måste ha lyckats bra, för ingen kommenterade förändringen. Annars brukar folk fråga, med förvåningen i rösten, :”Har du klippt dig?” Efter klippningen tog jag en sväng till Sicklings där Eva och Carina o Bosse var i full fart med vårslakten.

På eftermiddagen kom Krister och Thomas på besök och de hade en så vårlig och fin bukett med sig. Vi fikade och innan de åkte tillbaka till stan åkte vi till Sicklings igen, för Krister skulle hjälpa Carina o Bosse att få ordning på mobiler och datorer. Man behöver en datakonsult då och då.

Julgruppen har fått konkurrens

På kvällen satt jag och zappade lite fram och tillbaka, för jag ville se hur det gick i Melodifestivalen, men jag orkade inte riktigt med hela programmet. Fast omröstningen såg jag, så jag vet vem som vann och det var roligt att Clara Klingenström från Gotland placerade sig så bra som hon gjorde. Man är ju lokalpatriot!

Jag letar annars efter en trevlig serie på SVTPlay eller Netflix just nu och det finns ju hur mycket som helst, men det gäller bara att hitta rätt. Jag känner mig lite husvill, men det ska väl lösa sig. Tips mottas med tacksamhet!

Telia bjuder på frivisning av C More just nu och där går det en och annan bra film. Igår såg jag slutet på A Star Is Born, med Lady Gaga och Bradley Cooper. Den har jag sett flera gånger, den första gången faktiskt på bio i Klintehamn och sedan på Netflix och den är såååå bra.

Dagens ordspråk:
Visa aldrig vördnad för överheten, men väl för mänskligheten.

Trevlig söndag!

Starur nr 4 – Munskyddsvärdar

Det blev ett riktigt busväder på torsdagseftermiddagen med hårda vindar och snöbyar och nog kan man klassificera snöfallet som en starur alltid. Det gav ett ordentligt snötäcke! Helagotland.se rapporterade att ca 1000 abonnenter på ön var utan el och att det låg nerblåsta träd över vägarna på flera ställen på ön. Färjeturer blev försenade och räddningstjänsten fick rycka ut och säkra takplåtar på en ladugård på Sudret

Mot kvällen hade vinden avtagit och snöfallet hade gått över i ett lätt regn och när jag öppnade ytterdörren vid 22-tiden för att kolla läget innan jag gick till sängs, verkade det vara någorlunda drägligt ute. Det var ingen nederbörd att tala om just då, men marken var helt täckt av  blötsnö.

I dag har blåsten lugnat ner sig lite, det är mulet och +5º och under natten har snön i stort sett försvunnit igen. Det är bara ”skotthögarna” som avslöjar gårdagens starur.

Jag kollar ju coronarapporterna  på region Gotlands hemsida och fick se att de har en väldigt snygg header. 😉

Warsholmsbron och småbåtshamnen där utanför

När det gäller corona så ökar smittspridningen lite oroväckande igen tycker jag. Igår var det 16 nya fall av covid-19.

Ett nytt grepp från regionens sida är en test med  munskyddsvärdar. Avsikten är att man ska  försöka få folk att använda munskydd i rusningstid i kollektivtrafiken, för det är många som slarvar med det trots FHM’s rekommendation. Jag har inte åkt buss under hela 2020 och inte en enda gång i år heller, men nu när jag är vaccinerad kanske jag kan våga mig på att ta en tur till stan fram på vårkanten. Munskyddet är redo!

Dagens ordspråk:
Den som går vilse kan av misstag finna nya vägar.

Trevlig fredag!

Från snöstorm till bevattningsförbud

Det var verkligen omväxlande att titta in på helagotland.se igår, för i den ena rubriken varnar man för snöstorm  och i nästa redogörs för när 2021 års bevattningsförbud träder i kraft.

I dag går SMHI ut med följande varning:

Varning klass 1 Byvind
När: Torsdag eftermiddag Var: Den södra delen samt längs den östra kusten Intensitet: Sydostliga vindbyar ca 21 m/s Kommentar: I samband med blåsten kraftigt snöfall

Nu på torsdagsförmiddagen blåser det hemskt och vi får väl se om det blir någon starur senare i dag, men ännu är det uppehållsväder.  De här varningarna stämmer ofta dåligt och man påstår att det ska bli värst i södra och östra delen av ön, så vi kanske blir förskonade.  Snön kommer senare att övergå i regn och temperaturen hamnar på 0 till +5º. Geab har i alla fall skärpt beredskapen och Destination Gotland varnar för eventuella förseningar p g a hårt väder.  Vi är redo!

Det var tur att jag var ute och rörde på mig igår, för i dag ser det helt klart ut att bli en innedag. Förutom förmiddagens promenad ner till samhället,  gick jag ut en vända på eftermiddagen också och syftet var att kolla läget på blåsippsfronten, men jag hittade bara en liten luden knopp. Nu lär den få vila sig ett tag till.

När det gäller bevattningsförbudet kommer det att träda i kraft 1 maj, men berör inte Klintehamn och jag antar att det beror på att vi får vårt vatten från Bräckvattenverket i Kvarnåkershamn, så vi tär inte så hårt på grundvattennivån.

Mormors lilla hjälpreda var så duktig och med vattenslangen. Det är många år sedan jag hade så god hjälp i trädgården.

Det är alltså fritt fram att använda slang när man ska vattna i trädgården och tvätta bilarna både på Stenstugu och på Odvalds, åtminstone fram tills det kommer andra förhållningsregler. Nog känns det lite märkligt att fundera på bevattning en sån här dag och hur kan de redan i början av mars veta om det blir vattenbrist eller inte i sommar?

Nu ska jag ta och städa frysfacken. Det finns många mysko grejer där som behöver rensas bort.

Dagens ordspråk:
Den fattige är gladast när han är mätt, den rike när han är hungrig.

Trevlig torsdag!