Skön söndag och Glad måndag

Det blev en ganska fin söndag igår och på förmiddagen tog jag mig en promenad. Man måste ju passa på när vädret och väglaget är skapligt och det var riktigt skönt ute, för det blåste nästan ingenting. Blött är det i skogen, men det hade varit -4º under natten, så det var ännu lite fruset i backen.

Jag gick en promenad på Barkan…
…och gick ut vid skolan, där jag satte mig en liten stund på en bänk, innan jag fortsatte.

Väl hemma igen var det dags för lunch och sedan satt jag vid datorn ett tag och när jag satt där kollade jag upp dagens skrivförslag:

Dela en av de bästa presenterna du någonsin fått.

Det är en fråga som det är väldigt lätt för mig att svara på. Den bästa presenten jag någonsin fått är den lilla taxvalpen Ruff, som vi fick i julklapp av min faster och farbror någon gång på 50-talet. Efter att ha släpat hem alla tänkbara hundar från samhället och försökt övertala mina föräldrar att få behålla någon av dem, blev lyckan fullkomlig den där julaftonen.

Foto av Ruff och min lillasyster Kerstin. Jag tror att det här är det enda foto jag har av Ruff och det får bli min Glada Måndagsbild

Vi var ofta hos vår kusin Göran och lekte och familjen hade nog fått den här lilla valpen levererad i god tid före jul, så Görans mormor Hildur fick sitta upp på sin kammare med Ruff när vi var där, för att överraskningen inte skulle röjas.

Vi älskade Ruff allihop och kanske mest pappa, som varit så negativt inställd till att skaffa hund. Ruff sov i hans rum på nätterna och när pappa var borta och ringde hem för att kolla hur vi hade det var hans första fråga: ”Hur är det min min lille pojk?”

Söndagseftermiddagen/kvällen bestod av ett par avsnitt av ”River”, en serie på Britbox med Stellan Skarsgård och Nicola Walker i huvudrollerna och så ”Mästarnas Mästare” förstås.

”River”, Stellan Skarsgård, ser och hör avlidna personer och jag kände mig lite besläktad med honom i morse, för när jag vaknade låg Åke som vanligt bredvid mig i sängen. Jag förnimmer honom ofta där några sekunder just när jag vaknar, men i dag hörde jag honom också: ”Och du kan inte sova?”, sa han. Då var klockan kvart i åtta och det var dags att stiga upp.

Det var tur att jag kom ut ett tag igår, för i dag blir det nog en innedag. Det har börjat regna och så ska det visst hålla på den här måndagen

Glad måndag!

Lördagsrunda

Det blev solsken ett tag igår i alla fall och efter lunch gav jag mig ut på en Klinterunda. Det blåste lite snålt och jag hade motvind på väg ner mot samhället, men jag knatade på. På bänken vid Vallemo tog jag mig en paus, men sen gick det bra.

Vid Torget fanns det ännu kvar ett hjärta

Jag passade på att gå in på Konsum för att köpa en potatisskalare när jag ändå var i närheten. Den jag haft i hur många år som helst var helt plötsligt försvunnen när jag tömde diskmaskinen häromdagen och jag har inte lyckats hitta den. Förmodligen ligger den i kompostpåsen i soprummet, men där är jag inte intresserad av att rota runt, så det fick bli en ny. När jag ändå var i butiken köpte jag ett par fastlagsbullar också. Jag åt ju aldrig några i tisdags, så det hade jag till godo.

Sen fortsatte jag till biblioteket för att lämna tillbaka Björn Hellbergs bok. Det var stängt igår, men det går ju att lämna tillbaka böcker via dörrinkastet.

Äntligen fick jag se vintergäck som kämpat sig upp bland höstlöv i en trädgård.
Nu är det gott om vatten i ån

Väl hemma igen hamnade jag vid datorn ett tag, men sen var det gott att få sätta sig framför tv:n med en kopp kaffe. Nu botaniserar jag i Britbox`s utbud, man måste ju passa på när det är frivisning, och igår såg jag en miniserie, som heter ”Sanningens pris” och den tycker jag var rätt bra. Det är tur att det finns annat än Melodifestivalen att fördriva tiden med en lördagskväll.

I dag är det söndag och den har börjat med sol, men det har varit en kall natt och gräset och hustaken är vita av frost. Jag har i alla fall startat dagen på ett behagligt sätt…..

En god söndagsfrukost

Trevlig söndag!