Jag fick ett anfall….

….av vårkänslor i dag trots att det är grått och trist väder och bara fyra plusgrader, så när morgonkaffet var avklarat gick jag ut och satte in snöskskyffeln och piassavakvasten i förrådet och innan jag satte in kvasten borstade jag bort sand och grus från gräsmattan och vår uppfart. Skulle det komma ett bakslag i vädret går ju redskapen att plocka fram igen, men nu var jag trött på att se dem varje gång jag tittar ut genom köksfönstret.

Jag passade på att sopa av lite på terrassen också och så dokumenterade jag vårblomningen. Det går väldigt långsamt i år tycker jag och det är så surt i marken att man inte vill gå på gräsmattorna ens. Annars hade det varit läge för att räfsa bort lite fjolårslöv i dag, för det är nästan vindstilla.

Igår, när jag körde hem från Stenstugu, stannade jag till vid Konsum och då fick jag se att det var extrapris på nötfärs, så jag passade på att köpa en förpackning. I dag har jag gjort köttbullar och det är väldigt länge sedan jag gjorde det senast. De blev riktigt goda och när jag ätit en portion till lunch kunde jag förpacka resten i fyra små påsar för framtida måltider.

Jag tyckte att jag inte hade handlat så mycket igår, så jag blev lite förvånad över slutsumman när jag skulle betala. När jag kom hem tittade jag på mitt kvitto och upptäckte att jag köpt en väldigt dyr senap – Överstekvarns Honungssenap, en gotländsk specialitet.

Jag äter nästan aldrig senap, men ibland måste man ju ha det, som när man gör hovmästarsås till gravad lax till exempel och det gör jag då och då. Såsen blir väldigt god när man använder den här senapen har jag upptäckt och nu var burken tom, så det var därför jag köpte en ny. Den förra hade jag fått i present, eller vunnit på något lotteri, jag vet inte säkert? Att den lilla burken på 210 g kostade 50:- tänkte jag ju inte på när jag äntligen hittade den. Så man lyxar till det!

Trevlig tisdag!