Torsdag och Fredagsfrågor

Himlen brann i öster i morse när jag vaknade strax efter sju, så jag var bara tvungen att gå upp och glänta på persiennen och titta ut. Så vackert! Sen gick jag inte och la mig igen, så det blev lite tidigare uppstigning än vanligt den här fredagen.

Torsdag:

Igår blev det ingen promenad, men på förmiddagen tog jag bilen och åkte och handlade på Konsum och eftersom det började bli dags för lunch åkte jag och köpte en portion thaimat på Kustgrillen innan jag körde hem igen. De hade friterad kyckling med ris och sweetchilisås på dagens meny och det smakade väldigt bra. Den friterade kycklingen var precis så knaprig och fin som det ska vara. Jag fick bara lite ris över när jag ätit så mycket jag orkade.

Efter maten la jag mig i soffan och läste ett tag tills det var dags för eftermiddagskaffe. Då bytte jag boken mot teven och hade egentligen tänkt se några avsnitt av ”Raskens”, serien från 1976 med Sven Wollter i huvudrollen, som jag började titta på häromdagen, men så upptäckte jag att ”30 Grader i Februari” också finns på SvtPlay nu och vad kunde passa bättre den 1 februari än några avsnitt av den.

Fem en fredag:

I dag har Elisamatilda valt frågor på temat bekvämlighet och här kommer mina svar:

  1. När klev du senast ur din bekvämlighetszon? Det minns jag inte ens.
  2. När är du som mest bekväm? Ensam hemma.
  3. Vilken typ av kläder går du i hemma? Jeans och tröja.
  4. Vilken bekvämlighet i vardagen uppskattar du mest? Micron.
  5. Vid vilka tillfällen är du inte bekväm? Bland människor jag inte känner.

WordPress undrar:

Vilken är din favoritmat att laga?

    Det är tråkigt att laga mat till sig själv, fast det ju egentligen borde vara tvärtom. Nu har jag ju chansen att bara laga det som jag själv gillar, men det är inte bara tråkigt, det är svårt också. Fast jag har utvecklat en hel del knep, som även har att göra med svaret på fråga nr 4 från Elisamatilda. Micron använder jag mycket mer nu än tidigare när vi var två i hushållet och i min frys finns det nästan alltid lagom stora portioner för en pensionär av kålpudding, lasagne och olika köttgrytor, så det är något jag gillar att laga och inte vill vara utan.

    Nu ska jag ta en vända med dammtrasan och snabeldraken. Jag får nog till och med slänga ut småmattorna på vädring. Den här vårsolen ställer till det! Egentligt borde jag putsa fönster också, men det får vara tills andan faller på.

    Dagens ordspråk: Upptäckten av Amerika är ett resultat av fantasin, inte av tekniken.

    Trevlig fredag!

    28 reaktioner till “Torsdag och Fredagsfrågor

    1. Mikron använder vi bara till uppvärmning men utan den skulle jag inte vilja vara. Disk- och tvättmaskiner är en bekvämlighet som man har svårt för att vara utan numera. Men visst, allt går men varför göra det svårare för sig.

      Kram och god fredag!

      1. Jag skäms nästan lite för att jag har diskmaskin, men skyller på att vi faktiskt var två i hushållet när vi flyttad hit och som du säger, varför göra det svårare än nödvändigt. Kram

    2. Kustgrillen verkar ha mat precis i min smak! Förstår att du köper mat där då och då! Annars tycker jag (och Kenneth!) att du är föredömlig, som lagar så mycket mat själv. Vi har blivit lite bekväma med åren…
      Micron är förträfflig till att värma matrester i. Och det är klart att du ska ha diskmaskin!
      Tack för tipset om ”30 dagar i februari”! Den tror jag att jag också ska se. Grått och mulet här idag.
      Ha en bra fredag, kram, Monica

      1. Jag försöker verkligen att laga mat och äta rätt. Man får försöka vara snäll mot sig, men visst är det gott att fuska lite ibland.
        ”30 dagar i februari” är ju egentligen en ganska tragisk historia, men den har sina poänger. Fast någon längtan till Thailand får man inte. Kram

    3. Micron använder jag till att värme eller tina mat. Diskmaskinen vill jag inte vara utan. Lagar all mat själv och tycker det är roligt och testar gärna nya recept.
      Kramar från ett regnigt Rottne

    4. När himlen brinner på morgonen piggnar man till.
      30 grader i Februari minns jag, det var en bra serie, så tack för tipset.
      Bekväm, ja där är vi lika, jag känner mej mest bekväm när jag är ensam,
      hemma går jag oftast i tights och linne, någon micro har jag inte haft de senaste 7 åren, så jag tror det får bli min perkulator, minst bekväm är jag nog om jag ska tala inför många okända människor, men det är nog över 20 år sen jag gjorde, och det är nog den senaste gången jag klev ur bekvämlighetszonen.
      Min favoritmat att laga är fisk om jag har någon, jag gillar ju att laga mat.
      Önskar dej en fin fortsättning på denna fredag,
      kram

      1. Jag trodde inte att jag skulle ha någon micro när vi flyttade till Odvalds, men det tog inte många månader innan jag skaffade en och nu är det ju jättebra när man kan laga stora portioner och frysa in sedan värma i micro när man är för lat för att laga något annat.
        Annat blir ofta fisk, lax i alla former och torskrygg är favoriter.
        Kram

    5. Visst är det bra med mikron! Fast vi är två lagar jag ofta större mängder och fryser in lagom middagar och då är mikron väldigt praktisk. Det är härligt med ljuset nu, även om man hittar mer damm. Här var vi utan bredband i nästan två dygn, jag antar att någon grävt fel någonstans, riktigt trist, men så skönt när tekniken fungerar igen.

      1. Man är bortskämd med att bredbandet ska fungera och gör det inte det blir rätt ställd. Tur att ni fått tillbaka det igen. Ha en skön kväll!

    6. Verkligen kul att läsa dina svar på fredagens fem.
      Jag tror att vi många gånger är så vana vid många av vardagens bekvämligheter att vi inte ens tänker på dom, dom är bara där, men om man blir av med dom på något sätt.. som att något är trasig något dag DÅ lägger vi märke till sakerna.
      Ha en fin lördag

      1. Ja, det är mycket vi tar för givet och självklart, men har man några år på nacken så vet man hur det är att leva utan både det ena och det andra. Ha en fin lördag själv!

    7. Jag tänkte inte ens på micron som något som underlättar, men det gör den i allra högsta grad. Jag har en jättegammal micro som bara går att värma och tina upp i, men jag brukar laga 4portioner som det står i alla recept och sen värmer jag i micron minst en dag eller två o frysen får härbärgera resten. Thaimat har jag inte tillgång till på hemmaplan, tyvärr, för den rätt du åt är en klar favorit. 30 grader i februari var en jättebra serie, jag håller på att tröska mig igenom Outlander som finns i 7 säsonger och jag är inte ens klar med den första. Ha en skön fortsättning på helgen, i Dalarna råder solsken och frisk vind

      1. Outlander är en storfavorit och den har jag sett ett par gånger.
        Här har det också varit en solig och fin lördag!

    8. Visst är det skönt att ha färdiga middagar i frysen att bara ta fram och värma när man vill. Så har vi det också. Gör storkok och långkok emellanåt och fryser in så är det sen lätt att ta gram Vattenkokare är ju ett måste. Micron är jag inte så förtjust i, tycker att maten som värmts upp i micron svalnar alldeles för fort.

      1. Vattebnkokare vill jag inte heller vara utan och en massa andra saker också förstås. För att inte tala om mobilen…..

    9. Vi har faktiskt ingen micro. Vi har renoverat tre kök och varje gång valt att inte skaffa någon sådan. Jag vet inte, vi har aldrig haft någon så det har liksom aldrig varit något vi känt att vi har behövt.

      1. Har man en gång haft micro är det svårt att vara utan det. Speciellt nu när jag är ensam och enkelt kan värma mig en portion mat, eller snabbkoka ett par potatisar. 😋

    Kommentarer är stängda.