1 Februari – Lummläurdagen

Det är Allnakku som har döpt 1 februari till Lummläurdagen, vilket är ett nygutniskt ord, som betyder mobiltelefon (lumme betyder ficka)  

Det har varit en solig och fin torsdagsmorgon med 3-4 plusgrader, men lite blåst som vanligt förstås. Mer lär vi ha att vänta, för stormen Ingunn från Norge är på ingång och SMHI har gått ut med en varning för kuling 14-17 m/s här på Gotland

Jag har just kommit in efter att ha varit ute och tagit ner ljusslingorna. Nu får de vila till nästa advent. Jag kommer säkert att sakna dem i början. 

Givetvis hade jag min lummläur i fickan om någon skulle ringa till mig och det är ju mycket annat ”pling och plong” som ska kollas. 

Och så kan jag ju ta fram den och njuta av bilden på hemskärmen och minnas hur härligt det var på Sicilien i höstas när vi var där.

Det känns hoppfullt att januari är slut, för februari är trots allt den sista vintermånaden. Det är bara att hoppas att den blir mild och snöfattig. Just nu vräker sig solen in genom sovrumsfönstret, så jag blev tvungen att fälla persiennen för att kunna se här vid datorn. Februari börjar bra, för i januari har solen inte lyst med mycket annat än sin frånvaro.

Trevlig torsdag!

14 reaktioner till “1 Februari – Lummläurdagen

  1. Även här bjuder dagen på den del sol men det blåser rejält och värre ska det bli.
    Jag plockade ner en ljusslinga i går och försöker nog ta en i dag. Den tredje som sitter i en buske får nog stanna kvar ett tag till.

    Önskar en fin torsdag!

    Kram

    1. Ännu är det ganska mörkt på kvällarna, så varför inte… Det kan vara mysigt med lite extrabelysning ett tag till. Kram

  2. Samma väder som vi har här, sol och blåst! Dessvärre fick jag syn på hur smutsiga våra fönster är! Får antingen skicka ut maken eller anlita en fönsterputs-firma…
    Vi har ordet ”lomma” för ficka här i Skåne, som ni har ”lumme”.
    Ha en fortsatt fin torsdag, kram, Monica

    1. Vart vi nu kan ha fått det ifrån? Jag tänkte på tyska, men där heter ficka väl Tasche.
      Det blåser frisk här, men ännu har vi solsken. Kram

  3. Nu när jag vet vad Lummläurdagen betyder så känns det rätt logiskt, lomme är väl ett gammalt ord för ficka och läur är ju likt lur.
    Jag gillar dialekter, på 80-90 talet jobbade jag med en gotlänsk tjej som behållit sin dialekt, trots att hon bott i Stockholm över 30 år.
    Det känns lite trist när ljusslingor och stakar packats ner, men det är ändå ett tecken på att våren närmar sej.
    Hoppas ni slipper besöket från Norge,
    Kram

    1. Visst är det roligt med dialekter. Min mamma var stockholmska och vi blev väl lite ”fintaliga” genom det och blev retade i skolan. ”Har du varit ute på hamnpiren?” kunde de elakingarna säga.
      Ingunn får gärna hålla sig härifrån! Kram

  4. Det blev en hyfsat fin dag, men solen försvann redan när vi var på väg till VC i Hemse och min gruppgymnastik. Återigen var jag ensam, vilket betyder stenhård koll på mig av dom två som håller i gymnastiken. Jag får inte en lugn stund, så nu blir det träningsvärk i morgon igen. Vilket är bra sägs det…
    KRAM-Susie

  5. Jaha telefonen hade en dag också. Ett nödvändigt ont. Tänk när man var liten då fick man cykla till varandra… jag kommer då inte på att man ringde till varandra? Dem man ringde till var farmor eller faster (dom numren kan jag ännu) Jo så kunde man ju hem numret så klart. Men dit ringde man ju aldrig heller… Jo det fanns ett till nummer: Man kunde ringa till sporten på den lokala tidningen i Sundsvall när man ville höra siffrorna i hockeytävlingen… om man inte var på hemmamatchen såklart. Det var en svarare som läste upp enkelt som tex; Brynäs – Timrå 1-4 och så tiden. Så på slutet kund man ringa flera gånger…

  6. Lomma är ficka på skånska. Vi hade strålande sol i går och ingen blåst. Kan vårt telefonnummer vi hade när jag var barn.
    Kramar från oss

    1. Jag kan också vårt gamla telefonnummer. Det var ju lite enklare förr att hålla ordning på dem. Läkarmottagningen hade 6, prästen 5, pappas affär 32, hemma hade vi 238 och Åke hade 69.
      Sen blev det 40069 och därefter 240069 och när vi fick mobil betalade vi till en slant för att få nr 070-5240069 och det har jag kvar än i dag.
      Kramat till er!

Kommentarer är stängda.