Gotlands bryggerier

Det blev inte så mycket av med regnet igår och det var ju tur för min nytvättade Golf. Det hade varit lite retligt att få den nedsmutsad igen.

Gotlands bryggerier, berättade Calle Brobäck om igår och det var mycket intressant och han delade med sig av sina samlingar av etiketter från läskedrycksflaskor och annat spännande, som vi fick ta oss en närmare titt på efter föredraget.

Det fanns många bryggerier här på ön och även här i Klintehamn. Jag minns när jag var barn att ”drickabilen” kom och mamma köpte backar med läsk och 5-literskaggar med svagdricka och det var likadant på Stenstugu när vi var nygifta.

Efter föredraget fick vi kaffe och smörgås och en kaka också, som dagens kaffekommitté hade ordnat. Under tiden vi fikade gick det runt en anmälningslista till nästa möte, som blir den 23 maj på Norrbys Museigård i Väte. Det ska bli spännande tycker jag, för trots att det inte är så långt dit, har jag aldrig gjort något besök där och jag har inte helt klart för mig var det ligger.

De sista lotterna såldes och sedan blev det dragning.

Det fanns många fina vinster, men jag hade inte turen med mig den här gången heller

Strax efter tre var jag hemma igen och då slog jag mig ner vid datorn ett tag, tittade igenom dagens bilder och skrev ett referat och gjorde ett förslag till en annons, innan jag lagade middag. Det hade ju bara blivit kaffe och macka förut under dagen, så nu smakade det bra med en tallrik Buffalo wings och herrgårdsgrönsaker.

Kvällen framför tv:n ägnade jag åt två avsnitt av McLeod´s döttrar och några avsnitt av The Bay på SvtPlay, där de släppt en tredje säsong och sedan avslutade jag med Hudson och Rex.

I dag är det fredag igen och ännu en vecka går mot sitt slut. Det är en gråmulen morgon med bara 3 plusgrader, men det lär finnas hopp om sol längre fram på dagen.

Trevlig fredag!

10 reaktioner till “Gotlands bryggerier

  1. Vilken bra dag det blev och ett intressant föredrag dessutom. Ni verkar ha trevliga aktiviteter. Mycket är förändrat och numera säljs väl mest petflaskor och burkar när det gäller läsk. När barnen var små köpte vi alltid i back men det verkar knappt finnas längre.

    Kram och god fredag!

    1. Backarna på ”den tiden” var inga plastbackar, utan av trä. Och även 5-litersflaskan med svagdricka hade en träkorg som den stod i.
      Kram

  2. Vilket trevligt möte ni hade och det är ju alltid roligt att få veta lite mer om företag i sin egen hemtrakt.

    Du skriver att du ser McLeod´s döttrar. Är det nya avsnitt, som har kommit?

    Lite soldis här idag och 10 grader nu kl 11. Och det lär bli varmare i helgen har jag hört!

    Ha en fortsatt bra dag, kram, Monica

    1. Nej det är gamla avsnitt, men det var så länge sedan jag så den serien, så den tål att tittas på en gång till.
      Solen har börjat titta fram här nu.
      Kram

  3. Vilken trevlig dag ni fick och vad kul det är att det finns de som sparat och bevarat såna saker, det är ju en hel del nostalgi i de,

    Skönt ni slapp regnet, hoppas det fortsätter så.

    Ha en fin dag,

    karm

  4. Även i min barndom kom det en ”drickbil” minns jag men jag tror vi beställde i förväg, det gick ju åt en del när det var högtider och alla släktingar och nära vänner skulle komma på middag, man fyllde huset med människor helt enkelt och hade det gott.

    Ett föredrag där helt i min smak, kul och spännande på samma gång…och nostalgi. 🙂

    Ha nu en fin fredag Ingrid.

  5. Så roligt att bli påmind om drickabilen. Den kom i min barndom också, och träbackarna användes ju till mycket sen. Svagdricka förstås jag mig inte på som barn, men jag testade till julbordet i år och det var ju riktigt gott! Jag antar att det är min smak som ändrats. Nog är det intressant att det kan finnas sevärdheter i närheten, som man inte besökt! Det blir säkert en trevlig dag det också.

Lämna en kommentar