Läget 26 april

Källa: Region Gotland

Publicerad 2020-04-26 lclock 14:30

TG-Laeger-28

Dagens rapport visar att ytterligare två personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 28 personer är konstaterat smittade på Gotland.

Sammanlagt vårdas tre personer på Visby lasarett, varav två på intensivvårdsavdelningen (IVA). En person med bekräftad covid-19 har hittills avlidit på Gotland.

Till den rapporten kan man också tillägga att det igår meddelades att Gotlands äldreboenden inte längre är helt fria från sjuka i covid-19. På ett  boende har man upptäckt ett fall. Vilket boende det gäller talar man inte om.

Gotland har varit rätt förskonade från sjuka i covid-19, men nu verkar spridningen tagit fart, för nu rapporteras det nya fall dagligen, så också i dag. Det känns onekligen riktigt oroligt inför sommaren. Det är inte roligt att behöva sitta i karantän och det känns som om den begränsade tid man har kvar, rinner ifrån en. Jag vill ju fortfarande göra så mycket…….

IMAG1569
En tallrik Tortellini ai buongustaio och en birra Messina vill jag få smaka en gång till

Trevlig söndagskväll!

 

Ändrade planer

Söndag förmiddag och det har varit en rätt fin morgon. Jag satt ute och åt frukost redan strax för åtta och då var himlen alldeles blå och solen gassade, men sen  har det mulnat till lite. Jag röjde i alla fall upp i köksfönstret när jag kom in och satte ut de stora pelargoniorna för först gången i vår. Det vill till att man tar det varligt med dem så att inte bladen blir fula, så de ska snart in igen.

IMAG2424
Årets första utevistelse

Jag stack lite maskrosor i gräsmattan när jag ändå var ute och så tog jag mig en titt på mitt lilla träd (eukalyptusvide). Som vanligt har jag gått och oroat mig för att jag gått för hårt åt det när jag beskar det, men nu är det alldeles fullt av nya skott, så det blir nog fint i år också.

IMAG2426
Nu börjar de nya skotten spricka ut

Sen tänkte jag ta mig en promenad innan lunch, men jag kom inte så långt. Dels hade jag gjort en felbedömning av vädret och tagit en för tunn jacka på mig; sol och lä på uteplatsen är en helt annan sak än när man kommer ut i snålblåsten. Dels hittade jag ett ställe där det var fullt av fina kajpar.  Där stannade jag och plockade ett knippe och så vände jag hem igen.

IMAG2423
Kajpar

Nu står en gryta med några potatis och puttrar i en god buljong, kajparna är sköljda och finhackade och ska i när potatisarna är färdigkokta och mixade. Jag hade tänkt mig en bit lax till lunch, men nu blir det kajpsoppa i stället.

Dagens ordspråk:
Det har aldrig funnits ett bra krig eller en dålig fred.

 Trevlig söndag!