Läget 24 april

Källa: Region Gotland

Publicerad 2020-04-24 lclock15:02
TG-Laeger-28

Dagens rapport visar att ytterligare två personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 24 personer är konstaterat smittade på Gotland.

I dagsläget vårdas tre personer på Visby lasarett, varav två på intensivvårdsavdelningen (IVA). En person med bekräftad covid-19 har hittills avlidit på Gotland sedan mars 2020.

Trevlig fredagskväll!

Fem en fredag v17 – Kultur

Kvart över sju i morse vaknade jag av att det plingade till i mobilen, det var ett sms från region Gotland, som bekräftade att de registrerat gårdagens felanmälan. Det ska bli spännande att se om och när de åtgärdar hålet i trottoaren.

Så börjar den här veckan också gå mot sitt slut och i dag vill elisamatilda veta vad vi tänker om kultur.

1. Vad för slags museum föredrar du att besöka?
Jag gillar att gå på muséer; allt från enkla små bygdemuséer på Gotland till Nationalmuséet, Riksmuséet och Uffizierna i Florens.

IMAG1606
Här är vår SPF-förening på besök i Lars Gullinmuséet i Sanda

2. Vilken typ av film ser du helst på bio?
Actionfilmer gör sig bäst på bio. Det är inte alls detsamma att se dem hemma på tv:n.

3. När var du senast och såg på teater?
Det måste ju bli årets Gotlandsrevy, Avfall och bifall, som jag var på Rondo och såg i mitten av januari.

4. När besökte du senast ett bibliotek?
Det är länge sedan jag var på Klintebiblioteket, men jag var på Almedalsbiblioteket i mars 2019 när föreningen Italiens vänner Gotland anordnade Primavera Italiana a Visby.

IMAG0261
Jag lyssnade på ett föredrag av journalisten och konstexperten Patriza Coggiola som berättade om Matera Futura Remota, en av Europas kulturstäder 2019

5. Var spenderar du helst en kulturell förmiddag?
Den här årstiden spenderar jag rätt mycket tid åt läsning utomhus. Det måste väl räknas som kultur?

Dagens ordspråk:

Den friske har många önskningar, den sjuke bara en!