Dymmelonsdag

I dag inleds påskfriden och namnet på dagen kommer av traditionen att ersätta metallkläpparna i kyrkklockorna med trästavar,  dymlar, för att ge en så dämpad klang som möjligt, en markering av att det är stilla veckan och att långfredagen är i antågande. Nu vet jag inte om man byter ut kläpparna längre. Jag pratade med en av klockarna i Fröjel och där sveper de i stället in dem med väv för att dämpa klangen.

Det är en aning mulet i dag, men solsken är utlovat. Jag har inte hunnit så långt ännu, men jag har tagit fram laxen från frysen och ska grava den när den tinat upp och sillfiléerna ligger i vatten för att bli lite avsaltade, så att jag kan lägga in dem senare. Jag kanske bakar en sockerkaka också.

Ann-Marie och Baxter och jag hade en riktigt trevlig eftermiddag igår. Vädret ordnade till sig, trots att det hade haglat när hon körde från Visby och det blev soligt och fint. Vi träffades på Klinteberget och började med att fika innan vi gick en av motionsslingorna. När vi gick längs klintkanten blåste det lite, men när vi kom längre in i skogen var det stilla och fint och vi gick där i sakta mak och njöt av mängden av blåsippor i olika färger.

När vi kom tillbaka till parkeringsplatsen satte vi oss där på en bänk och pratade tills det började bli kyligt och dags att åka hem. Det var mycket folk och många bilar som for fram och tillbaka. Klinteberget är uppenbarligen ett populärt ställe.

IMAG2329
Den här fina påskplanteringen kom Carina och Bosse hit med igår kväll

Dagens ordspråk:
Andras dårskap är den klokes visdom.