Läget 25 april

Källa: Region Gotland

Publicerad 2020-04-25 lclock 14:39

TG-Laeger-28

Dagens rapport visar att ytterligare två personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 26 personer är konstaterat smittade på Gotland.

Sammanlagt vårdas tre personer på Visby lasarett, varav två på intensivvårdsavdelningen (IVA). En person med bekräftad covid-19 har hittills avlidit på Gotland.

avdelare42

Jag har just kommit hem efter en liten turné runt i bygden, men stoppen på kyrkogårdarna och hos ungdomarna blev inte långvariga, för det är mulet och ganska kallt. Det såg rätt skapligt ut på gravarna och jag behövde bara klippa bort lite vissna påskliljor och vattna. Eva bjöd på kaffe och en pratstund ute på terrassen och sen var jag inne hos  Bosses och lämnade av resultatet av deklarationen och fick inspektera hans nya projekt; bygge av en gäststuga.

När nu solen hållit sig borta en hel dag har jag vissa förhoppningar om att det skulle kunna komma en regnskvätt, så när jag kom hem var jag ute och sådde på lite gödning på gräsmattorna, men bara lite. Det får bli en omgång till om det verkligen skulle komma någon nederbörd.

Trevlig fortsättning på lördagen!

Mycket tv blir det….

williamSenaste serien jag sett på Netflix är den här, Northern Rescue, en serie om en familj där John West, befälhavare på räddningstjänsten, flyttar hem till Turtle Island Bay med sina tre barn efter att hans fru plötsligt gått bort.

Igår eftermiddag såg jag de sista avsnitten. Jag tänkte inte så noga på vem den manlige skådespelaren var, men kände igen honom på något sätt. Jag kom att tänka på Alan Baldwin i It´s Complicated och efter ett tag blev jag tvungen att kolla; det var Alan´s brorsa William, så likheten fick en förklaring. Sista avsnittet slutade med en massa olösta konflikter och säsong nr 2 lär komma när som helst.

TG-Danser-63aKvällen tillbringade jag tillsammans med Let´s Dance-gänget. Om det inte vore för alla reklamavbrotten skulle det vara riktigt trevligt, men i och för sig kanske det inte är helt fel, för jag reser mig ofta och går och gör någonting annat under pauserna.

Jag såg inte resultatet, men i dag har jag läst att Andreas åkte ut. Det var ett konstigt reportage för resten, där man förkortat åka ut till åka? Andreas åkte stod det. Vart då? Äsch, nu ska jag inte var sån, men jag tycker nog att det var ganska rätt att han fick lämna tävlingen. Han har varit lite för yvig.

galen

 

När Let´s Dance var slut letade jag reda på en film på Netflix. Filmen från 2003 med Jack Nicholson och Diane Keaton var ganska tramsig, men lite kul ändå, så jag satt kvar tills den var slut och då var klockan nästan tolv. Det blev nattsudd med andra ord.

I dag då? Ännu vilar tv:n.  Det är mulet och ganska kyligt och det är kyligt inomhus också för värmen är tydligen avstängd. Elementen är iskalla. Nu ska jag gå och fixa till lite lunch och sen ska jag ta mig en biltur till gravarna och göra ett besök hos Eva och Bosse.

Dagens ordspråk:
Konsten är inte att tala om vad det blir för väder! Konsten är att ha ett paraply när det regnar.