Dags för D+

Gårdagen höll i stort sett tätt, det kom bara några spridda droppar då och då, men ingenting som märktes i regnmätarna. Jag tog det säkra för det osäkra och tog en vända till Coop på förmiddagen. Efter lunchen satt jag och löste korsord en stund, men det solade upp mer och mer, så till slut gick jag ut och klippte gräsplättarna, så nu kan jag koncentrera mig på annat.

Efter en period av molniga, blåsiga och kyliga dagar vaknade jag till en solig och fin onsdagsmorgon i dag och SMHI skryter med att det ska kunna bli hela 23º. Riktiga sommartemperaturer alltså! Jag har varit ute och rustat i rabatten och klippt ner all avblommad vallmo och när jag samlat ihop mig ska jag försöka snygga till i kökshörnan också, men det kräver en vända till Suderviljan, för nu är penséerna inte någon större prydnad längre.

Men först Dags för D+, som jag vill lägga ut innan jag har varit och kollat hur bloggvännerna hanterat dagens uppgift, för då blir jag bara förvirrad.

På onsdagarna är det Klimakteriehäxans utmaning som gäller och den går ut på att att fokusera på tre av livets trevligheter, bokstav för bokstav.

I dag på bokstaven D+

Dans – Jag har dansat alldeles för lite! Det är ju så roligt och det är en utmärkt motion, men maken dansade inte och nekade att lära sig. Men innan vi träffades dansade jag minsann. På läroverket bytte jag ut en gympalektion mot folkdans och IOGT i Klintehamn, som jag var med i, ordnade bussresor ut till bygdegårdarna i närheten där de ordnade danskvällar. Sen när jag blev äldre blev det mera dansande på fester och olika tillställningar.

Datornmin bästa kompis

och den kompisen har verkligen gjort den här ensliga pensionärstillvaron meningsfull, så den kan jag inte tänka mig att vara utan. Min blogg och kontakten med mina bloggvännerna är ett värdefullt inslag i vardagen och mitt sociala liv, som jag inte vill vara utan. Och den är ett väldigt trevligt tidsfördriv. Innan man vet ordet av har det gått både en och två timmar.

Drömtårta – En kaka som jag har bakat många gånger och alltid när svåger Bengt skulle komma på besök. Bengt var glutenallergiker och i drömtårta finns det inget vetemjöl, så den kunde han äta. God är den även för alla andra och Åke älskade den. Han ville ha drömtårta varje dag, om han visste att det fanns någon i skafferiet, så det var inte någon risk att de blev gamla.

Trevlig onsdag!

Nu är det klippt & Hoppa på tåget – Dagens blomma

Det var varmt och skönt väder igår och jag kunde inte hitta på någon ursäkt för att inte klippa buskspirean, så nu är den klippt. Ena sidan, den mot förrådet fick jag vara lite försiktig med för där fanns det ännu några blommor, så den får jag fixa till när de vissnar.

Efter lunchen klädde jag om till shorts och linne och gick ut och la mig i solstolen. Det var väldigt behagligt, så där blev jag liggande ett bra tag. Sen gick jag ut på en promenad genom Barkan och ner till samhället. Jag skulle ju leta efter någon blomma till lördagens uppgift.

Hoppa på tåget

Här kommer  mitt bidrag till lokförare Åkes lördagsutmaning och i dag tycker han att vi ska visa upp Dagens blomma, fast jag kunde inte behärska mig så det fick bli två stycken. De hör liksom ihop!

I dag är det en ganska molnig lördag och SMHI varnar för regn och rusk, men ännu tittar solen fram då och då i alla fall. Jag gick upp som vanligt strax före åtta och blev sittande rätt länge vid köksbordet med ett kryss innan jag tog mig en dusch och klädde mig. Nu på morgonen valde jag jeans och en långärmad tröja. Det är ju ganska svalt inomhus. Få se hur många gånger jag kommer att klä om mig i dag?

Trevlig lördag!

Fem en fredag v24: Avslut

Solen skiner, men det blåser och det är bara 15º, ingen större värme alltså om man inte befinner sig i lä. Jag har varit ute och kollat läget och på min terrass var det riktigt varmt och skönt. Jag vattnade och plockade lite med penséerna som börjar se lite förvuxna ut. Det är snart dags att byta ut dem mot sommarblommor….

…och det börjar bli hög tid att klippa spireabuskarna. Jag tänkte göra det igår, men då var det väldigt fuktigt ute och så bråttom var det inte så att jag måste stå ute i duggregnet.

Som vanligt på fredagarna har elisamatilda gett oss en uppgift och i dag gäller det Avslut. Det är ju avslutningstider nu och i dag startar de gotländska barnens sommarlov. Här kommer mina svar på de fem frågorna:

1.Vad var det senaste du avslutade? Mitt styrelseuppdrag i SPF.

2.Vad är den bästa fiktiva avslutningen du vet? När allt slutar lyckligt.

3.Vad är det mest typiska dig att inte riktigt avsluta? Jag skulle vilja påstå att jag alltid avslutar det jag startat.

4.Vad är det bästa sättet att avsluta en bra dag? Jag håller helt med elisamatilda – Att krypa ner i en renbäddad säng är ett väldigt bra avslut på dagen.

5.Vad lämnar du helst bakom dig just nu? En ganska blåsig och sval vår. Nu vill jag ha sommar!

Trevlig fredag!

Prov utan värde / Snyggaste trädgårdsmöbeln

Igår planterade jag ut mina sex ampelliljor. Inte vet jag vad de tycker om den här behandlingen, men vill de inte vara med så byter jag väl ut dem mot något annat. Jag har ju drivit upp dem själv så de har inte kostat mig något. Jag har haft ampelliljor ute förut och den gången gick det bra.

Det var lite mulet till och från igår, men varmt och gassigt när molnen lämnade solen i fred. Jag blev trött i ryggen efter mina trädgårdsövningar, så efter lunchen gick jag ut och la mig i solstolen och hade det riktigt skönt en timme. Sen satte jag mig och läste ut boken om Kostermorden, som jag tycker var en ganska medioker deckare, men visst dög den som lite lättsam underhållning.

Det är varmt och soligt i dag också, men radio Gotland varnar för regn i eftermiddag. Jag har tänkt åka och se till gravarna och tisdagsshoppa, så det är väl bäst att göra det på förmiddagen. Jag hoppas också att det finns några fina petunior på Coop eller Suderviljan, för jag måste ju ha något som blommar i rabatten också, inte bara en massa gröna blad.

Det är inte alla som har en så här stilig pjäs bland trädgårdsmöblerna.

Trevlig tisdag!

Flera vårtecken

Igår kväll dök ännu ett vårtecken upp. Under några korta minuter fick jag se vårens första solreflex från huset mitt emot titta in genom mitt vardagsrumsfönster, som annars bara har morgon- och förmiddagssol.

20:09 dök reflexen upp och någon minut senare var den borta igen.

Det var annars en måndag med rätt mycket moln på himlen, blåsigt och inte speciellt varmt. Natten till igår drömde jag så konstigt om att jag höll på och städade byrån i hallen, så inspirerd av drömmen bestämde jag mig för att det var dags för en vårstädning i den  och jag började med att gå igenom lådorna och lägga allt tillrätta, för det var lite rörigt. Där har jag halsdukar, handskar och mössor, dukar och gardiner. I över lådan har jag en massa små fåniga minnesprylar och i drömmen rensade jag bort dem, men inte hade jag hjärta att göra det i verkligheten, trots att jag tagit fram en kasse att lägga dem i. De åkte ner ner på sin plats igen.

Efter lunchen försökte jag sitta ute och läsa, men det blev för kallt, så jag satte mig inne i stället. När jag läst ut boken, Alex Schulmans ” 17 juni”, gick jag ut i köket och gjorde en äppelkaka. Jag köpte äpplen på Coop i tisdags i förra veckan, vackra röda äpplen, som visade sig inte vara goda alls. Till äppelkaka dög de dock alldeles utmärkt, så nu har jag något gott att knapra på till kaffet några dagar.

I dag har vi solsken, men ganska kyliga vindar. På terrassen har jag dock lite lä, så jag har suttit ute och njutit en stund på förmiddagen, men nu ska jag ta en vända till Coop, det är ju tisdag!

Trevlig tisdag!

Solstolspremiär

Gårdagen blev ännu en fin vårdag och jag ägnade mig åt täppan på förmiddagen. Rabatten behövde hyfsas till och gräset behövde klippas, så jag gick och hämtade gräsklipparen och klippte både fram- och baksidan. Nu är det inte så mycket att skryta med, för det är fort avklarat.

Enligt Fitbit tog jag en cykeltur igår förmiddag. Det är alltså gräsklippning det gäller, men allt där armarna inte rör sig tyder den som cykling. Knasbollen!

Så du ser, på 22 minuter var klippningen avklarad.

Efter lunchen satt jag mig ute och läste ett tag och efter en paus framför tv:n kokade jag en kopp kaffe och satte mig på framsidan och löste korsord och medan jag satt där stannade en granne till och pratade en stund. Det hade börjat blåsta hemskt, så jag blev inte sittande där så länge, utan gick och och satte mig vid köksbordet och fortsatte med mitt korsord där i ställe. På kvällen såg jag Mästarnas Mästare och några avsnitt av Six feet under. Sen var min lördag slut.

I dag söndagen den 3 maj har det varit solstolspremär för min del.

Det härliga sommarvädret fortsätter alltså i dag också och under förmiddagen har det dessutom varit nästan vindstilla. I morse satte jag ut pelargonerna för att börja härda av dem, så att jag kan få plantera dem i de stora krukorna. Det ser ut att fortsätt att vara varmt och med lite växtväv över dem nattetid brukar de klara sig. Sen gick jag och hämtade ut solstolen, för jag kände för att sitta och njuta ett tag i den en stund. Jag letade till och med fram ett par shorts och ett linne.

Nu får ampelliljorna stå i köksfönstret tills jag kan bestämma mig för vad jag ska göra med dem.

Trevlig söndag!

Hoppa på tåget – Vårblomma

Igår var det en riktigt skön dag och när fredagsstädningen var avklarad gick jag ut och satte mig och läste. Jag läser om Alex Schulmans ”17juni”, för den är så bra. Jag läser sällan om böcker, men den här vill jag uppleva en gång till. Efter någon timme gick jag in, för jag vill inte ha för mycket sol i ansiktet och det var för kallt att sitta i skuggan.

Efter en kopp kaffe och ett kryss satte jag på tv:n och där blev jag sittande. Jag såg givetvis på ”Muren” och tänk att en av de tävlande lyckades riva den! Stefan var verkligen en speciell person, både till utseende och kunskapsmässigt. Han sa själv att han är en besserwisser och det kan han nog ha rätt att kalla sig. Sen blev det några avsnitt av ”Six feet under” innan jag gick till sängs.

Solen skiner den här lördagsmorgonen också och även om det är lite molnigt och blåsigt så ser det ut att kunna bli en fin lördag. I dag tycker lokförare Åke att vi ska ”hoppa på tåget” och leta fram några vårblommor. Vintergäck, blåsippor, vitsippor, tussilago och scilla har jag ju öst på med i bloggen länge nu, så även om det finns gott om dem i mitt bildarkiv känns det inte helt befogat att visa fler. Så jag tog mobilen med och gick ut i täppan och letade efter något där.

De här tulpanerna skulle jag önska att jag hade fler av.

Trevlig lördag!