Läget 30 april

Källa: Region Gotland

Publicerad 2020-04-30 15:15

TG-Laeger-28Två personer som sedan tidigare konstaterats smittade av sjukdomen covid-19 har avlidit. De två personerna avled under det senaste dygnet.
Detta innebär att Gotland nu har haft tre dödsfall till följd av det nya coronaviruset.

– Våra tankar går självklart till de anhöriga, säger smittskyddsläkare Maria Amér.

Det har konstaterats fem nya fall sedan gårdagens rapportering. Totalt sett har Gotland 44 konstaterade sjukdomsfall av Covid-19. För närvarande vårdas två personer på Visby lasaretts intensivvårdsavdelning.

Valborgsmässoafton-09
Ha en fin kväll!

Valborgsmässoafton

Det blev en utflykt till Hemse i dag, för tillsammans med GA fick jag ett brev från Bentäthetsmottagningen där de meddelade att de ville ha ett blodprov. Jag ringde omgående till Hemse vårdcentral och fick en tid redan kl 10.20 i dag. Det fick bli en snabb frukost och så in i duschen, på med kläderna och så iväg.

IMAG2447
Jag satt i ensamt majestät i väntrummet

Jag behövde inte vänta mer än fem minuter innan jag blev inropad och sköterskan som tog provet var ett riktigt proffs, det kändes inte alls och nålen bara gled på plats. ”Jag kan misslyckas jag också”, sa hon och log så glatt när jag berömde henne.

Sen körde jag direkt hem och nu har jag ätit lunch och funderar på att gå ut och kratta  mossa i gräsmattan. Jag vill ju ha lite fart på gräset.

Det är kyligt ute i dag precis som det brukar vara på Valborgsmässoafton och i år behöver man inte ens fundera på om man ska åka och se på någon majeld. Sista gången det blev någon brasa var på Stenstugu 2017.

4c835-imag6977Sedan har det varit antingen för kallt eller också har det varit eldningsförbud eller också har helt enkelt lusten saknats.

Dagens ordspråk:
En kändis är en person som först arbetar hårt på att bli känd och sedan använder solglasögon för att inte bli igenkänd.

Ha en riktigt fin Valborgsmässohelg!