Vita tisdagen

Halvfyra i morse var jag alldeles klarvaken och låg och funderade på en sak och kunde inte somna om. Jag var tvungen att gå upp och kolla riktigheten i min tankegång via datorn, men när det var klart, stängde jag av den igen och gick och la mig några timmar, men halvsju var jag uppe igen.

Det har varit en riktigt fin förmiddag med sol och härlig vårvärme och när frukosten var avklarad tog jag en titt ute i min lilla täppa innan jag satte igång med städning av sovrummet, men först skickade jag iväg en beställning på handel till Bosses Alltjänst.

Jag bytte sängkläder och startade tvättmaskinen, kastade ut mattorna och städade sovrummet ordentligt. Jag hade precis blivit färdig och stod och hängde tvätten när det plingade på dörren och där stod Bosse med två kassar mat. Vi pratade en stund och sedan plockade jag in varorna och swishade iväg betalningen för dem.

IMAG2323
En alldeles utmärkt service – nu är påsken räddad!

Jag hade ju ännu farten uppe, så jag tänkte att nu är det dags för lunch. Det fanns rester kvar från igår, ugnspannkaka, så det var kvickt avklarat. Då ringde Ann-Marie och samtidigt tittade jag på klockan – Va! Fem över elva och jag som inte brukar äta lunch förrän vid halvett-tiden. Vi fick oss ett gott skratt. Stiga upp så där tidigt om morgnarna ska jag inte göra i fortsättningen!

Solen har gått i moln, men vi satsar på att det ska klarna upp i eftermiddag, för då ska vi träffas på Klinteberget, ta en promenad, fika vid något av utemöblerna och få prata ett tag. Vi tar det säkra för det säkra och umgås utomhus även om vi tycker att vi är friska båda två.

Dagens ordspråk:
Bättre att spänna en båge än intet våga.

TG-Paaske-3a

22 reaktioner till “Vita tisdagen

  1. Då får du en riktigt lång dag idag, när du var uppe så tidigt! Det är ingen risk för mig, att råka äta lunch för tidigt, jag är en riktig nattramlare och sjusovare!
    Det låter både trevligt och förnuftigt att träffas och fika utomhus, man kan inte vara nog försiktig dessa dagar. Hoppas att du får en trevlig eftermiddag!
    ”Bättre lyss till den sträng som brast, än att aldrig spänna en båge”, så har jag hört ditt ordspråk idag!
    Ha det så bra, kram, Monica

    1. Jag kommer nog att knoppa in tidigt i kväll 😉
      Vi har haft en väldigt trevlig eftermiddag på Klinteberget.
      Jag också hört den varianten av ordspråket!
      Kram

  2. Jag var också vaken tidigt, vid 5-tiden, gick upp före 7 och duschade, brukar annars ligga till halv 8.
    Det regnar dessvärre, vi som just skulle åka till skogen med hundarna, vi får väl avvakta lite och se om det slutar.
    Så bra att du får maten hem till dörren. Jag handlar fortfarande, men bara när det är lite folk i butiken och så sällan som möjligt.
    Men det värsta är att folk börjar tro att smittan inte är så farlig, så dom håller avstånden dåligt.
    Kram/Kicki

    1. Min mobil piper till halvåtta och då brukar jag gå upp, men ibland trycker jag en halvtimme till.
      Det mulnade till ett tag, men sen blev det en jättefin eftermiddag.
      Nog är det underligt att man inte begriper sitt eget bästa.
      Kram

  3. Så bra att få maten levererad hem. Planerna att träffas utomhus låter bra för då tror jag inte att det är någon fara. Här har vi ett alldeles ljuvligt väder.

    Kram och god tisdag!

  4. Blir så glad över din bild. Den får mig att tänka på en glad vårlik hatt att sätta på huvudet och springa iväg ut i vårsolen. Lite ”ung på nytt” 😀

  5. Inte bra att gå upp så tidigt. Vi brukar ta morgon promenaden vid 7 sen blir det frukost. Så bra att du får hem maten och slipper gå i affären.
    Kramar från oss

    1. Jag stiger aldrig upp förrän vid 1/2 8-tiden i vanliga fall, så i kväll blir det nog tidigt i säng.
      Kramar till er!

  6. Jag tycker att jag är piggare på morgonen och det känns som om dagen blir lite längre. Bra så.
    Men, är man inte van, då kan jag förstå att det känns märkligt. Vi är för det mesta uppe omkring klockan 6 på morgonen.
    Fint att du beställer hem mat och inte går in i affärer, för säkerhetsskull. Skillnad på att vistas ute, vad jag förstår.
    Sköt om dig.
    Kram

    1. Jag har stigit upp vid ½5-tiden stora delar av mitt liv, så nu lyxar jag till det och ligger länge.
      Kram

  7. Riktigt så tidigt som din första vända var det inte här, men betydligt tidigare än vanligt. Fast jag gissar att jag ändå inte kommer i säng i tid. Och så trevligt att fika, jag saknar den sociala delen utanför hemmet.

  8. Jag vaknade också alldeles för tidigt. Bra att du får handlat och fått det du behöver till påsk. Imorgon får jag nog ta en tur till affären tror jag.
    Sov gott!
    Kram

  9. Hopplöst det där när man vaknar och börjar fundera på något.
    Oftast är det bara att göra som du gjorde – stiga upp och ta reda på fakta. Om det går. Ibland finns inget facit förrän efteråt. Som med Coronasmittan.

  10. Ja, dagen blir väldigt lång, när man vaknar och går upp tidigt! Men du fick ju uträttat en hel del och så blev det en trevlig ”väninnestund” med promenad också. Bra och klokt att träffas ute, men ändå hålla lite distans till varandra.
    Toppen att få maten hemkörd. Här är så långa väntetider nu… så det är ingen idé. Utan gubben min handlar nu tidigt på morgonen, för resten av veckan!
    Må gott!
    Kram Gunilla

    1. Vi hade en härlig eftermiddag på Klinteberget och en fin promenad på ett av motionsspåren.
      Jag tänkte nästa åka och handla igår morse, men man är illa sedd i butikerna nu, så det är lika bra att hålla sig borta. Det verkar som om folk tror att det är vi äldre som sprider smitta.
      Kram

    1. Tack så mycket Gunilla. Det är en bordsdekoration från ett av hotellen i Tyskland som vi bodde på under en påskresa.
      Kram

Kommentarer är stängda.