Fem en (varm) fredag v24: Incheckning

Fredag förmiddag och det ser ut att bli en varm helg. Redan nu klockan tio har vi 25º, men det blåser ganska mycket. Jag har varit ute och fällt upp parasollet och gått runt en första vända med vattenkannan. Nu ska jag ta en sväng med bilen till kyrkogårdarna för att kolla läget på gravarna och så behöver jag handla en del.

Fredag eftermiddag klockan 14:14, 29º i skuggan:

Det var tur att jag kollade gravarna för det var helt tomt i vattenmagasinen både i Klinte och Fröjel. Nu är det påfyllt och de sommarnejlikor som står där ser riktigt fina ut. Nu ska jag bara komplettera med något annat, för det blev lite kalt när jag tog bort penséerna, som inte var någon prydnad längre.

Längs kyrkväggen på Fröjel kyrka blommar malvan som vanligt

På hemvägen körde jag in på Stenstugu och pratade med Eva och Claudio en stund, sedan till Konsum och så in på Suderviljan där jag köpte en surfina och sex tagetes. När jag kom hem var det hög tid för lunch och sedan tog jag bort penséerna från urnan på framsidan och ersatte dem med surfinan jag köpt. Nu ska jag se om jag kan peta ner några tagetes i rabatten utanför vardagsrumsfönstret.

På Suderviljan köpte jag den här surfinan

Så är det dags för elisamatildas fredagsfrågor vilka den här veckan är:

  1. Hur har ditt humör bidragit till veckan?
  2. Vad har du gjort för att främja din hälsa?
  3. Vilka tankar har fyllt ditt huvud?
  4. Hur har du sovit om nätterna?
  5. Vad har fått dagarna att gå?

Alla som har lust kan vara med och här kommer mina svar:

Hur har ditt humör bidragit till veckan? Jag har varit lite låg på grund av besvär med konstigheter i kroppen.

Vad har du gjort för att främja din hälsa? Försökt vara rädd om mig (om det nu kan främja hälsan går väl att diskutera?) och sökt hjälp hos vårdcentralen.

Vilka tankar har fyllt ditt huvud? Många tankar har rört sig runt pandemin och hur det ska bli i fortsättningen. Om vi någon gång kommer att återgå det det som var ett normalt liv innan coronaviruset tog över våra liv.

Hur har du sovit om nätterna? Dåligt, eftersom jag får ont efter ett tag. Längre än till två har jag nog inte sovit någon natt, sen har det bara varit slummer och knasiga drömmar.

Vad har fått dagarna att gå? Att vi har kommit igång med lite sommaraktiviteter med vår pensionärsförening och så det dagliga pysslet med att få tillvaron att fungera.

Dagens ordspråk:
Goda råd är kanske dyra, men härav följer inte att dyra råd är goda.

Trevlig fredag!

25 reaktioner till “Fem en (varm) fredag v24: Incheckning

  1. Vi har också ohyggligt varmt idag, det går knappt att vara ute, trots att det kommer den ena kastvinden efter den andra så man tror att allt ska lätta från marken.
    Kram

    1. I skuggan är det väldigt behagligt bara man inte rör på sig för mycket. Det är tur att det blåser lite lagom. Kram

  2. Här har vi också varmt i dag men jag uppskattar värmen.
    Så fint det blev med planteringen och vilken tur att du fick vattnat på kyrkogårdarna. Det är verkligen torrt nu.
    När krämpor dyker upp är det lätt att det påverkar humöret negativt tyvärr.

    Kram och god fredagskväll!

    1. Jag är ju bortskämd med att vara frisk och orka, så jag blir väl lite gnällig när det tar emo.
      Kram

  3. Alldeles för varmt för mig har det varit här idag med eftermiddagstemperatur på över 31 grader! Jag har hållit mig inomhus största delen av dagen, men imorgon ska jag nog ta mig samman och gå ner och bada!
    Du har ju fått gjort massor denna varma dag! Vilken härlig djupröd färg på surfinian! Jag älskar petunior, finns i alla färger och blommar länge!
    Hoppas att det ordnar sig med din smärta, så att du får sova ordentligt!
    Ha en skön kväll, kram, Monica

    1. I dag har det varit varmt, men i skuggan har det varit väldigt behagligt. Den här surfinan var så fin i färgen och fin i formen också, så den har jag förhoppningar för.
      Hoppas att du får ett skönt bad i morgon.
      Kram

  4. Visst blir det arbetsamt, när man inte kan sova, hoppas så att det ordnar sig snart. Surfinan var verkligen redan praktfull och jag gissar att när du har haft hand om den ett tag blir den ännu stiligare!

    1. Jag tycker att det har känts bättre i dag, för jag har kunnat röra mig lite mera utan att få ont. Det finns nog hopp! ♥

  5. Oj, vilken värme ni har. Här i Wales duggregn nu och bara 13 grader, men vi har haft fina dagar också.
    Hoppas du får en god natts sömn.

  6. Så trist med krämpor som gör att du inte sover ordentligt. Hoppas du får hjälp, det är numera allt annat än självklart tycker jag. Trevlig helg

  7. Hoppas den gångna natten gav lite bättre sömn! Så fina petunior du hittade – fin färg!
    Ha en fin lördag!
    Kram!

  8. Igår hade vi som mest 31 grader i skuggan – och vad det var i solen vill jag inte ens tänka på! Jag hoppas att det blir svalare till midsommar. Om inte kan man inte sitta på altanen och äta och samtidigt njuta. Även om det är i skugga så blir det hemskt varmt där, igår 33-35 grader. Men poolen är klar så jag får väl säga till gästerna att ta med sig badkläder…..
    Visst är det jobbigt när man inte kan sova ordentligt liggandes. Jag sover bäst halvsittandes i soffan framför TV´n, men händer nåt spännande så vaknar man till så det blir ingen bra sömn det heller…..
    KRAM/Susie

  9. Hoppas att du snart får mera ork och att känslan av konstighet i kroppen försvinner.

    Varmt även här, viktigt att dricka vatten och fläktarna surrar på.
    Kram!

  10. Var ju lite varmt igår, tidig hemgång från arbetet blev det pga det.
    28 grader här idag, inväntar solens vandring över himmelen så jag kan gå ut på balkongen igen, det var lite svettigt för en stund sedan.
    Bra med aktiviteter även i värmen, fast helst i skuggan då kan jag tänka 😉

    Ha nu en fin eftermiddag Ingrid.

  11. har för tillfället svårt med sömnen på grund av en värkande axel/nacke vilket gör att jag för svårt att placera ena armen så att det värker lite mindre. men jag hoppas och tror att det försvinner lika hastigt som det kom. de där små petuniorna är verkligen fina.

Kommentarer är stängda.