Glad måndag 28 juni / Karin Bodin

Det är en solig och varm måndag och jag har varit ute på förmiddagen och röjt bland vallmon i den ena rabatten vid uteplatsen. Det är otroligt så de kan växa. Det blev tre vändor till trädgårdsavfallet och nu ser det lite ödsligt ut i rabatten. Under tiden jag var ute jobbade tvättmaskinen på. Välsignade tvättmaskin!

Sen gjorde jag något jag funderat på ett bra tag – jag avbokade min höstresa till Mallorca. Det känns helt enkelt inte bra att ge sig iväg när man inte alls vet vad man möts av. Munskydd ute, munskydd på stranden, begränsningar på restaurangerna? På senare tid har tanken på resan har bara känts jobbig och inte alls lockande. Jag avvaktar med att ge mig ut i världen.

Bloggvännen Carita tycker ju att vi ska muntra upp måndagarna med någon trevlig bild och fotot av rabatten på framsidan av vårt hus gör i alla fall mig glad, den är betydligt finare än min på uteplatsen.

Efter lunchen, som i dag bestod av fiskpinnar med remuladsås och färsk potatis, gick jag ut och la mig i solstolen för att lyssna på dagens sommarpratare, Karin Bodin.

Foto: Erik Abel

Karin Bodin är koncern-vd för Polarbröd vars stora bageri i Älvsbyn brann ner till grunden förra sommaren.

Karin Bodin berättar i sitt program om hur hon väcks  mitt i natten av ett telefonsamtal.

– Långsamt går det upp för mig. Hela det gula tegelbageriet brinner, och allt min familj byggt upp under generationer är plötsligt hotat.

Hon var ännu en trevlig bekantskap och med sin vackra röst och norrländska dialekt berättade hon om släktens historia. Om världens första djupfrysta smörgås, ”renklämman”, som hennes mormor lanserade vilket markerade Polarbröds födelse och hon berättade om sin syster Annas tragiska bortgång i cancer 2019 och så om branden och den process man gått igenom för att få företaget att leva kvar.

Hon sa också att musiken betytt mycket för henne, men samma musiksmak har vi inte!

När jag ändå sitter här vid datorn ska jag passa på att sätta in en annons i GA/GT om vårt (SPF Klinteortens) årsmöte, sen blir det kaffe.

Dagens ordspråk:
Den som är stark måste också vara snäll.

Glad måndag!