Niklas Strömstedt

Det är en solig, varm och skön söndag och efter att ha gått runt med vattenkannan både inne och utomhus satte jag mig under parasollet på uteplatsen och läste några kapitel i Babben Larssons bok ”Jag vägrar dö nyfiken”. Även om jag inte läst den förut är igenkänningsfaktorn hög, för Babben har man ju hört i så många sammanhang.

När det var dags för Sommar i P1 gick jag ut och la mig i solstolen och dagens sommarvärd Niklas Strömstedt hade inga som helst problem att hålla mig vaken. Han var väldigt bra! Fast jag fick flytta in solstolen i skuggan efter en stund, för det blev för varmt i solgasset.

I programmet tänker han tillbaka på de 30 år som har gått från sitt förra Sommarprogram.

– Vad har tiden gjort med mig? Kan jag hitta saker som pekar på att jag lärt mig något?  Det där uttjatade ”att hitta sig själv”. Har jag gjort det?

Foto: Mattias Ahlm

Niklas har varit sommarvärd en gång tidigare, år 1991, alltså för trettio år sedan och hans upplägg den här gången gick ut på att han valt ut sju dagar under de trettio åren som betytt något särskilt för honom. Det var verkligen trevliga 90 minuter med bra tåvickarvänlig musik mellan pratinslagen. Missa inte det här programmet!

Nu är det snart dags för eftermiddagskaffe och jag sätter mig nog ute i skuggan på uteplatsen, för i solen i kökshörnan är det säkert för gassigt. Det är tur att man har valmöjligheter.

Dagens ordspråk:
Du kan inte hindra sorgens fåglar att flyga över ditt huvud, men du kan hindra dem från att bygga bo där.

Trevlig söndag!