Det är slätmulet….

….i dag.  Slätmulet är ett uttryck som jag hörde på Ring så spelar vi i morse och det var ett bra uttryck tycker jag och måste väl vara det vi menar med jämnmulet; när det inte finns någon lucka i molntäcket.

När jag vaknade i morse var det ännu solsken, men det försvann medan jag drack mitt morgonkaffe. Trots det är det i alla fall nästan 10º varmt och jämför man dagens foto med det från den 7 november 2016, kan man känna en viss tacksamhet.

7 november 2020
7 november 2016

Jag kom sent upp i dag, satt länge vid köksbordet med min GA innan jag klädde mig och bäddade och sedan hamnade jag här vid datorn och nu är det snart dags att fixa till lunchen. Det blir inte mycket uträttat i dag verkar det som!  Fast jag ska i alla fall ta en vända till kyrkogårdarna i eftermiddag, för i morgon är det ju Fars dag, så jag vill åka dit med nya ljus till lyktorna och tända dem, så att våra fäder av olika generationer ser att jag inte glömt bort dem.

Dagens ordspråk:
När jag är mätt, så är jag trött, och när jag är hungrig, så gitter jag inte arbeta.

Ha en trevlig helg och en fin Fars dag!

29 reaktioner till “Det är slätmulet….

  1. Slätmulet var ett nytt och bra ord. Det är lika här. Din bild med snö är så fin men det är bättre idag. Fick ett liknande minne på Facebook så vi hade också snö.
    Igår var det blå himmel och sol så jag satt på altanen och drack kaffe, temperaturen var 16 grader .
    Kramar från Minton och mej

  2. Slätmulet har vi här idag också, bra uttryck! Och nästan vindstilla – lite Hitchcock-stämning…
    Ska försöka ge mig ut på en promenad i eftermiddag, det har inte blivit så mycket promenerande på sista tiden, har hållit på i trädgården istället.
    Och pusslat…
    Ja, vi kan vara glad, att vädret inte är som 2016! Kollade mina bilder och vi hade också snö, men bara pyttelite.
    Ha en fortsatt fin dag, Ingrid!
    Kram, Monica

  3. Hörde också uttrycket slätmulen … så var det här också i morse, men några timmar senare tittade faktiskt solen fram – för att nu åter dragit sig tillbaka.
    Önskar dig en fin fortsättning på dagen!
    Kram

    1. Nu är det inte bara slätmulet utan det duggregnar också. Jag har kommit hem från kyrkogårdsrundan och blev faktiskt lite blöt.
      Kram

  4. Jag hörde ordet också på Ring så spelar vi. Här har det slätmulna spruckit upp lite med vissa blå nyanser, inte mig emot.
    Men jag har också tagit en härlig morgon och fm i det lugna.
    Kram!

  5. Jag hörde också uttrycket slätmulet i morse på Ring så spelar vi.
    Vi får vara glada att det inte ser ut som det gjorde för 4 år sen. Jag ser gärna att snön väntar.
    Idag ska jag och Gabbi åka till Kolbäck och få våra hundar bedömda av en ny domare. Men eftersom det bara får komma in en hund i taget, så är vår starttid sen, inte förrän halv 4 i eftermiddag blir det vår tur.
    Kram

  6. Tack för att du ” det till” våra fädrer av alla generationer!
    Hoppas du får en skön helg i slapphetens tecken ❤️❤️❤️

    1. Jag har just kommit hem efter besöket på kyrkogårdarna och nu är det inte bara slätmulet, det duggregnar också.
      Kram

      1. Vår städerska på jobbet påminde mig om att snövintern 2009 började med en mild november. Sedan kom snön vid Lucia, för att stanna långt in i mars …
        Om årstidscyklerna fortfarande fungerar skulle det kunna vara dags för en snövinter igen …
        Lite snö har jag inget emot, det är bara trevligt, men jag kan klara mig utan varianten på snövintrar som vi hade för 10 år sedan.
        Kramis

        1. Det stämmer nog ganska bra, för jag ser att jag har snöiga foton fr o m den 14 december.
          Om det inte vore för att snö innebär halka skulle jag inte ha något emot den heller. För mig får det gärna bara barmark.
          Kram

        2. Jo, längtan efter snö är begränsad även hos mig. Skotta snö är inget drömjobb precis. Men med ett lagom tjockt lager som kommer en gång och får ligga, utan ytterligare snöfall … och en stadig temperatur som håller det i vettigt skick så att det inte växlar mellan tö och kyla, det gör världen på vintern ljusare och trevligare.
          Men tyvärr får man sällan som man önskar när det gäller detta 😉
          Kramis

  7. Tänk vilken skillnad det kan var vid samma datum, olika år. Gillar jämförelsebilder.
    Igår hade jag den där dagen då inget riktigt blev gjort, men vad gör det när man är pensionär? Man får njuta av det man har, så länge man har det.
    Bra påminnelse om fars dag, det hade jag missat.
    I UK är den i juni.
    Fortsatt trevlig helg!

    1. Det är den förmånen vi har som pensionärer, att vi gör lite som vi vill, när vi vill och om vi vill.
      Ha en fin helg du också!

  8. Slätmulet – det ordet tackar jag för! Inte för att jag medvetet kommer att komma ihåg det, men nån gång dyker det säkert upp och används. Hur gick det med novembersnön 2016? Tror att den inte fanns kvar under julen. Här har varit strålande sol… Och konsert ikväll! Underbart!

    1. Det dyker upp såna där uttryck när man mest anar. Någon skrev i en blogg att det var ett hemskt oväder, ”det blåste huggormar”.Det är en väldigt bra beskrivning av hur det kan vara, speciellt på vintern när det blåser isande kalla vindar.
      Hoppa att det blev en fin konsert!
      Kram

  9. Idag var jag faktiskt igång tidigt och iväg för att shoppa lite till ”festen” jag ska på. Bara jag och en väninna. I all enkelhet. Var och en står för sn egen mat och dryck. Det nya sättet att umgås i pestens tid.
    Hörde förresten att Astra Zeneca tror att de kan börja vaccinera i slutet av december.

    Ha en fin kväll!
    Kram

      1. Det har vi ju inte sett ännu. Men jag har hela tiden trott på Astra Zeneca och Oxfords vaccinarbete. Jag känner mig helt trygg med dem och tänker ta vaccin så fort det erbjuds.
        Jodå, det blev trevligt och över förväntan. Kände mig lite tveksam till att äta och dricka vin på whatsapp. Men det är en gammal vän, vi lärde känna varann på lekis som 5-åringar så vi hade mycket att prata om. Men visst hade det varit roligare om vi kunnat ses på riktigt.
        Nu hoppas jag du sover. För det gör jag snart.
        Kram

        1. Såg på din blogg att den där träffen på watsupp fungerat bra, men nog är det en konstig tid vi lever i.
          Jag gick till sängs vid halvelvatiden, så jag sov säkert när du skrev den här kommentare. Nu säger jag godmorgon! Kram

  10. Verkligen grått i dag, lite ljusare i morse, men det gick fort över. Och snö är rätt onödigt, vackert på julkort, men knepigt att handskas med irl.

    1. Här blev det duggregn fram på eftermiddagen och det regnar fortfarande lite lätt.
      Snö är totalt onödigt tycker jag!!

  11. Allt var inte bättre förr 😉 Själv hoppas jag på en mild vinter utan snö men vi får väl se.

    Kram och god söndag!

Kommentarer är stängda.