Murrättpannkakus dag

I Allnakku kan man läsa:

Murrättpannkakå är en god traditionell höstlig maträtt. Man blandar ganska mycket finrivna morötter i en vanlig pannkakssmet, häller i långpanna, täcker med äppelklyftor och gräddar den i ugn.

Någon sån här pannkaka har jag aldrig gjort och aldrig ätit heller, så i dag bestämde jag mig för att jag skulle testa receptet och gjorde en till lunch.

Det var inte speciellt gott och vad morötterna skulle vara med för fattar jag inte, för jag kände bara äppelsmaken. Nu kan det givetvis vara jag som gjort något fel, men jag tror inte att det blir några murrättpannkakor här i fortsättningen. Det är bra mycket godare med en vanlig fläskpannkaka.

Nu ska jag gå ut på en promenad. Man får passa på när det för en gångs skull inte blåser.

Ha en fin fortsättning på dagen!

438 Dagar

Igår kväll lämnade jag Alberto och Ana i Madrid åt sitt öde och tittade på filmen 438 Dagar i stället och det var verkligen en kontrast. Från känsopjunk till skenavrättningar och andra otäckheter. Filmen var spännande från början till slut!

Det var Kraka som nämnde filmen i ett blogginlägg och skrev att den bl a finns på SvtPlay.  Tack för det Kraka, utan det inlägget hade jag nog inte tänkt på den filmen en gång!

Jag har funderat mycket på den i natt och nu på morgonen. Hur mycket är sant, hur mycket är fiction, hur mycket i den är ren spekulation? Filmen baserar sig på Martin Schibbye´s  och Johan Persson bok med samma namn och för att få lite kött på benen läste jag Martin  Schibbye´s egen recension av den. Gör gärna det du också, för där framgår att förhållandena de levde under i fångenskapen var ganska annorlunda än det som skildras i filmen.  Jag borde nog läsa boken, för att kunna bilda mig en egen uppfattning om vad de gick igenom och varför de utsatte sig för riskerna genom att olagligt ta sig in i Etiopien.

Dagens ordspråk:
Optimisten tror att den värld vi nu lever i är den bästa möjliga och pessimisten fruktar att det är sant.