Glad måndag / Andas

Efter en härlig adventssöndag och en ganska sömnlös natt, vaknade jag till en måndagsmorgon som var lika gråmulen som de senaste dagarna.

Bloggvännen Carita tycker att vi ska muntra upp måndagarna med någon trevlig bild och jag väljer en foto från gårdagens middag hos Carina och Bosse. Så gott, så gott!

Lutfisk med potatis, gröna ärtor, bechamelsås och kryddpeppar

I dag är det Anders som har namnsdag och på gutamål blir det Andas:

Anders kallas Andas på gutamål, och hans dag är en märkesdag, som skall visa vad det blir för väder i julhelgen. Det blir aldrig likadant som på Anders.

Om jag hade fått som jag ville, hade Bosse blivit döpt till Anders och inte till Bo, men Åke protesterade, för han tyckte att det lät så fult när man så där lite slarvigt sa: AndasLevanda och det hade han nog ganska rätt i.

Vädret på Andersdagen var det ja! Nu börjar man faktiskt kunna se lite blå gluggar här och där på den blygrå himlen och solen tittar fram och vi har +3º. Det kanske blir en kall och snöig jul? Hoppas inte!

När jag uppdaterat det här inlägget ska jag sätta in en annons under Pensionärsnytt på helagotland.se, så att vi kan få in en önskan om en God jul till alla medlemmar. Egentligen hade vi ju planerat att gå ut och äta julbord tillsammans i början på december, men det går ju inte under nuvarande omständigheter. Nog är det bra tråkigt, men så är det ju bara!

Familjen brukar ju också gå ut och äta julbord för att fira tre decemberfödelsedagar: Eva fyller den 2/12 Bosse den 4/12 och Krister den 22/12. Inte heller det kan vi göra i år och de får tills vidare nöja sig med varsin Trisskalender. (Jag har minsann köpt en till mig själv också.)

Dagens (Åkes) ordspråk:
Den som inte spelar vinner mest.

Grattis till alla som heter Anders!