Ett ljus i mörkret

Det är en mörk och dyster onsdagsmorgon och i dag får vi nog inte se någon sol och dessutom varnar SMHI för oväder med mycket hårda vindbyar, men det finns dock ett par ljus i mörkret. För det första kan man  i dag läsa på helagotland.se att det vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde igår, togs beslut om att etablera en Trygghetspunkt på Åvallegården i Klintehamn.

Trygghetspunkterna är sjukvårdsinrättningar för enklare åtgärder. Provtagning, såromläggning, blodtryckskontroll och vissa injektioner ska göras där. Burgsvik, Fårösund, Katthammarsvik och Roma har redan trygghetspunkter.

Det blir säkert jättebra, för det har ju varit för galet att alla klintebor och folk runt samhället varit tvungna att köra till Visby eller Hemse för ett enkelt blodprov och en bra avlastning för vårdcentralerna måste det ju också bli. (Vän av ordning kanske undrar hur många vi klintebor är?  Det rör sig om ca 1550 personer.) Till Trygghetspunkten kan man komma oberoende av var man annars är listad och man bokar tid via sin vanliga vårdcentral, privat eller regionens.

För det andra tycker jag att den fjärde säsongen av The Crown också är ett ljus i mörkret. Jag har sett fyra avsnitt och tycker att den är väldigt bra och jag förstår mer än väl att brittiska kungahuset inte är överförtjusta.

Mindre trevligt är det att portot för brev upp till 50 gram höjs med en krona, från dagens 11 kronor till 12. Höjningen kommer att gälla från årskiftet och är ett svar på det intäktsbortfall som följer av minskade brevvolymer, det kan man läsa i DN i dag. Jag tror att de biter sig själva i svansen!

Det här kanske blir sista året man får några julkort, för de har blivit färre och färre de senaste åren. Kanske beroende på att jag inte heller skickat så många som jag brukat göra.

Dagens ordspråk:
Mötas och skiljas är livets gång, skiljas och mötas är hoppets sång.

Ha en behaglig onsdag!