Fem en fredag v 45: Drömmar

Här kommer elisamatildas fredagsfrågor, som i dag handlar om drömmar:

1. Vad har du för återkommande dröm/drömmar?
Nu är det ett tag sedan, men en återkommande dröm är att bilen är borta.

2. Vilken är din största dröm?
För närvarande är det givetvis att den här pandemin tar slut.

3. Vilken är din största dröm som har gått i uppfyllelse?
När jag för första gången upptäckte att jag var gravid.

4. Har du någon gång drömt något som slagit in?
Inte mig veterligen.

5. Vad är din största mardröm?
Att jag skulle behöva begrava något av mina barn.

För att fortsätta på temat drömmar, kan man säga att det är rena drömvädret i dag. Sjätte november, Gustav II Adolfs minnesdag, kan vi fira i ett underbart väder, för nu på förmiddagen är det 12º varmt, solsken och nästan ingen vind. Det kan knappast bli bättre och jag slits mellan viljan att städa och att gå ut på en promenad. Om jag sliter mig från datorn nu kanske jag hinner med bådadera innan dagen är slut.

Jag undrar om det finns Gustav Adolf-bakelser på Konsum?? Jag får nog ta en sväng in där och kolla. På något sätt borde man ju fira den här gamla krigarkungen.

 

Dagens ordspråk:
Om det inte funnits moln, skulle vi inte glädjas åt solen.

Trevlig fredag!

40 reaktioner till “Fem en fredag v 45: Drömmar

  1. Jag firar Gustav Adolf genom att ha hissat flaggan. Vårt barnbarn fyller år idag så vi flaggade alltid för henne, tyckte hon. Vi har ätit bakelsen en gång men vi tyckte inte att den var god så vi skippar den idag.
    Solen skiner och det är just ingen vind, alltså en skön utedag!
    Ha en fin dag! Kram Inger

  2. Mina drömmar är ofta osammanhängande och jag minns dem nästan aldrig när jag vaknar! Visst var det stort när man väntade sitt första barn!
    Här är det en riktig höstdag, dimmigt och grått men ingen blåst!
    Ha en fin dag, kram, Monica

  3. För oss finlandssvenskar är 6 november Dagen, det vill säga Svenska Dagen. Den dag då svenska språket uppmärksammas. Många finska tidningar brukar ha något på svenska – men ingalunda alltid. Förr firades svenskadagen-fester, men de har minskat med åren, inte enbart på grund av världsläget idag. En stor TV-sänd fest ordnas ikväll, i varje fall. Där delar man ut en hel del småroliga utmärkelser, bl.a. årets hjälte på svenska, m.m. Borde kanske referera…

  4. inga bakelser här, men en äppelpaj. det visste jag inte att Finland firar en svensk dag. det låter trevligt. referera gärna. här är också sol en stund till

  5. Det å miste et barn må være helt forferdelig. Jeg har hilst litt på den følelsen, da min eldste datter som nå er 35 fikk ondartet svulst på hjernen. Det er sju år siden ho ble operert, og det går fortsatt bra.

  6. Första graviditeten, ja visst var det en dröm!
    Jag har inte varit i några mataffärer på en vecka. Får överleva utan bakelse.
    Kram!

    1. Jag fick ingen bakelse, för det fanns ingen på Konsum och jag tänkte aldrig på att gå till bageriet. Dumma jag! För jag såg sedan på facebook att de hade Gustav Adolfbakelser i dag. Kram

  7. Vi brukar köpa bakelse, men kanske nästa år. Det var gott med pepparkakor till kaffet också. Vädret var strålande, så jag kom ut på en liten promenad, härligt!

    1. Pepparkakor är ingenting som jag gillar. Jag föråt mig på det när jag jobbade. De köpte in pepparkakor i jätteförpackningar som räckte året runt.

  8. Gustav Adolf är väl egentligen inget att fira. Men jag gillar bakelser. Bestämde mig ändå för att inte ge mig ut en fredagseftermiddag i affärerna under rådande omständigheter.
    Hoppas du fick dig en bakelse.
    Kram

    1. Nej, du har så rätt. Varför ska man egentligen fira de där krigarkungen som spred skräck och fasa där han drog fram i Europa.
      Det blev ingen bakelse för min del i dag, men det gör inte så mycket. Jag fick en skön promenad i solskenet i alla fall.
      Kram

  9. Oj så dålig koll jag har på dessa bakelsedagar.I Finland har vi Runebergsdagen med en ganska läbbig bakelse. Hoppas din och min dröm blir sann snart och vi kan återgå till att leva som vanligt. Trevlig helg

    1. Paula, runebergstårtan varierar. Jag har min favorit, den är ganska torr med både äppelmos och sylt inuti – har skrivit om den minst en gång… Tyvärr har vi ingen etablerad ”svenskadagenbakelse”, även om det har gjorts försök…

  10. Brukar aldrig bry mig om olika såna här dagar … och inte denna heller.
    Bra svar på frågorna!
    Vädret verkar ungefär som det vi hade här också igår!
    Ha en fin lördag!
    Kram

  11. vi dricker ju inte kaffe och därför äter vi inte bakelser, men idag har Rolle köpt glass – såna där mini Magnum med 2 vita, 2 original plus 2 med nötter. Det är godis det med…..
    KRAM/Susie

    1. Jag kollade via mobilen, och då rapporterades inget fel, så det är tydligen Norton som är grinig.
      Ha en fin helg!

  12. Jag minns aldrig mina drömmar nu för tiden.
    När jag var yngre drömde jag ofta att jag körde upp för en backe som var så brant att jag började åka utför baklänges, Eller att vara på taket på en störtande hiss.
    Alltså inga trevliga drömmar, men det var länge sen nu.
    Kram7Kicki

  13. Att ha fått barn är verkligen drömmar som gått i uppfyllelse. Sen att något skulle hände med något av dem den värsta mardröm man kan tänka sig.

  14. Det vore verkligen bra om den här pandemin kunde vara över – det börja bli jobbigt att sitta i karantän och inte träffa folk som man brukade göra före pandemin. När jag låg på sjukhus sa min mamma alltid att hon visste att jag skulle bli bra för ”Det går ju inte att en mamma överlever sina barn”

Kommentarer är stängda.