Glad måndag!

Jag var betydligt gladare när jag vaknade i morse än jag är nu, för då såg det ut som om det skulle bli en ljus dag och när jag bläddrat igenom GA gick jag och släckte lampan som jag tänt för att kunna läsa, men säg mig den fröjd som varar någon längre stund, nu är det mörkt igen och så här ska vi ha det i dag.

Det enda man kan glädja sig åt en sån här dyster måndagsförmiddag är att det inte är kallt. Vi har runt 10º i dag också. Igår gick jag ut på en förmiddagspromenad och det var riktigt behagligt även om det kom några droppar regn då och då.

Det är Carita som tycker att vi ska muntra upp oss lite så här på måndagarna med en bild och den där rosenknoppen utanför Cedergrens verkstad, som jag tog ett kort av igår,  kan man väl bli glad över.

Vad gör jag i dag då? Jag tror att jag ska ge mig på vardagsrumsfönstret. Putsa det på insidan, snygga till blommorna och byta gardiner kan man ju göra även om det är inte är solsken och om det inte börjar regna går jag väl ut en vända fram på dagen.

Sedan väntar jag med spänning på region Gotlands måndagsrapport över coronaläget. Hur många nya smittade har man hittat sedan i fredags? För säkerhet skull, ifall jag skulle behöva gå in i någon affär, så lämnade en morgonfågel av en kasse innehållande munskydd häromdagen.

Munskyddet är utprovat och det ska väl kunna funka, men attans vad glasögonen immar igen kvickt. Ska jag kunna använda skyddet får jag får nog treva mig fram i butiken utan brillor. Alternativet skulle ju kunna vara att ta hjälp av ett förstoringsglas.

Ha en glad måndag!