Fagavädarsdagen

Jag sov riktigt gott i natt och kunde inte lämna sängen för gott när mobilen pep till halvåtta, utan tassade ut en vända i badrummet och kröp sen ner under täcket och låg och tryckte en halvtimme till. Huvudet var vaket, men kroppen helt avdomnad, så skönt!

I Allnakku kan man läsa att vi ska fira fagavädarsdagen den 5 november:

Under hela fagavädarsdagen är det uppehållsväder, och somliga höstar är den här dagen efterlängtad. Nu kan man göra alla utomhussysslor som har fått vänta länge, under många regniga dagar.

Men egentligen är det inte så fagart i dag. Det blåser och är rätt molnigt, men det regnar inte i alla fall och vi har hela 10º varmt. Löven yr omkring i blåsten och  på gräsmattan ligger de i små drivor. Nu är det bara att vänta på att björklöven ska släppa, sen kan man börja räfsa.

I dag ska jag försöka ta en promenad fram på dagen, om vädret tillåter, men först har jag annat att pyssla med:

Nu ska jag se om jag kan få någon fart på symaskinen

När det gäller dagens ordspråk hade Åke och jag helt olika uppfattning. Jag tycker att var och en har rätt att göra sina egna misstag och lära sig av dem, medan Åke alltid försökte instruera andra, så att de inte skulle begå samma misstag som han gjort en gång i tiden.

Dagens ordspråk:
Människor lär sig inte av andras misstag, de vill helst göra sina egna.

Ha en fin torsdag!

21 reaktioner till “Fagavädarsdagen

  1. Jag håller nog med dig att var och en måste göra sina egna misstag. Då är man helt säker på att det är fel. Har man inte provat på går man bara och undrar ifall det inte hade fungerat ändå. Kar,

  2. Ibland kan det vara lite extra skönt att sova, eller vila lite längre någon morgon. Kroppen kanske behöver det, just den dagen.
    Nu är det verkligen höstlikt ute med alla löv som dalar ner, eller blåser ner, som idag, hård blåst har vi.
    Hoppas att det går bra med symaskins arbetet.
    Trevlig torsdag önskar jag dig.
    Kram!

  3. Något fagavädar har vi knappast här idag, det är mulet och blåser ganska mycket. Igår var det bättre, vi hade nog vår fagavädarsdag då!
    Så duktig du är som själv klarar att lägga upp byxorna! Sy är inte min starka sida…
    Skönt att du har sovit bra! Då är det kanske inte medicinen som hållit dig vaken?
    I misstags-frågan håller jag med dig, vi vill alla göra våra egna misstag! Ibland funkar det ju!
    Ha en bra dag, kram, Monica

    1. Sy är absolut inte min starka sida. Jag hade en mamma som var utbildad sömmerska, så jag behövde aldrig lära mig sy. Det fixade hon!
      Hoppas att det bara var något tillfälligt som höll mig vaken.
      Ha en fin dag du också Monica! Kram

  4. Regn och blåst har vi och löven har lämnat träden nakna. Då har du fixat byxorna så du kan använda dom.
    Kramar från oss

  5. Jag tror att var och en måste göra sina egna misstag även om man så klart kan komma med goda råd. Bestämma åt andra fungerar dock inte.
    Hoppas uppläggningen av byxorna gick bra.

    Kram och god torsdag!

  6. Ditt ordspråk gillar jag. Jag hade också en man som resonerade som din Åke.
    Jag ville hävda att man kan tycka olika men båda kan ha rätt. Det gillade han inte heller 😀 Ibland får man hålla god min…
    Kram!

  7. En ganska stillsam dag här också, dimma och mörker, och nu regnar det igen. För ett par år sen lärde jag mig att nu är vi i hundradagarstunneln innan ljuset återkommer, och det var alldeles tydligt här.

    1. Ja nu är det lite tungt när man tänker på hur långt det är innan det börjar ljusna igen. Och hur kommer den här julen och vintern att bli??

  8. Här är full storm och träden blåser av och ligger över vägarna. Jag vågar inte sova i sovrummet på övervåningen inatt av rädsla att gamla björken ska blåsa av och komma in i sovrummet. Det blir soffan nere som gäller. I morgon ska jag på begravningen av Mustachen Gruvar mig

  9. Där har vi lika åsikt du och jag om sina misstag. Däremot är Kenneth som din Åke, varnar andra och instruerar så de inte gör samma fel som vad han gjort. Jag har försökt förklara att han kan lägga ner, det funkar inte men då tittar han bara på mej.
    Här har vi haft fagaväder, sol hela dagen och blåsväder, varit ute i trädgården hela eftermiddagen, skönt!
    Ha det gott o kram!
    Inger

    1. Det kanske är skillnad på män och kvinnors syn på det här. För jag har flera kvinnor som säger likadant.
      Här förblev det mulet och blåsigt, men jag tog en Klinterunda efter lunchen och det var rätt skönt ändå.
      Kram

  10. Jag gissade rätt på vad fagavädersdagen betyder, även om det inte stämde riktigt i år.
    Visst kan man lära av andras misstag, men de man själv gör lär man sig nog trots allt mest av.

Kommentarer är stängda.