I valet och kvalet

Efter några riktigt kulna novemberdagar fick jag se att det var ovanligt ljust ute i dag och när jag kommit upp och gläntade på persiennerna såg jag att solen var på väg upp över hustaken och ännu bättre blev det när jag kom ut i köket och fick jag se att det var hela 12º varmt ute. Så härligt!

Min första tanke var att jag skulle ta en vända till Visby, men så ångrade jag mig och bestämde att jag skulle ut och rusta i rabatterna i stället, för när jag tittade ut genom vardagsrumsfönstret såg jag att kärleksörten börjat bli brun och bladen gulnat och krysantemumplantorna var ingen prydnad de heller, för att inte tala om höstanemonerna som spridit sig ut i gräsmattan. Det såg inte snyggt ut alls!

Jag tog bort de höga rangliga krysantemerna och fick en riktigt fin bukett att ha på soffbordet.

Innan jag gick ut ringde jag till endokrinologmottagningen och pratade med en sköterska som lovade att kontakta läkaren och ringa tillbaka senare i dag och det gjorde hon när jag precis var färdig med dagens trädgårdsjobb.

Läkaren tror inte att mina sömnbesvär och de sprattliga benen beror på medicinen och tycker att jag ska fortsätta som det är bestämt och eventuellt vända mig till vårdcentralen för utredning. Hon anser att de här besvären skulle ha dykt upp mycket tidigare, eftersom jag har hållit på med sprutorna i snart ett år. Så jag får väl låta mig nöja med det beskedet.

Dagens ordspråk:
Det är bättre att lära något gott av den sämste, än att lära något dåligt av den bäste.

16 reaktioner till “I valet och kvalet

  1. Vi har också varit ute och röjt en del. Nu finns inga blommande växter kvar och det ser allmänt jäkligt ut i rabatterna.
    Men solen skiner och det är ju alltid nåt.
    Kram/Kicki

  2. Även här fick vi en solskensdag idag och jag har, precis som du, varit ute och ”röjt i rabatterna. Hela trädgården är täckt av löv nu och vi tar bort lite efter hand, men än är det mycket kvar på träden.
    Ja, det är väl bäst att du följer doktorns råd, men om sömnbesvären fortsätter, kanske du ska be din vårdcentral att göra en utredning?
    Önskar dig en skön tisdagskväll och en god natts sömn!
    Kram, Monica

  3. Så skönt att få ordning i trädgården. Vi har fortfarande lite som ska tas undan men snart så.
    Biverkningar brukar väl komma snabbt men om du sover bra när du inte tar sprutorna kan det ändå finnas ett sammanhang. Kanske lika bra att du kontaktar vårdcentralen i alla fall.

    Kram och god tisdag!

    1. Ja, eller också är det bara jag som känner efter och inbillar mig. Jag är inte helt trygg med den här behandlingen.
      Kram

  4. Så flitig du varit – och fint blev det. Lite konstigt är det ju när du inte har de här problemen när du inte äter medicinen … och det verkar ju finnas många biverkningar med den.
    Kram

    1. Det finns väl inte ett enda piller som inte har biverkningar och nu känner jag efter lite extra. Det var inte roligt att ”vår” läkare slutade. Henne hade jag stort förtroende för. Kram

  5. Så vacker bukett du fick ihop! Hoppas på bättre besked för dig på vårdcentralen, det är ett elände att hålla på med mediciner och biverkningar.

  6. Vilken vacker bukett!
    Här sken solen så småningom riktigt gott idag. I morgon blir det en längre tur med cykeln så jag sparade mig idag med några färre steg.
    Det är usch med mediciner som har biverkningar.
    Må väl, kram!

  7. Då har du haft en fin dag. Solen har visat sej här också och det var underbart.
    Kramar från oss

  8. Idag slängde jag den sista buketten med astrar, nu är det definitivt slut på alla blommor.
    Hoppas solen som kom igår och även lyser idag håller sig framme ett tag.
    Så konstigt med din medicin, om den plötsligt börjar ge biverkningar, trots att du tagit den så länge.
    Hoppas det ger med sig med spökande ben.
    Kram/Kicki

    1. Läkaren tyckte också att det var konstig och avfärdade min teori om att det var sprutorna som orsakar besvären. Vi får väl se hur det utvecklar sig.
      Kram

Kommentarer är stängda.