Kallt, kallt / Uppdatering

I dag strålar solen från en blå himmel, men det är kallt som attan. Nu vid 10-tiden har vi -10º och som kallast i natt har det varit-15º.

Så här såg det ut på termometern i köket när klockan var nio. Jag måste säga att jag är väldigt belåten med de där 22º inomhus. Det är väldigt behagligt!

I vardagsrummet är det lite kyligare, men det är väl det stora trefacksfönstret och terrassdörren som gör att det blir kallare, men jag köpte mig ett elelement förra vintern och det kan jag ta till om det skulle bli otrivsamt, men ännu har jag inte behövt göra det i vinter. Det räcker med att lägga en pläd över benen, så har jag det varmt och skönt när jag sitter i fåtöljen eller ligger i soffan och ser på tv.

Sovrummet är annars det varmaste stället i lägenheten, så där har jag alltid en liten ventil över fönstret öppen, men igår kväll stängde jag till den och jag har sovit gott i natt utan att bli vare sig för varm eller för kall. Jag vet att det är många som sitter och huttrar i kalla lägenheter, så det är inte självklart att man har det så bra som jag.

Igår kväll såg jag givetvis på På Spåret och det var en lättsamt och trevlig semifinal. Kristian Luuk var som vanligt översvallande lycklig över vilket otroligt bra underhållning de bjöd på och domaren pladdrade på. Han påstod att han tullat i vindunken innan sändning och det är nästan så att man kunde tro att han talat sanning 😉. Lagen missade lite på första resan, så det blev låga poäng, men en jämn match, som Magdalena Forsberg och Claes Elfsberg vann med bara 1 poäng. Nu är de klara för final och vilka de möter avgörs nästa fredag.

Nu ska jag gå ut och se om jag kommer in i garaget eller om porten frusit fast i natt. Kustgrillen serverar vårrullar i dag och just vårrullar har jag missat flera gånger. Kommer jag inte in i garaget får jag hitta på något annat till lunch.

Uppdatering 13.10

Visst blev det Vårrullar till lunch! Kanske inte den mest lämpade maträtten med tanke på namnet, för utanför fönstret är det allt annat än vår. Solen har försvunnit och det snöar  för fullt igen, fast nu är det bara -3º.

Dagens ordspråk:
Erfarenhet är att veta en massa saker man inte bör göra.

Trevlig lördag!

Fem en fredag v 5: Årshjul / Corona

Vilken vinter vi fått! I dag är det -3º och snöbyar som är riktigt täta. Jag glömde få hem en purjolök igår, så den där soppan jag tänkt mig att koka i dag får jag avvakta med, för utan purjolök går det inte och vädret och väglaget gör att jag håller mig hemma. Det får bli fiskpinnar och potatismos till lunch i dag.

I stället för att rusta i köket har jag klurat på elisamatildas fredagsfrågor och här kommer mina svar:

1. Vilken månad tycker du alltid känns längst?

November är en sällsynt trist och lång månad (även om  den tillhör de kortare)

2. Vilken tid på året går fortast?

Sommaren går alldeles för fort

3. När på året är du som gladast?

Den tidiga våren gör mig nästan euforisk

4. Hur skulle ditt år se ut, vädermässigt, om du fick välja?

En kort vinter, en varm och skön vår, en lång härlig sommar med lagom mycket regn och en mild höst med många sköna solskensdagar.

5. Vilken är din favorithändelse som återkommer varje år?

Årets första jordgubbstårta

Ni som har tillgång till helagotland.se eller har en GA, läs Mikael Mellqvist´s krönika i dag. Rubriken är:  Att stoppa döden går inte, men att stoppa livet går braHan sticker verkligen ut näsan!

Om jag håller med? Njaaaa, men visst har tankarna gått åt det hållet, speciellt när vi 70plussare sattes i karantän. Det kändes bittert när man märkte att folk blängde surt när man gick och handlade och det fanns till och med de som satt i bilen på parkeringsplatsen och räknade hur många gråhåriga som gick in i affären.  Men tänk om alla fortsatt leva som vanligt, vad hade hänt då? Jag kan inte låta bli att tänka på konserten i Burgsvik där 29 av 31 deltagare smittades med covid-19. Ingen vet förrän vi har facit i hand om myndigheterna kunnat agera annorlunda. Om vi nu får något facit?

Dagens ordspråk:
Att vara chef är en position, att vara ledare är en relation.

Trevlig fredag!

Besvärligt väglag

Tänk vilken skillnad det kan vara mellan åren. Så här ser det ut vid Odvalds i dag:

I dag den 3 februari 2021, -1º och lätt snöfall

Nu är det här en bild från en ganska normal februaridag på Gotland, för så ser det oftast ut den här tiden på året, men jag föredrar ändå hur det var förra vintern när det redan börjat våras och man kunde gå härliga promenader utan att vara rädd för halka.

Förra året den 3 februari var det nästan vår på gång med de tidiga små botaniska krokusarna i knopp i gräsmattorna, vanlig krokus i min rabatt och blåsippor i dikeskanten längs Vallekvior.

Halkan ja! Det är tätt mellan rapporterna om bil- och bussolyckor och dikeskörningar nu. I dag kan man läsa på helagotland.se att:

Ännu en buss har kört av vägen.
Räddningstjänsten fick strax efter klockan halv elva in ett nytt larm om en bussolycka på väg 147. Under mindre än 24 timmar har tre bussar kört av vägen på Gotland.

Det är tur att man inte behöver ut och köra. Jag har nya och bra dubbdäck, men det är ju inte säkert att de jag ev möter också har det. Vad Bergkvarabuss använder för däck i vinterväglaget kan man verkligen fundera över? Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin hört talas om så många bussolyckor på en gång och det här är ju inte något extremt vinterväder på något sätt. Men det är ju februari förstås 😨

Dagens ordspråk:
Lyckan är inte att vara framme. Lyckan är att vara på väg.

Ha en behaglig onsdag!

Vinterlördag

Jag vaknade till en ganska fin lördagsmorgon och solen gick upp så vackert mellan hustaken och just nu vid tio-tiden har vi en minusgrad. Vaktmästaren håller på med halkbekämpning och den lilla maskinen han kör omkring med passerade just utanför mitt köksfönster.

Igår slingrade jag mig ifrån fredagsstädningen och tassade i stället iväg till Barkan och gick en sväng där. Det var rätt mycket snö att pulsa i, men det var i alla fall inte halt och jag fick lite extra konditionsträning och det behövs, för jag tycker att det börjar bli dåligt med orken. Solen sken när jag gav mig av, men innan jag kom hem hade det mulnat och jag hann precis innanför dörren för att klara mig undan en ordentlig snöby.

Planerna för den här lördagen är inte helt klara, men så fort det här är uppdaterat ska jag ta en runda med dammsugaren och när det börjar bli dags för lunch siktar jag in mig på att åka till Kustgrillen, för även den här lördagen har de thaikäk och i dag serverar de Pad Thai som jag tycker är så gott.

Dagens ordspråk:
Framtiden är den enda tid i livet som går att påverka.

Ha en fin lördag!

Paul, Pål och Glad måndag

Det snöar/regnar i dag och det får mig att bekymra mig över framtidsutsikterna, för den här dagen gäller det, enligt en av Åkes väderspådomar, att solen skiner så länge att man hinner sadla en häst, för går inte det blir det ett dåligt år och Bondepraktikan tar i ännu värre. Det blir inte bara dåligt utan rent eländigt om inte solen tittar fram.

Skin solen S Pauli dag klar, det betyder visst ett fruktsamt år. Men bliver det regn eller snö, då får vi ett medelmåttigt år att se. Men ser du mycket mörkt den dag, då må du hjärteligt till Gud ropa och bedja honom om hjälp av all din nöd. Att bevara dig från den hårda död, förty döden skall då mången förfära. Att man skall och mången till kyrkogården bära.

Man får hoppas att det klarnar upp under dagen så att solen tittar fram, för annars blir det inte roligt alls.

 

Glad måndag!

Bloggvännen Carita tycker att vi ska muntra upp oss på måndagarna med någon trevlig bild och på det här fotot  kan man ana solen i alla fall. Det hade säkert gått att sadla både en och två hästar medan den sken den dag jag tog fotot.

Dagens ordspråk:
Prestation är att göra saker och ting rätt. Effektivitet är att göra rätt saker och ting.

Nu ska den bort igen

Jag frös i natt, trots att det inte har varit speciellt kallt ute. Vid ett-tiden vaknade jag till och fick dra sängöverkastet över mig, sen somnade jag om och sov gott igen.

I dag regnar det och det blåser också. På radion varnar man för besvärligt väglag och moddig halka och man pratar också om pulkaolyckor, som drabbat inte bara barn utan föräldrar och far- och morföräldrar också.

Det mesta av snön har försvunnit igen

Fast nu är det nog slut på pulkaåkande på ett tag, för i dag är det ett par grader varmt och varmare ska det bli. Några dagar framåt kan vi vänta oss 5-6 plusgrader och regn, så den sista snön för den här omgången lär nog vara borta innan veckan är slut.

Jag skulle ju passat på att gå ut igår, för då var det hyfsat väder, men jag iddes helt enkelt inte. Jag pysslade med mina krukväxter, planterade om en julgrupp, uppdaterade SPF Klinteortens hemsida och lämnade in en annons på helagotland.se.

Jag ersatte en avsomnad azalea med en julstjärna

Förbundet anordnar en kurs i Zoom för alla medlemmar och den möjligheten att få lära sig något nytt, måste vi ju få ut till medlemmarna.  Det är så tråkigt med det här långa avbrottet i verksamheten, men det är ju likadant för alla. I dag kom e-fakturan på årets medlemsavgift och jag kan inte låta bli att fundera över hur många som inte kommer att betala avgiften i år. Hur många medlemmar kommer vi att förlora på grund av det här pandemieländet?

Dagens ordspråk:
När alla tänker lika, tänker ingen särskilt mycket.

Ha en behaglig onsdag!

Fem en fredag v2: Nonsens / Alltid Amber

Det skulle ju bli ett nationellt isdygn i dag; det spådde SMHI igår, men den prognosen sprack, eftersom det är plusgradigt någonstans i norra Sverige. Här på Odvalds har vi haft  -4.2º som kallast. Det är en vacker fredagsmorgon, med en blek vintersol och snöflingor i luften.

Din klara sol går åter opp. Jag tackar dig, min Gud. Med kraft och mod och nyfött hopp jag höjer glädjens ljud. Din sol går opp för ond och god, för alla som för mig……
Odvalds i dag kl 09.00

Snöröjning har pågått här under morgonen och vi får väl se om jag vågar mig ut något i dag. Igår höll jag mig inomhus, för det såg väldigt halt ut och lasarettet i Visby rapporterar från gårdagen om folk som kommit in med skadade hand- och fotleder och några har även ramlat och slagit huvudet.

Till elisamatildas fredagsfrågor:

1. Vilken vara tror du mest sällan köps i en matbutik?
Aioli
2. Hur ser din morgonrutin ut?
Några piller och ett glas vatten, juice, kaffe o macka.
3. Vad blev förra årets bästa köp?
En ny skrivare.
4. Om du fick ett års gratis förbrukning av något, vad skulle det vara?
Ett gott vin.
5. Vad skulle du döpa din båt till om du hade en?
Svanen.Det började en ny serie på SVT2 igår kväll, Alltid Amber, och jag kände igen titeln tyckte jag och trodde att det var en filmatisering av en bok som jag läste i min ungdom, men jag kände inte igen mig alls. Serien handlade om en helt annan Amber än bokens.
Boken kom 1944 och handlar om Amber St. Claire, en föräldralös flicka uppfostrad i en liten by på den engelska landsbygden, möter som sextonåring den arrogante och vansinnigt stilige lord Bruce Carlton. Amber följer med som Bruces älskarinna till 1660-talets London och lämnas där ganska snart…

Boken var på
drygt 600 sidor och jag tyckte den var otroligt bra och lite kittlande spänning bjöd den på för en tonåring. Den var en period förbjuden i 14 av USA:s delstater på grund av sina pornografiska inslag, men den blev ändå en bästsäljare (eller kanske därför?)  och såldes i över 3 milj exemplar. Har du läst den?

Dagens ordspråk:
Banktillgodohavanden är som tandkräm, lätt att ta ut och svår att stoppa tillbaka.

Trevlig fredag!