Fem en fredag v 5: Årshjul / Corona

Vilken vinter vi fått! I dag är det -3º och snöbyar som är riktigt täta. Jag glömde få hem en purjolök igår, så den där soppan jag tänkt mig att koka i dag får jag avvakta med, för utan purjolök går det inte och vädret och väglaget gör att jag håller mig hemma. Det får bli fiskpinnar och potatismos till lunch i dag.

I stället för att rusta i köket har jag klurat på elisamatildas fredagsfrågor och här kommer mina svar:

1. Vilken månad tycker du alltid känns längst?

November är en sällsynt trist och lång månad (även om  den tillhör de kortare)

2. Vilken tid på året går fortast?

Sommaren går alldeles för fort

3. När på året är du som gladast?

Den tidiga våren gör mig nästan euforisk

4. Hur skulle ditt år se ut, vädermässigt, om du fick välja?

En kort vinter, en varm och skön vår, en lång härlig sommar med lagom mycket regn och en mild höst med många sköna solskensdagar.

5. Vilken är din favorithändelse som återkommer varje år?

Årets första jordgubbstårta

Ni som har tillgång till helagotland.se eller har en GA, läs Mikael Mellqvist´s krönika i dag. Rubriken är:  Att stoppa döden går inte, men att stoppa livet går braHan sticker verkligen ut näsan!

Om jag håller med? Njaaaa, men visst har tankarna gått åt det hållet, speciellt när vi 70plussare sattes i karantän. Det kändes bittert när man märkte att folk blängde surt när man gick och handlade och det fanns till och med de som satt i bilen på parkeringsplatsen och räknade hur många gråhåriga som gick in i affären.  Men tänk om alla fortsatt leva som vanligt, vad hade hänt då? Jag kan inte låta bli att tänka på konserten i Burgsvik där 29 av 31 deltagare smittades med covid-19. Ingen vet förrän vi har facit i hand om myndigheterna kunnat agera annorlunda. Om vi nu får något facit?

Dagens ordspråk:
Att vara chef är en position, att vara ledare är en relation.

Trevlig fredag!

40 reaktioner till “Fem en fredag v 5: Årshjul / Corona

  1. Det är nog inte 70-plussarna som varit de värsta smittspridarna, så det är märkligt att folk kan titta snett på er/dem som går och handlar.

      1. Vem vet vem som varit ”de värsta ”smittospridarna? Och varför spelar det så stor roll? Jag tycker det är sorgligt hur folk tittar snett på varann för sånt som drabbar oss i en pandemi. Tydligen kan man bli sur eller avundsjuk på vad eller vem som helst.
        Det är så trist! Vi är i pandemin allihop, kan vi inte bara ta oss igenom den….

  2. Vi är helt överens om hur ett bra väder-år skulle se ut! Vi får hoppas att det blir så i år! Nu har vi ju fått vinter i hela landet, men i norr har de nog fått ovanligt mycket snö! Nu längtar jag till våren!
    Gör just nu ett avbrott i städningen, bara golvtvätten kvar.
    Lite gråmulet och 4 minusgrader, så snön ligger kvar!
    Ha en riktigt skön helg, kramar, Monica

  3. Jag tycker november går riktigt snabbt men fortast går tyvärr sommaren. När det gäller pandemin kunde nog mycket gjorts annorlunda tror jag som. Senaste utspelet kring vaccineringen verkar ha gjort många upprörda…

    Kram och god fredag!

    1. Finns det inte vaccin hjälper det ju inte hur de än fibblar med turordningen. Det blir fördröjningar hela tiden trots storvulna planer. Det ska bli spännande att se hur lång tid det kommer att ta innan man är i mål?
      Kram

  4. Fiskpinnar är väl inte helt fel det heller, inte samma sak kanske men ändå.
    Ett facit när allt är över kommer att analyseras i oändlig tid och tolkas annorlunda beroende vem som analyserar.
    Hoppas det är över snart iallafall och att vi slipper en tredje våg.

    SV: Mästerverket består av Lövbiff med egengjorda pommes och egengjord Bearnaisesås.
    Smaskens.

    Ha det fint Ingrid.

  5. Fiskpinnar har jag inte köpt sen barnen var små, alltså minst 40 år sen (konstigt att det blivit så).
    Du är verkligen en människa som gillar sommaren. Jag klarar den, om den inte är för varm. Men tidig höst med nästan sommarvarma dagar är nog min favorittid.
    Kram

    1. Jag tycker faktiskt att fiskpinnar är gott och har alltid ett paket i frysen. Ja, jag älskar sommaren och värmen
      Kram

  6. Tycker våren och hösten är bäst. Fiskpinnar äter jag inte men gärna fisk utan bröd.
    Vi sattes i karantän för att inte bli sjuka och det tycker jag är bra sen får var och en göra som den vill. Har handlat i butiken och aldrig känt mej uttittad.
    Kramar från oss

    1. Det har nog varit lite extremt här i Klintehamn med insändare i tidningen t o m där man ondgjort sig över att 70plussare gått och handlat själva.
      Kramar till er!

  7. En av mina söner åt nästan enbart fiskpinnar, så det stekte jag varenda dag. Nån gång räknade jag ut hur många hundra meter jag stekt, så det blir det aldrig här. (Numer äter han väldigt varierat.) Årstiderna tycker vi helt lika om!

  8. Eftersom min gubbe är 80+ och dessutom har cancer så trodde jag att han skulle fått sin vaccination vid det här laget, men inte….. 😦
    Inte jag heller för den delen som är 75+ och också har cancer. Nej, bor man hemma och kan sköta sig själv utan hemvård så står man inte på tur på länge än tydligen!?
    KRAM/Susie

    1. Jag ringde kl 7.30 den 22januari, första dagen det gick att boka och fick tid för både första och andra sprutan. Det är jag glad över i dag, för nu är det tydligen totalstopp ett bra tag framöver.

  9. Jag var nere på minus 10 ett tag på vägen hem från jobbet, men minus 9 är nog det som varit rådande. Just nu har jag minus 8,5.
    Strax ska jag se På spåret, har ätit smörgåstårta (jodå, pojkarna fick smaka av räkorna) och dricker champagne (nej, ingen alkohol till pojkarna, katter har väldigt känslig lever). Firar igen. Andra sprutan. När får du din andra?

    Ha en fin kväll!
    Kram

  10. Bra svar på dina frågor och den sista, jag den är inte så dum, den heller. Jordgubbar med grädde älskar jag, behöver inte tårtbotten 😀
    Jag håller mig lugn, vad gäller vaccin, jag är i FAS 2 och vill ha sprutorna. Men min yngsta, hon blev ju glad igår morse, sen deppad av FHM:s felbesked, men idag blev hon lycklig igen, då MOD hade hjälpt till att få rätsida på problemet med vaccinationsordningen. Hon vill verkligen ha detta så hon kan gå och jobba igen också.
    Fiskpinnar är gott ibland.
    Fredagskram!

    1. Här på Gotland är det helt stopp nu p g a försenade leveranser. Jag är verkligen glad över att jag var så på hugget när bokningen öppnade den 22 feb.
      Kram

  11. Håller helt med dig om november, ruskmånad. Sommaren tycker jag är tillräckligt lång,i augusti längtar jag redan till hösten. Men vi är olika, och årstider är ganska trevligt att ha, eller hur? Trevlig helg

    1. Visst är det trevligt med årstider och just i år har vi en riktigt vinter. Nästan -15 i morse! Det händer inte så ofta.

  12. Med den bilden på jordgubbstårtan blev längtan till sommaren stor! Du får inte dela med dej av såna härliga bilder (ler)!
    Det är intressant att läsa de olika svaren på Fem en fredag. Idag var det många lika svar.
    Ha en fin helg!
    Kram Inger

  13. Så roligt att ta del av dina svar … årstiderna varierar och jag tycker alla är fina på sitt sätt, men vintern känns onödig. Bilden på jordgubbstårtan är härlig!
    Ha en fin lördag!
    Kram

  14. Vilken trevlig bildserie. Jag kan nog skriva under på de flesta där.
    Men på den första frågan får jag svårt att välja mellan november, februari och mars.
    November är en grå och urtrist månad. Men februari och mars tycker jag är långa och sega … februaris korthet till trots. Är det snö på backen är det lite bättre, annars är mars även en väldigt ful månad. Den där ”avslöjande” perioden innan naturen vaknar till liv är inte särskilt skön att skåda.
    På sista frågan blir det ytterligare några år ”semesterstarten” som hägrar, istället för jordgubbstårtan … även om den är nog så lockande med sina smaker ❤
    Undrar hur jag bäst skulle illustrera min känsla för "semestern"? Lata dagar i solen är inte det jag först tänker på, utan snarast den där känslan av frihet.

    Kram

    1. Jag kan hålla med dig om att februari och mars är tråkmånader de också, men då känner jag i alla fall hopp om att jag ska överleva tills det blir vår igen. I november är jag inte helt säker på det.
      Kram

      1. Hahaha … ja, så är det ju förstås. Att ha hela vintern framför sig är inte nådigt. Med tanke på det vinner nog november i ”bedrövlighet”, det har du rätt i 😉
        Kram

Kommentarer är stängda.