Trevlig torsdag

I dag har jag varit på utflykt tillsammans med ett trettiotal andra SPF:are. Vi är några stycken som turas om att köra och i dag kändes det som att det var min tur, för jag har fått åka flera gånger nu och det kunde vara skönt för Golfen att få röra på sig lite. Målet med dagens utflykt var att vi skulle samlas på Strandpensionatet i Tofta för att äta lunch tillsammans. När vi åkte härifrån småregnade det och var ganska mulet, men molnen skingrades igen och det kom totalt bara 2 mm och i Tofta sken solen.

Dagens lunch bestod av en god sallad och bröd, som varmrätt var det pannbiff och sedan avslutades måltiden med kaffe och en god kaka med vispgrädde till. Maten betalade vi själva, men kaffet och kakan bjöd föreningen på.

Efter maten blev det en stunds trevlig underhållning med Benny & Eva

Ett lotteri gick runt och jag tog några lotter, men hade inte turen med mig, så den här gången blev det ingen vinst.

Nu ska jag se om jag kommer ihåg hur man lägger in ett årsmötesprotokoll på vår (SPF Klinteortens) hemsida. Det var ett år sedan förra gången.

Trevlig fortsättning på dagen!

Glad måndag – Trygghetssamtal

Efter en helt strålande varm och vacker söndag vaknade jag till en ganska molnig och småregnig måndagsmorgon, men nu har molnen skingrats och solen tittar fram igen och 12º på termometern får man väl vara nöjd med. Jag hade lite tankar på mina pelargoner som varit ute första natten, men det har inte varit så kallt och de fick odlingsväv över sig igår kväll, så de ser ut att ha klarat sig bra.

I dag är det dags för Caritas måndagsutmaning, som går ut på att vi ska muntra upp oss med några trevliga bilder, så här på veckans första dag. Fram mot sena eftermiddagen igår gick jag ut på en Klinterunda, så det får bli några bilder från den.

Jag vet inte vad det här är för träd, men vackert är det!
Stilla och lugnt på Norra Kustvägen och stängt både på Biblioteket och Landa
Så fick jag se en vacker magnolia till (utanför huset till vänster i bilden ovanför denna)
Det blommar på Torget också
Hemma på Odvalds igen

I dag blev jag uppringd från SPF med anledning att jag varit med i testpanelen när det gäller deras Trygghetssamtal.

De hade bara fått två ansökningar från Gotland och nu ville de veta vad jag tycker dels om informationen om den nya tjänsten och om hur jag tycker att den fungerar. Informationen var ok, men tjänsten tycker jag inte om! Det är absolut ingenting för mig, jag blir helt förvirrad när digitala Lena pratar på. Häromdagen hörde hon att jag var trött och hon visste precis hur jobbigt jag har det?? Så jag avslutade försöksperioden och är glad att jag har Region Gotlands trygghetslarm. Det räcker bra för mig, som har snälla och omtänksamma barn som kollar upp att jag har det bra.

Glad måndag!

Glad måndag!

Så var det måndag igen och den sista veckan i april, som jag tycker har varit en ganska kylslagen månad. I dag är det ganska soligt, men bara 5-6 plusgrader och isande vindar. Jag funderade en stund på att ta en promenad, men det räckte med att gå ut och kolla läget i rabatterna, så hade jag fått nog. Nu får vi hoppas att SMHI:s väderprognos stämmer, för enligt dem lär det bli en riktigt varm och sköna Valborg och första maj.

Jag har inte så många nytagna foton till Caritas måndagsutmaning, som går ut på att vi ska visa någon trevlig bild, så jag nöjer med att visa några nytagna bilder av mina största pelargoner. Nu är de så stora så de får inte plats i fönstret utan får stå på bordet. Hoppas att man kan börja härda av dem senare i veckan.

Nu vill de ut och slippa trängas i köksfönstret

Jag fick just ett mejl får SPF som ska starta en ny tjänst med trygghetssamtal. Det låter intressant!

Jag har ett larm från Region Gotland som jag betalar 350:-/mån för och det retar mig lite att det ska behöva kosta så mycket. Fast fördelen med det är ju, att om jag inte svarar, när jag tryckt på larmknappen som jag har på armen, kommer någon från hemtjänsten och tittar till mig.

Skulle något hända om jag har SPF:s Trygghetssamtal måste det finnas en kontakt de i sin tur kan ta kontakt med. SPF:s Trygghetssamtal kostar ingenting, eftersom det inte kostar något att ta emot samtal, så jag har anmält mig som försökskanin. Sen är det ju så, att det ena inte utesluter det andra och det kan ju vara intressant och prova hur det fungerar att prata med den ”digitala röstassistenten Lena”.

Glad måndag!

Förmiddagsdaterande

Det är en solig och vackert torsdagsförmiddag och jag skulle väl egentligen gå ut ett tag, men jag har suttit vid datorn och ”jobbat”. Jag har uppdaterat Klinteortens hemsida och skrivit ett referat från vårt förra möte och när jag ändå sitter här vid datorn så blir det ett blogginlägg också.

Häromdagen gick jag en vända till dammen, för att se om det fanns några tussilago och det gjorde det minsann. Det är så härligt nu med alla vårtecken som dyker upp, men det skulle nog behövas lite regn snart. Med bevattningsförbud har man ju inte samvete att vattna ute. Fast min gullvivsplanta vore nog tacksam för en skvätt. Jag har varit ute och kollat den och den har inte växt till sig speciellt mycket sedan jag senast var och tittade till den.

Nu är det snart dags för lunch och i dag serveras det ”Norsk torsk med äggsås”, så nu får jag avsluta daterandet och gå ut i köket och sätta på några potatisar till att börja med. I eftermiddag ska jag nog ta och kolla om gräsklipparen är redo för användning. Gräset på framsidan är väldigt högt!

Trevlig torsdag!

Skoj med OJ & Vårdagjämning

Det blev en trevlig eftermiddag igår i Skolgården i Fröjel och när alla slagit sig ner runt borden inleddes dagen med underhållning av musikgruppen STOJ. STOJ bestod ursprungligen av fyra medlemmar, men i dag var de två: Astrid Olsson och Agneta Jacobsson och de kallades sig helt enkelt för OJ. De spexade och sjöng och vi fick sjunga med. Det blev en riktigt trevlig stund

Sedan blev det kaffe och smörgås och efter det vidtog lottdragning och igår hade jag verkligen turen på min sida. Jag hade köpt fem lotter och hade vinst på två av dem. När lottdragningen var avklarad sjöng ”OJ-arna” en låt till och sedan delades ett frågeformulär ut och den här gången gällde det att svara på frågor som rörde sig om månaden Mars. Var ligger Mars-fältet? Vad är en marskatt? När går vi över till sommartid? o s v.

Lite före fyra var jag hemma igen. När jag kom hem slog jag mig ner vid köksbordet och löste korsord en stund. Eva ringde och pratade ett tag och när det var det dags för middag tog jag fram en portion kålpudding från frysen. Jag hade ju inte ätit någon annan lunch än den där smörgåsen till kaffet, så jag kände att jag behövde något ordentligt i magen.

I dag är det fredagen 20 mars och 15:45:53  inträffar årets vårdagjämning. I dag är natt och dag i stort sett lika långa och inte bara här, utan över hela jorden. Det är en solig och vacker fredag, men det var alldeles vitt av frost på gräset i morse och -1º och som kallast hade vi haft -3º. Men nu tar i alla fall ljuset makten över mörkret fram till 21 juni, då det vänder igen.

Trevlig Vårdagjämning!

Torsdag och dags för SPF-möte

Torsdagen är lika grå som gårdagen var, fast det är lite varmare faktiskt, vi har +7º nu vid tiotiden. I dag är det dags för månadsmöte med SPF Klinteorten igen och den här gången ska vi träffas i Skolgården i Fröjel. Skolgården där jag under många år var med och ordnade lammskallefester. Några lammskallar lär det inte serveras i dag, men säkert något annat gott.

Den här gången är SPF Fardhem också inbjudna att delta och det passar ju bra för det blir trevlig underhållning med musikgruppen STOJ. Det är en grupp som jag sett tidigare och då bestod den av fyra damer i mogen ålder. Det ska bli spännande att se vad de hittar på i dag.

STOJ 19 februari 2019 på Osteoporosföreningens årsmöte

Jag är duschad och redo för avfärd, men duschen fick gå fort, för nu varnar Region Gotland för att vattnet på Gotland kommer att ta slut om vi inte sparar på dropparna. Vattenbrist i mars! Hur kommer det att bli i sommar?

I Klintehamn får vi vatten från ett bräckvattenverk, så vi är inte akut drabbade av vattenbrist, men jag antar att det finns anledning att vara rädd om det vattnet också.

Trevlig torsdag!

Årsmöte och Fredagsfrågor

Igår hade vi årsmöte i SPF Klinteorten i Klinte församlingshem och det var rätt god uppslutning. Valberedningen hade gjort ett gott arbete, så förhandlingarna gick kvickt och när de var klara serverades kaffe med smörgåstårta och rullrån till. Sedan blev blev några trevlig tävlingar, bland annat gällde det att känna igen gotlandskyrkor och att omvandla ord och uttryck till gotländska socknar. Det såldes ett lotteri och jag köpte fyra lotter, men hade inte turen med mig den här gången.

Fast helt lottlös blev jag inte ändå för jag fick en blomma som tack för att jag ställer upp och hjälper till med hemsidan och annonsering.

När jag kom hem satte jag mig och såg på tv ett tag, men sedan gick jag ut i köket och fixade till lite ordentlig kvällsmat, man kan ju inte leva på en bit smörgåstårta.

Fredag är det i dag och februari är snart slut. Det har varit en sällsynt kall månad hitintills, men det ser faktiskt ut som om det ska blir lite mildare redan i morgon. Här kommer mina svar på elisamatildas fredagsfrågor som i dag har rubriken:

Hur är läget?

1.Vad har du lärt dig på sistone? Hur man kan betala med Tapster Wearables.

2.Vad fyller dig med energi den senaste tiden? God sömn.

3.Vad läser du? Jag har just börjat med Havets dotter av Linda Wilgus.

4.Vad är det bästa du ätit den senaste veckan? Jag gjorde en väldigt god Carbonara i onsdags.

5.Vad skiljer sig idag från den här tiden förra året? Vädermässigt är det ingen större skillnad.

När jag ändå sitter här vid datorn ska jag ta och uppdatera Klinteortens hemsida, för styrelsen har gjort en verksamhetsplan för 2026, så det finns en del som ska läggas in under aktiviteter.

Trevlig fredag!