Det regnar i dag också….

….fast man påstår att det ska dra bort under förmiddagen och det passar ju bra, för halvett ska jag infinna mig på ”Preliminärvårdspunkt Klinte USK” för en träff med en vampyr och då är det bra om jag kan ta mig dit utan att bli våt. Jag har beställt förnyelse av mina recept och då blev det en årskontroll också.

Igår småregnade det hela dagen och jag roade mig med att baka brysselkex och Sandemans kakor på eftermiddagen och när jag var klar med det slog jag mig ner vid köksbordet med en kopp kaffe och nygräddade kakor och löste ett korsord, innan jag flyttade in i vardagsrummet framför tv:n. Medan jag satt där kände jag att jag började få ont i vänster sida av nacken.

– Attans också, ska man inte kunna göra någonting utan att få träningsvärk?!

När jag gick och la mig var det ännu värre och jag kunde inte somna. Det gjorde detsamma hur jag låg. Strax före tolv gav jag mig och gick upp och tog två alvedon och de hjälpte. Jag somnade och vaknade i morse och kände ingenting och nu när jag sitter här vid datorn känns allt ok och jag är tacksam att det gick så kvickt över. 😊

WordPress undrar:

Dagligt skrivförslag
Om du hade en miljon kronor att ge bort, vem skulle du ge den till?

En organisation som jag är hjärtligt trött på är Operation Smile. Jag har fallit för deras lockrop några gånger och lämnat bidrag till deras behjärtansvärda verksamhet flera gånger, men efter det får jag ständigt SMS, mejl och även brevutskick med uppmaning om mer pengar. De bedriver verkligen en aggressiv marknadsföring.

Det har känts så rätt att lämna en slant till dem då och då, för dels hade jag en faster som var harmynt, som man sa på den tiden, och dels har jag en annan bekant, som har en dotter som drabbats och man ser ju hemska, hjärteknipande bilder i pressen och på tv av vanställda barn. Men nu har Operation Smile helt fått mig att tröttna. Så de får inte ta del av den här miljonen!

Jag tror att jag delar upp pengarna i tre delar och ger dem till mina barn och sen får de göra med dem vad de vill. Jag vet att de klara sig jättebra utan ekonomiska bidrag, men jag lämnar över ansvaret för min miljon till dem.

Trevlig torsdag!

Det regnar i dag…..

….och det har regnat i natt också och jag tömde regnmätaren på 10 mm i morse. Där fick jag för att jag suttit och latat mig i solskenet i stället för att ta vara på mina pelargoner och rabatten. Nu har jag i alla fall varit ute och kört in alla sex pelargonkrukorna under tak, för det är varmt, vi har 14º nu på förmiddagen, så de står bra på terrassen och behöver inte in ännu.  Just nu har det varit uppehållsväder, så det var drägligt att vara ut, men det är tur att jag har min lilla pirra, annars hade jag aldrig orkat med krukorna.

Nu står de bra i skydd för vätan och får torka upp ordentligt tills de ska in i förrådet

Igår blev det ingen promenad, för efter min skåpinventering blev listan på det som skulle köpas hem så lång, så jag tog bilen och på eftermiddagen var jag lat och satt och läste, löste ett korsord och såg på tv. Nog har man det bra!

MAX hade släppt ett nytt avsnitt av Ferranteserien, så det såg jag, men nu blir det en paus, för i morgon går mitt abonnemang ut, så nu väntar jag tills de sista fem avsnitten i serien är släppta och då betalar jag för en månad till, så att jag får se dem.

I dag ska jag ta och baka några småkakor. När jag städade skåpen hittade jag en burk med chokladbröd från i julas, men de luktade inte speciellt gott, så de åkte i kompostpåsen, så förutom några schackrutor är kakburkarna tomma. Det kan ju vara en passande sysselsättning en sån här ruggig dag.

Trevlig onsdag!

Födelsedagskalaset

Jag åkte till kyrkogårdarna igår innan lunchen på Stenstugu, precis som jag tänkt mig och jag kunde konstatera att det behövs en insats från min sida både på familjegraven i Klinte och i Fröjel. Det är prio ett den här veckan.

Födelsedagskalaset på Stenstugu blev en både trevlig och välsmakande historia precis som vanligt och födelsedagsbarnet verkade nöjd med sina presenter.

Den här måndagen är det Britta och Birgitta som har namnsdag och det är nu vi kan förvänta oss lite brittsommar. Solen skiner i dag också, men morgonen har varit kylig, fast inte på minussidan i alla fall. När jag kollade på SMHI: s 10-dagarsprognos ser det faktiskt ut som om det kommer att bli lite mildare väder ett tag och inga frostnätter, även om det inte blir några sommartemperaturer. Jag låter nog pellisarna och rabatten vara i fred någon vecka till. Jag kan konsten att prokastinera. 😇

Jag har börjat dagen med att sätta in en annons för nästa månadsmöte med SPF Klinteorten. Det blir i Klinte församlingshem torsdagen 17 oktober och det måste ju medlemmarna påminnas om. Nu ska jag starta en maskin tvätt och sedan blir det nog en tur till Sudervilja, för att se om de har något jag kan plantera på gravarna.

Ha en fin början på veckan!

Söndag och Glad måndag

Det blev en behaglig söndag och på förmiddagen började jag läsa i min nya bok Polcirkeln och den är lovande tycker jag. Det är många år sedan jag läste Liza Marklund, men jag har alltid tyckt om hennes böcker. När det blev dags för lunch serverades det stekt lax med spenatstuvning och en klick hallonsylt med grädde till efterrätt.

Efter maten gick jag ut på en Klinterunda, för även om det blåste isande vindar, så var det i alla fall solsken och det gäller att ta vara på de stunderna.

När jag kom ner till centrum satt det folk på flera av bänkarna, som står så inbjudande längs trottoaren, så jag slog mig ner en stund jag också.

När jag fått nog av att sitta där fortsatte jag min promenad och nu vände jag hemåt. Jag gick inte ens in på Konsum, men det stod rätt många bilar på parkeringsplatsen trots att det var söndag.

På hemvägen gick passerade jag Klintevallen och där var det fotboll för både stora och små spelare
En av våra vackra rönnar – Brrr vad det kommer att bli kallt i vinter!

När jag kom hem var det dags för eftermiddagskaffe och sen förflöt eftermiddagen och kvällen som den brukar göra. Innan jag gick och la mig var jag i köket och läste av utetermometern och då var det bara +4º. Jag gick ut och hämtade in ett par begonior som står i kökshörnan och det var nog bra, för det blev snudd på frost.

Måndag är det i dag och den sista dagen i september. I morgon börjar hösten på riktigt allvar. Måndagens första foto får representera bloggvännen Caritas måndagsutmaning, även om jag väl är måttligt glad över själva anledningen till att jag tog det.

I dag 07:35 – Taket på förrådet mitt emot mitt köksfönster var vitt av frost och vi hade bara haft +0,9º som lägsta nattemperatur.

Men solen skiner och det är en väldigt vacker måndagsmorgon, så det blir nog snabbt varmare. Solen ja, den går så lågt nu och är så avslöjande, så jag måste nog ta och göra något åt vardagsrumsfönstret.

Glad måndag!

Sommarens sista suck…

…är tagen – nu väntar regn och blåst. Så skrev helagotland.se igår och de varnade också för att den här tisdagen eventuellt kan bli sommarens sista dag med temperaturer över 20º.  Det verkar som om det där med blåst i alla fall stämmer, för SMHI har gått ut med en gul vädervarning för kulingvindar i dag. Fast än så länge är det vindstilla.

Igår var det ett helt underbart väder och jag gick ut på en Klinterunda efter lunchen och passade på att gå in på kiosken och lösa in födelsedagens vinstpengar. Jag trodde att jag skulle kunna få dem insatta på konto, men det gick inte utan jag fick ut dem i kontanter. När jag kom hem fortsatte jag min promenad med en sväng runt bygget av det nya äldreboendet

Väl tillbaka på Odvalds gick jag ut i täppan och fortsatte med höströjningen. Nu gav jag mig på höstanemonerna, som inte hade några blommor längre och det blev ett ordentligt lass till komposten.

Nu skiner solen i alla fall, även om det är lite lätta skyar som skymmer den och det är redan 17º. Morgonkaffet är avklarat och ”Lenas kryssmix” i min nya krysstidning också. Jag haft problem i flera dagar med ett område, men det löste sig helt plötsligt. Det gäller att inte ge upp!

Det är ju tisdag och dags för tisdagshandel, så nu ska jag snygga till mig lite och gå till Konsum en vända medan det ännu är fint väder.

Trevlig tisdag!

Fem en fredag: 5, 4, 3….

Det blev en solig och fin torsdag och jag pysslade med lite av varje på förmiddagen, men efter lunch satte jag mig och läste ett tag. Jag försökte sitta ute i skuggan, men det blev för kallt så jag flyttade in i fåtöljen i stället.

Jag har börjat läsa ”Tillbaka till Hampstead” av Eli Åhman Qwetz, en lättsam och trevlig bok som jag blev tipsad om av Znogge.

Vem funderade inte på att bli au pair, för att få komma ut i världen och få lära sig engelska. Det var en riktig tonårsdröm, som aldrig gick i uppfyllelse. Men att det kan ha sina sidor blir helt klart när man läser om Charlottes vedermödor med den besvärliga familj hon hamnar hos till att börja med…

Men solen lockade, så efter någon timmes läsning gick jag ut på en promenad, en något förlängd Klinterunda, så jag passerade inte ens Konsum. Lite drygt 4 km säger Fitbit att jag gick.

Den vita katten låg och blängde på mig när jag gick förbi den.

Senare på eftermiddagen satt jag ute på framsidan och löste korsord, men när solen dykt ner bakom hustaken mitt emot blev det för kallt och då gick jag in och satte på tv:n och såg bland annat några avsnitt av ”Min fantastiska väninna”.

Det har varit en kylig fredagsmorgon med bara 6º som kallast och när jag kom upp var det ganska dimmigt och spindlarna hade jobbat på duktigt under natten. Åke hade ett uttryck för den där höstliga spindelväven, ”de´nätar” och det innebar att det skulle bli regn. Vi får väl se om han hade rätt. Just nu är det i alla fall soligt och 14º och så fort jag klarat av en snabb fredagsstädning ska jag gå ut.

Här kommer mina svar på elisamatildas fem fredagsfrågor v 38:

1.Vilka fem saker har du gjort i veckan? Skrapat lotter, klippt gräset, planterat två cyklamen, tagit en tur med Golfen, förnyat recepten på mina piller.

2.Vilka fyra saker har du sagt i veckan? Vi ses, vi hörs, tack så mycket, jättebra….

3.Vilka tre saker kommer du göra i helgen? Träffa familjen, äta gott, lösa korsord.

4.Vilka två saker tar du med till nästa vecka? Nästa vecka väntar en tur till Visby och Klinte Marknad.

5.Vad är en sak du gör idag? Hoppas kunna sitta ute och njuta i solskenet.

Trevlig fredag!

Söndag med Elena och Lila

Det blev en slapp söndag igår. Inte ens söndagslunchen utmärkte sig något speciellt, utan det fick duga med resterna av en blomkålsgratäng med några falukorvsskivor till. Även om det var solsken satt jag inne och häckade hela dagen. Jag provade att sitta ute och läsa, men det blåste för hemskt, så efter lunchen satte jag mig inne och fortsatte läsa om Jan Mårtenssons röda näckrosor.

Jag läser den som e-bok på mobilen och rätt vad det var fick jag en nyhetsavisering och den handlade om serien jag ser på Hbo/Max just nu ”Min fantstiska väninna” och då kunde jag ju inte motstå att fortsätta att titta på den i stället och där blev jag sittande med Elena och Lila som sällskap, bara med pauser för kaffe och ett par telefonsamtal.

Långt fram på kvällen, när jag pausade och var ute i köket och tog mina kvällspiller och gjorde mig en macka, började jag att fundera på hur många gånger jag varit i Neapel och kom fram till att det måste vara åtminstone tre gånger.

Min första utlandsresa gick till Terracina tillsammans med mamma 1976 och då var vi med på en bussresa till Neapel, vi var i Pompeji och vi var på Capri.

Andra gången var när Åke och jag var i Rom och firade hans 50-årsdag 1978. Då gjorde vi också en liknande utflykt och jag minns att jag köpte ett par väldigt tjusiga högklackade skinnstövlar i Neapel.

Tredje gången var när jag firade min 60-årsdag i Sorrento. Då var hela familjen, med barn och barnbarn med och då var vi också på en tur till Neapel, Pompeji och Capri.

I dag är det måndag och en grå och mulen dag (där fick jag för att jag slappade igår och inte gick ut på en promenad). Jag har har varit ute och rensat bort vissna pelargonblommor och det blåser i alla fall inte och enligt SMHI ska det bli halvklart i eftermiddag, så jag får väl ta mig samman och gå ut en vända då i stället.

Kökspellisarna gläder mig med en andra blomning

Måndagens skrap: En dubbeltriss 60:- 😍

Glad måndag!