Igår lyssnade jag på Jonas Bonnier redan på förmiddagen, för jag väntade besök av några vänner från Visby på eftermiddagen, men det gick ju bra det med. Det kom några stänk på morgonen, men sen försvann molnen och när jag gick ut och la mig i solstolen vid elva-tiden var det soligt och varmt och skönt.

Jonas Bonnier
Författaren avslöjar en hemlighet han burit på i många år.
Foto Mattias Ahlm
Jonas Bonnier var ännu en sommarpratare som var lättsam och trevlig att höra på. Dessutom utlovade han ju att avslöja en hemlighet. Han har en passion för att skriva och har skrivit ett flertal böcker under eget namn, men hade en känsla av, att med namnet Bonnier, blev han inte tagen på allvar, så han bestämde sig för att skriva under pseudonym och det var den hemligheten han nu avslöjade.
Det är han som ligger bakom pseudonymen Tim Davys. Den första bok han skrev under det namnet heter Amberville och den blev en stor succé över hela världen, medan däremot uppföljarna floppade. Jag gillade honom och han får givetvis 👍. Jag lyssnade med förkortad musik, men har en känsla av att den nog var ganska njutbar.
När jag lyssnat färdigt klädde jag om mig och satte på kaffe, så det skulle vara klart när vännerna från Visby dök upp. Jag hade bara sockerkaka att bjuda på, men Ann-Marie hade med sig goda nybakade bullar.

Varmt och skönt var det igår och ännu varmare ska det bli. På Gotlandsradion har man diskuterat hur de äldre ska klara värmeböljan som väntas till helgen och jag har förberett mig. Idag har jag bytt ut täcket i sängen till ett tunnare, som jag inte stoppar in i påslakanet och så har jag plockat fram mina små fläktar. En som står här vi datorn och blåser sval luft på mig och en som får stå i vardagsrummet tills vidare och kylskåpet är laddat med en stor kanna kallt vatten. Jag ska nog klara mig!

Trevlig torsdag!
