Bloggfri lördag / Femdagarsgarantin / Ryssen kommer! / Krisberedskap

Igår blev det inget bloggande, för jag däckades av några elaka kristaller som ställde till det så att jag blev sängliggande. Ambulansen var tillkallad (det är ju svårt att veta om det kanske rörde sig om en stroke), men när den äntligen kom hade jag piggnat till lite, så de åkte igen. I dag mår jag bättre och kan röra på huvudet utan att det snurrar.

Igår var det ju Tulpanens dag som det brukar den 15 januari. I dag har min tulpanbukett passerat garantidatum och man får väl säga att den klarat sig rätt bra. Jag ska klippa ner dem lite och ge dem nytt vatten, så står de sig nog någon dag till.

Det räcker inte med att man ska vara rädd för att bli smittad och få covid-19, när man går och handlar eller när man träffar släkt och vänner, nu ska man vara rädd för ryssen också, för nu kan man dagligen läsa om truppförstärkningar här på Gotland. Det kommer militärer inte bara via ordinarie färjeturer, utan under lördagen kom en extrainsatt färja lastad med militära fordon och soldater och häromdagen kom även ett militärt amerikanskt transportplan med 100 soldater. I hamnarna på ön och andra strategiska ställen går nu beväpnad militär och bevakar och för tillfället är insatsen koncentrerad till Slite.

– Vi har ett säkerhetsläge som är allvarligt. Men Försvarsmakten följer läget och har en bra uppfattning om vad som sker. Risken för väpnad konflikt är låg, säger Mattias Ardin, regementschef på P18.

Enligt en rubrik på helagotland.se kan man inte utesluta ett angrepp på Gotland.

Hur var det nu med den där krisberedskapen, som var ett så hett ämne 2019/2020. Det kanske är dags att se till att man har ett förråd av förnödenheter. I januari 2020 hade vi (SPF) ett månadsmöte på ämnet Krisberedskap och då fick vi lära oss att man bland annat ska ha ett förråd av rent vatten och hållbara livsmedel, så att man klarar sig några dygn och man ska se till att man har mediciner hemma och en radio som kan drivas av batteri. 

Dagens ordspråk:
Barn gör som du gör, inte som du säger.

Trevlig söndag!

31 reaktioner till “Bloggfri lördag / Femdagarsgarantin / Ryssen kommer! / Krisberedskap

  1. Så jobbigt med yrseln men så skönt att det ”bara” var kristallerna som ställde till det och inget allvarligare. Sedan kan sådan yrsel vara nog så jobbig ändå.

    Själv tror och hoppas jag på att ryssarna inte är så intresserade av Gotland men det är kanske bra att det lilla försvar som vi har visar sig ändå.

    Då får du vara nöjd med tulpanerna tycker jag.

    Kram och god söndag nu!

    1. Jag klippte ju ner dem och gav dem nytt vatten, men de blev inte precis gladare av det. Men de höll sig ju rätt fina i fem dagar i alla fall.
      Kram

  2. Yrsel är otäckt. Skönt att det försvann relativt snabbt. Jag läser dagligen i tidningen om hur mycket soldater det finns på Gotland nu. Kram

  3. Jag skickade iväg en kommentar, men det såg skumt ut efteråt, så jag försöker igen. Yrsel är otäckt, men det var skönt att den försvann relativt snabbt. jag läser dagligen i tidningen om hur mycket soldater det finns på Gotland nu. Kram

  4. Krya på dig. Kristall sjukan lär vara obehagligt. Men det var ju skönt att det inte var en stroke. Finns visst bra huvudrörelser som man gör i samband m kristallsjukan, sjukgymnasten känner till det. I stället för fred på jorden, verkar det som det som tvärtom. Overkligt att försvaret måste patrullera på Gotland, men det är väll bra att dom visar sig. Trevlig söndag.

    1. Jag har haft en sån här attack för ca 7 år sedan och sedan har det varit bra, så jag blev verkligen förvånad vad det kunde bero på- Jag ska kolla på det där med huvudrörelserna.
      Man kan undra vad ”ryssen” ska på Gotland och göra?
      Trevlig söndag själv!

  5. Tänk, jag kände det igår – det var någonting, som inte stod rätt till med Ingrid… Fy, så hemskt det måste ha varit för dig! Ringde du själv efter ambulans?
    Skönt att det verkar ha rett upp sig i alla fall!
    Orolig blev man ju också när man läste och hörde hur de mobiliserar på Gotland! ”Ryssen kommer” har man ju skrämts med sedan barnsben, det försvinner tydligen aldrig! Måtte det bara vara skrämskott…
    Nu hoppas jag att du får en lugn dag utan yrsel eller ryssar!
    Stor kram, Monica

    1. Jag ringde 1177 och de beställde en ambulans när jag beskrivit mina problem. Jag har haft det en gång tidigare för ca 7 år sedan, men den här gången blev jag så himla dålig, kräktes och satt och höll i mig i bordet för att inte ramla i golvet.
      Vi får verkligen hoppas att det är ett skrämskott bara. Man kanske ska äska nya försvarsanslag??
      Kram

  6. Usch det är hemskt att drabbas av sån yrsel. Skönt att det gick över så snabbt men man är ju matt ett bra tag efter. Ha nu en skön söndag. Jag köpte tulpaner i fredags och de ser ännu bra ut.
    Kram

  7. Yrsel är hemskt men skönt att det var kristallsjukan. Drabbades i höstas och kunde inte resa mej utan fick ringa grannen. Ambulans till sjukhuset och det var nacken som krånglade. Fick träffa en sjukgymnast så det släppte och fick åka hem på eftermiddagen.
    Såg invasionen av militärer på Gotland och tänkte på dej. Känns lite överdrivet tycker jag.
    Hoppas du mår bra
    Kramar från oss

    1. Då vet du hur det kan vara. Nog verkar den här upprustningen lite mystisk. Vad håller de på med?
      Kramar till er!

  8. Ja fy så obehagligt
    både med din yrsel och militär
    Jag såg att de flög ner militärer härifrån också
    Ja de vet väl bättre de styrande får vi hoppas
    tulpaner är ju vackra från knopp tills de börjar falla blomblad

  9. Så vackra tulpaner! Ja nu är ni skyddade från topp till tå 🙂 Är det inte det ena så är det det andra eller så det tredje för dig med yrseln då… man får vara rädd för… Ivan har återuppstått. Tänk vad förråd av förnödenheter det har skrotats dom senaste årtiondena. Inte kanske hos er men ute i Svedala. Vi hade två stora förläggningar i Sundsvall. Håll ut Ingrid!

    1. Förr hade vi stora beredskapslager här på ön, men nu vet jag inte hur det är. Vi ligger ju risigt till, det räcker med att inte färjorna kan gå under några stormdagar så blir det luckor i butikshyllorna.
      Vi får hålla ut!

  10. Men kära nån! Skönt att du är bättre i alla fall. Otäckt med yrsel.
    Jag blir jättestressad av militärens upptrappning och inte blir det bättre av att vänliga människor påpekar att just ryssarna bombar sjukhusen först och att jag inte behöver oroa mig för jag kommer att dö mer eller mindre direkt när de går in och tar Sverige.
    Jag fick höra annan adekvat information som jag inte vill lägga upp på en offentlig sida. Men det är riktigt otäcka saker. Känner man ett antal MÖP (militärt överintresserade personer) så får man lätt mer information än man mår bra av.

    Ha en go och glad måndag Ingrid!
    Kram

    1. Militären försäkrar hela tiden att det inte finns någon anledning till oro. Man kan undra vad de håller på med egentligen. Finns det ingen anledning till oro borde de inte lägga ner så mycket kraft på att rusta upp Gotland. Är de bara stora pojkar som leker krig?!
      Kram

      1. Ja, man kan verkligen undra… Det är vi skattebetalare som står för kalaset så jag hoppas de inte bara leker.

        Kram

  11. Usch vilken hemsk upplevelse med kristallerna. Tur att du i alla fall kvicknade till.
    Tänkte mycket på dig når jag såg om militären på Gotland och hur du upplever situationen.
    Jag tycker det är otrevligt här från Västkusten, men ni är ju så mycket närmare.
    Tror dock inte och hoppas på att inte det blir verklighet. Syberattacker tror jag däremot kommer att bli mer och mer vanligt, tyvärr.
    Sköt om dig!

  12. Skönt att yrseln försvann, men bra att du pratade med 1177 – man vet ju aldrig …
    Oroande med upprustningen och frågan är vad vi ska göra OM ryssarna bestämmer sig för att gå i land? Inte mycket vi kan sätta emot tror jag.
    Ha nu en bra måndag!
    Kram

    1. Regementschefen anser det högst otroligt att vi ska behöva möta utländsk militär på våra gator, så man får väl tro på honom då.
      Kram

  13. Har följt nyheterna från Gotland nästan dagligen – det är en besynnerlig värld vi lever i i dag 😦
    Bra att det ”bara” var kristallsjukan – men den är obehaglig och man hinner ju tänka att det kan vara nåt värre.
    Kram!

    1. Jag äter blodförtunnande för mitt förmaksflimmer, så första tanken är ju alltid att det kan vara en hjärnblödning, men det gick vägen den här gången också och enligt ambulanspersonalen var mina värden perfekta.
      Kram

  14. Åh fy sjutton för kristallsjuka. Tur att det släppte. Jag hoppas att jag aldrig ska behöva uppleva det igen.
    Dina tulpaner har inte bara samma färg som de jag har köpt, dom beter sig lika också, jag klipper av stjälkarna men dom växer ikapp på nolltid.
    Ja, vad sjutton har ryssen att göra i svenska farvatten? Men de har visst gett sig iväg igen.
    Kram/Kicki

    1. Det var en hemsk morgon, men nu känner jag inte av det.
      Det där med de ryska landstigningsfartygen är verkligen mysko. 👿
      Kram

Kommentarer är stängda.