Det blåser / Fem en fredag v2: Mätbart / Tips

Solen strålar och det är nästan sex grader varmt, men det blåser som attan. Helagotland.se rapporterar om vägproblem på grund av nedfallna träd, på radion pratar man om strömavbrott på flera ställen på ön och Destination Gotland har ställt in en tur från Nynäshamn. Själv har jag varit ute och räddat snöskyffeln som var på väg bort.

Här kommer mina svar på elisamatildas fredagsfrågor:

  1. Hur har du varit snabb i veckan? När jag satte i mig en hel påse Polly på två dagar.
  2. Hur har du varit energisk i veckan? Solen tittade in i måndags och då fick jag energi och röjde bort julen.
  3. Hur har du varit effektiv i veckan? När jag lagade en stor form kålpudding som kommer att räcka till många luncher.
  4. Hur har du varit kort i veckan? Jag är alltid kort, så även den här veckan.
  5. Hur har du varit ditt bästa i veckan? Jag har tagit några promenader trots att det inte varit speciellt bra väder och jag helst velat stanna inne.

Jag fick ett par aviseringar från Kivra, gällande min pension i dag och när jag tog fram miniräknaren för att räkna ut hur stor årets höjning blev, började jag att fundera över hur länge jag haft den här lilla miniräknaren.

Jag hade den på Stenstugu, det är jag säker på och det är över tio år sedan vi flyttade hit till Odvalds. Tio år! Behöver man inte byta batteri snart? Jag undersökte den, men det finns ingen lucka för batteribyte och när jag kollade lite närmare på den förstod jag varför. Det är en Two Way Power och uppe till höger sitter en liten solcell som tankar på energi till batteriet. Så smart! Den kan jag verkligen rekommendera.

Dagens ordspråk:
Hemligheten med goda affärer är att veta något som ingen annan vet.

Trevlig fredag!