Gynninggi

Gott nytt år, får man väl säga så här i gynninggi!

I Allnakku står det: Ti gynne betyder att börja, och gynninggi är början eller begynnelsen. Om skapelseberättelsen i Bibeln skulle översättas till gutamål skulle den inledas: ”Ei gynninggi skaped…”

Jag satt just och tänkte att jag skulle ta mig en promenad, för efter en mulen morgon började solen lysa för en halvtimme sedan, men nu snöar det, så jag håller mig nog inne ett tag till, så jag får se vad det blir av det.

Nyårsafton firade jag tillsammans med Carina o Bosse på Sicklings och tyvärr missade jag fotona på den goda och vackra välkomstdrinken och förrätten en härlig Toast Skagen, för menyn var den klassiska. Inte förrän det var dags för varmrätt vaknade jag till!

Mätta och belåtna flyttade vi sedan in i tv-soffan för att se på Nyårsbingo och försedda med varsin lott satt vi sedan där och duttade. I år hade vi ingen tur med oss och vann ingenting, men det gör ju inte så mycket. Det var trevligt i alla fall och under tiden stoppade vi i oss en massa godis.

Vid åtta-tiden dök det upp oroande nyhetsrubriker från helagotand.se om att en villa i Klintehamn stod i brand och att en svårt brännskadad man förts till sjukhus. Vi märkte dock ingenting av det, så vi antog att det inte var i närheten i alla fall. Jag kollade flera gånger under kvällen, men det kom inga nyhetsuppdateringar, men på nyhetssändningen på P4 kl 22.00 nämnde man det.

Klockan blev tolv, vi skålade och önskade varandra gott nytt år och stod i fönstret och såg ett rätt fint fyrverkeri som någon i samhället smällde av. Fridolf blev lite orolig och skällde ett tag, men han lugnade sig rätt kvickt.

Strax före ett åkte jag hem och när jag svängde av från 141:an och in på Donnersgatan såg jag var det brunnit, för en liten bit från korsningen, upp mot Klinte kyrka, blinkade en massa blåljus,

Jag hade svårt att somna när jag kom hem, för jag har ännu i klart minne branden vi hade på Stenstugu den 1 februari 2010. Där kom vi verkligen undan med blotta förskräckelsen! Hade vi inte haft fungerande brandvarnare, eller varit borta, hade det gått lika illa för oss som det gick vid gårdagens brand, där villan brann ner till grunden.

Dagens ordspråk:
Lögnen kräver gott minne.

Trevlig nyårsdag!