På julkalasens tid….

….var Trettondedagen jul en dag för vila och återhämtning, för på Trettondagsafton var vi alltid bjudna till Åkes kusiner vid Bosarve i Fröjel och det var stora kalas med mat och allt vad därtill hör och man kom inte hem förrän sent på natten och sen skulle vi ju i ladugården tidigt morgonen efter, precis som alla andra morgnar.

Julkalasandet började redan på Annandag jul, då en av Åkes andra kusiner fyllde år och sedan följde en lång rad av bjudningar hos släktingar och grannar och så skulle vi ju ha julkalas själva också. Det är synd att man inte har några foton från den tiden!

Jag har gått här och tittat mig omkring och nästa vecka ska det bli ganska skönt att plocka bort julen. Jag var och ryckte i några tomtar och tänkte ta bort dem, men jag behärskade mig. Det är dock helgdag! På torsdag är det Knut och då ska hemmet vara återställt till normalt skick igen och alla tomtar hamnat i julkartongen i väntan på nästa jul. Det enda jag brukar ha kvar januari månad ut är uteslingan.

Det är en solig och fin Trettondag med ganska friska vindar och någon enstaka minusgrad och i natt har det kommit ett tunt lager snö. Jag tror inte att jag går ut på någon promenad i dag, men jag ska ta en vända med bilen lite senare, för jag behöver ta en vända in på Konsum igen. I morgon fyller svärsonen år och då ska det bli kroppkakskalas på Stenstugu.

Dagens ordspråk:
Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.

Trevlig Trettondedag jul!