Webbinarium / Gårdagens promenad och Dynamitkällaren

Det är en ganska grå onsdag och jag har suttit och lyssnat på ett webbinarium på förmiddagen, där representanter från Allmänna Arvsfonden, berättat om vilka möjligheter vi (SPF) som förening har att söka medel från fonden, men jag tvivlar på att det är något för vår förening att fundera över. Vad jag förstår måste det finnas en målgrupp i föreningen som har ett specifikt önskemål om någon typ av projekt och som också är villiga att vara med och driva det.

Igår var jag ute på en skogspromenad redan på förmiddagen. Det är så härligt att vi har Barkan så nära när det blåser eller är halt. Det här är ju välbekant skog för mig, för här lekte jag när jag var barn, även om motionsspåret inte fanns på den tiden. Och det är en skog där pappa, eller snarare Klinte Järn & Redskapshandel, hade en dynamitkällare där man förvarade just dynamit och ammunition. Jag minns att jag tyckte att det var väldigt spännande när man fick följa med pappa dit någon gång.

Jag har letat efter den där källaren flera gånger sedan jag flyttade hit till Odvalds, men markerna har förändrats sedan barndomstiden och jag har inte hittat den och jag tror inte att den finns kvar, men jag har hittat en artikel från Gotlands Allehanda från 1932 som handlar om ”En stor sprängmedelsstöld i Klintehamn►Läs mer. Det måste ju ha varit på farfars tid, men jag har hört talas om att det långt senare varit en explosion i källaren och under mitt letande har jag faktiskt hittat resterna av en plåtskodd dörr, som det talas om i den där artikeln. Den låg alldeles bredvid ett stenröse. Den kanske är från dynamitkällaren? Jag kanske skulle ta och se om jag kan hitta den igen och ta med den hem som souvenir.

Det blev en riktigt skön promenad igår och i skogen var det precis lagom fruset i backen och när jag kom ut i Vallekvior var vägen torr och fin. Är vintern så här kan man verkligen stå ut med den.

Nästan hemma igen

Dagens ordspråk:
Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av.

Trevlig onsdag!