Fem en fredag v 48: Ett hem

Jag vaknade tidigt i morse, för Åke snarkade så hemskt, men när jag försökte väcka honom upptäckte jag givetvis att han inte fanns där bredvid mig. Undrar vem det kan ha varit som förde sånt oväsen? Jag somnade i alla fall om och snoozade när mobilen påstod att det var dags att stiga upp och fortsatte lugnt att sova en timme till.

Nu ska jag passa på och gå ut på en förmiddagspromenad, för det är SOL i dag och det blåser inte så farligt. Igår regnade det mest hela dagen, så då höll jag mig inomhus, förutom en sväng med bilen tur och retur Konsum, men först mina svar på elisamatildas fredagsfrågor.

1. Vad är nytt i ditt hem?

Det måste vara tv:n som bara är ett par år gammal

2. Vad är äldst i ditt hem?

Det kan vara det här skåpet som är äldst

När jag kom till Stenstugu stod det ute i en källare och såg ganska bedrövligt ut. Jag frågade om jag kunde få det och lämnade det sedan till en målare. Det är många år sedan, så jag har hunnit måla om det själv en gång och skåpet använder jag i dag som linneskåp.

3. Vad skulle behöva bytas ut?
Badrummet skulle behöva renoveras och golvet i kök, hall och sovrum behöver bytas.

4. Vad fattas som egentligen ”ska” finnas i ett hem?
Jag tycker väl inte att det fattas just någonting, utom möjligen en karl.🤓

5. Vad önskar du fanns i ditt hem?
Ett badkar – samtidigt vet jag att jag är i den åldern då det kan vara nog så knepigt att ta sig ur och i ett sådant – så det är nog bra som det är.

Dagens ordspråk:
En snigel som kryper hinner fortare fram än en hare som sitter.

Trevlig fredag!

32 reaktioner till “Fem en fredag v 48: Ett hem

  1. Här är mycket som skulle behövas göras om och uppfräschas, men det får vänta till pandemin är över. Då ska jag först ta någon som storstädar hela huset! Att måla om och att använda gamla saker tycker jag mycket om. De har ju minnen med sig.
    Solsken här idag också, det får bli en promenad, för nu är tydgårdstunnan full igen, så jag kan inte fortsätta min räfsning…
    Ha en riktigt mysig dag i solen, kram, Monica

    1. Jag älskar mitt gamla skåp och så fint det är jämfört med den fula garderoben som stod där när vi flyttade hit. Det fanns tre stycken och de åkte ut alla tre.
      Kram

  2. Roligt med gamla saker precis som det kan vara med nytt också. Fattas en karl 😀 jag tänkte just detsamma, fattas en här också 😀
    Jag tror det var Åke som ”hälsade på” i morse, du somnade ju så gott sen.
    Trevlig fredag! Kram

  3. Ja just ja, min TV är ju bara något år också. Det glömde jag. Ett badkar är också det enda jag saknar från min gamla lägenhet. Men det är som du säger, man ska ju ta sig i och ur också. Ha en fin helg!

  4. Mycket fyndigt ordspråk 😀
    De här frågorna / svaren är kul, man lär sig känna sina bloggvänner.
    Fint gammalt skåp!
    Och konstigt, vem var det snarkade? Åke var nog där ändå, på nåt sätt ❤

  5. Så fint ditt linneskåp är så det var bra att du bad att få det den där gången. Jag gillar när man kan blanda gammalt och nytt för det ger hemmet personlighet.

    Kram och god fredag!

  6. Det var säkert Åke som snarkade. Jag har en lite fyrbent som snarkar 😉.
    Bra ordspråk.
    Kram Anki o Minton

  7. Jag är tacksam över att jag både har dusch i badrummet och i ett extra duschrum som jag kan välja mellan eftersom jag det är jättejobbigt för mig att både gå i och ur badkaret. Naturligtvis kunde man sätta dit ett handtag i kakelväggen, men det fordras hantverkare till… Skåpet är så vackert – så bra att du målade om det!
    Kram från Ingrid som önskar dig en skön helg.

    1. Här har funnit badkar en gång i tiden, för det finns två rejäla handtag i väggen.
      Jag gillar verkligen mitt skåp!
      Kram och detsamma till dig!

  8. Skänken är så fin. tyvärr behöver man ganska stora ytor för att ha plats med lite större möbler, inte som min lilla skokartong. Badkar saknar jag också men håller med om problematiken med halkan när man ska in och ut. Men det finns ju hjälpmedel och stöd man kan använda. Skulle gärna byta ut min dusch…

Kommentarer är stängda.