Nu är det dags igen

Det regnar och blåser och är riktigt höstruskigt i dag. Jag var ute en vända på uteplatsen och kollade läget och det var bara att konstatera att det är inneväder.

Det ser ut att bli fest i Lokalen i dag

Jag trodde att det skulle vara slut på de här omställningarna av klockan snart, men nu är det dags att backa en timme igen. Morgnarna kommer att ljusna lite ett tag, men det blir mörkt väldigt tidigt. Jag brukar inte bry mig om att ställa om klockan förrän på söndagsmorgonen, för det är så gott att få tillbaka den där timmen man blev av med i våras. Nu är det inte så många som ska ställa om, för de flesta klarar sig på egen hand och bilen t ex får nöja sig med normaltid året runt. Men det är klart, det är väckarklockan, klockan till den fasta telefonen, väggklockan i köket och några till, så lite pyssel är det ändå.

EU-parlamentet röstade i mars 2019 för att med start år 2021 sluta ställa om klockan med en timme en gång på hösten och en gång på våren. Länder som bestämmer sig för att det är sommartid som ska gälla ska ställa fram klockan för sista gången i mars 2021. De som vill ha vintertid, eller normaltid, som det egentligen heter, ska ställa tillbaka klockan sista gången i oktober samma år. Beslutet innebär att EU-parlamentet röstat för kommissionens förslag att sluta med sommar- och normaltid, men att förändringen senareläggs från 2019 till 2021.

Sen får vi se om i får sommar – eller normaltid, men det finns en motion som riksdagen lämnat till regeringen och där föreslår man sommartid. Skulle det gå igenom har vi bara en omställning kvar att göra – i mars 2021.

Häromdagen fick jag ett filmtips från Bosse Lidén. Han hade sett Rebecca, en film som ursprungligen gjordes av Alfred Hitchcock år1940 och nu spelats in i en ny version av Netflix. Jag tycker att filmen var bra och spännande,  men absolut ingen rysare, som ju Hitchcock´s filmer annars kan vara. Det vore roligt att ha sett originalet och kunna jämföra.

Dagens ordspråk:
Om du inte förmår med makt, så bruka list!

27 reaktioner till “Nu är det dags igen

  1. Det där med sommar- eller normal-tid berör mig inte så mycket nu, men jag minns att när jag körde till jobbet strax efter kl 7 på morgonen (jag hade 5 mil till Lund), så tyckte jag att det var skönt när det blev vinter/normal-tid, för då blev det ljust när jag körde ett tag till. Men det blir skönt att slippa ändra.
    Soligt, men blåsig här, ska börja höststäda lite i trädgården, tänkte jag.
    Ha en fortsatt fin lördag, kram, Monica

    1. Nu spelar det inte så stor roll, men jag tycker att det är en sällsynt fånig idé att hålla på så här. Kram

  2. Här har vi en ganska fin dag idag … solen skiner stundtals och termometern visar +13. 🙂
    Ja, hoppas det blir slut på flyttandet – egentligen skulle jag föredra normaltid året runt, men är tacksam bara vi slipper flytta den där timmen fram och tillbaka 🙂
    Ha en fin fortsättning på dagen!
    Kram

  3. Jaha, så så var det med tiderna. Ja, mig kvittar det vilket, bara jag slipper alla omställningar hit och dit (alltså själva jobbet med att röra fram och tillbaka).
    Trevlig lördag och kram!

    1. Jag hoppas ju på sommartid, för det var ju den man var ute efter från början, så lika bra att ha den året runt då.
      Kram

  4. Jag föredrar helt klart sommartid för att få ljusa sommarkvällar. Själv tycker jag inte att det är något problem att ställa om klockorna två gånger om året. Jag hoppas i alla fall att sommartiden tar hem spelet.

    Den filmen såg vi i går. Det var helt okej men inte i närheten av originalet som jag däremot tyckte var bra.

    Kram och god lördag!

  5. Detta med omställning av klockan två gånger per år har retat mig sedan det började. Jag är egoistisk och ser till mig själv och den påverkan det har. Jag kommer i olag varje gång och det bruka hålla i sig i veckor. Hoppas att de styrande kan bestämma sig snart, antingen eller, vintertid eller sommartid, spelar inte så stor roll, bara jag slipper denna tidsomställning.
    Alfred Hitchrocks rysare har alltid varit speciella och jag har gillat dom mycket.
    Ha en finfin helg och var rädd om dig.
    Kram!

    1. Jag lider väl inte något speciellt av omställningarna, det är mer en principsak att vi inte ska hålla på med sånt larv. Det var ju sommartiden man var ute efter, så då passar det ju bra att övergå till sommartid för gott.
      Kram

  6. Jag tycker inte om ändring av klockan. Det brukar ta en vecka innan jag kommit rätt. Minton har svårt att komma in i sina rutiner.
    Kramar från Minton och mej

  7. Läste just att tyvärr så har inte herrarna och damerna i EU ”haft tid” att ägna någon tid åt denna tidsomställning! Fullt sjå förstås med annat…..så vi lär nog få fortsätta några år till med att ändra klockan höst och vår. Egentligen bryr jag mig inte så mycket men det är ganska onödigt tycker jag nog. Ska det hända något någon gång, föredrar jag nog sommartid året runt.

  8. Jag tillhör ju dem som gillar den här tidsomställningen. Men nu får jag vika mig för gnällspikarna. Vi som jobbar skift får skylla oss själva, vi kunde ju valt ett annat yrke. För det är vi som har glädje av omställningen.
    Här regnar det också och är höstväder. Minusgrader på nätterna.
    Har i alla fall fått både god middag och en present så just idag är det inte synd om mig.
    Har inte sett den nya filmen ännu. Men originalet var en psykologisk rysare av Hitchcocks-mått. Riktigt otäck på ett subtilt sätt.
    Kram

    1. Grannen ovanpå hade läst min blogg och kom ner med en cd med den gamla versionen, så jag ska den vid tillfälle. Det ska bli spännande även om jag ju känner till innehållet i filmen nu.
      Ha en skön söndag!
      Kram

  9. Det tog ett tag innan jag fattade hur den nya kommentarsfunktion var, men man ska inte ge upp förstås. Och nu ska jag ställa om klockan i badrummet, då behövs en stege, men annars är det klart. Tror jag.

  10. Jag vet inte hur det kommer att bli med omställning av klockan här i Wales i fortsättningen. Vi går ju ur EU nästa år.
    Regn här i går, men idag skiner solen, just nu i alla fall.
    Bra att du fick ta influensasprutan när du ändå var på vårdcentralen, effektivt.
    Skön söndag!

  11. Jag behåller gärna samma tid året om , sen bryr jag mig inte om ifall det är sommartid eller normaltid. Jag har sett originalversionen av Rebecca, men jag tyckte inte den var lika skrämmande som han övriga filmer. Den nya filmen har jag inte sett. Kram

  12. Man hade väl en förhoppning om att denna omställning av tiden skulle vara den sista men ”maskineriet” maler väl på sakta som vanligt, ser fram emot 2021 då angående detta…och förhoppningsvis är Covid 19 borta också.

    Ha en underbar söndag.

    1. Allra viktigast är att vi blir av med covid-19. Tidsomställningen är bara en liten retlig detalj.
      Ha en fin dag du också!

  13. Det är skönt då man liksom kan tillåta sig vara inomhus. Inget som pockar på att man måste ut. Men gråväder vill vi ju nog inte ha flera dagar / veckor i sträck.
    Kram!

Kommentarer är stängda.