Fem en fredag v 43: Hopkok

Det var vackert i morse när solen gick upp i öster och fick höstlöven att glöda,  några regnstänk gjorde att det också dök upp en svag regnbåge över hustaken.

Det dagas över Odvalds

Just nu är det solsken, men det lär nog bli lite växlande väder i dag.

Den här fredagen består elisamatildas frågor av ett hopkok och jag får väl försöka koka ihop några svar på dem:

1. Vad är det närmaste du kommer ren magi?
I naturen möts man av magi nästan hela tiden, men bäst är en tidigt vårmorgon, när solen värmer gott och fåglarna kvittrar – Det är magi!

2. Vilket är det största misstaget du gjort i köket?
Jag gjorde ett misstag en gång, som jag har fått äta upp många gånger. Det var söndagsmiddag; jag hade gjort en enkel smulpaj till efterrätt och som vanligt gjorde jag som jag brukar innan jag satte in den i ugnen. Jag hyvlade lite smör på toppen och strödde på en aning extra socker, så att den skulle bli lite knäckig och god.  Carina var den första som tog för sig och när hon tagit den första tuggan såg hon lite konfunderad ut, men tog en tugga till. Sen kunde hon inte hålla tyst:

-Jag undrar om du inte har haft salt på den här i stället för socker?!

3. Om du skulle få ett ärligt svar på en valfri fråga, vilken fråga skulle du ställa?
Ett och annat ord kan försvinna när jag sitter och skriver, så jag har en fråga som jag bävar för att ställa: Tycker du att jag verkar dement? (Fast jag vet inte om jag vill höra svaret.)

4. Om du skulle begrava en skatt, var skulle du gömma den?
Jag gör väl som man har gjort i alla tiden på Gotland – Gräver ner den!

5. Vad skulle dina nära och kära tro att du gjort om du skulle bli anhållen av polisen?
De kanske tror att jag har gjort någon habbavink där Golfen är inblandad.

Dagens ordspråk:
Den som sig i leken ger måste leken tåla.

34 reaktioner till “Fem en fredag v 43: Hopkok

  1. Jag kan svara på din fråga 3: Nej, inte det minsta! Du är den mest alerta 80-åring jag har träffat på, så kunnig och så vetgirig! Så det behöver du inte oroa dig för.
    Jag tappar namn på saker och personer, vet att jag egentligen vet det, men får inte fram det…Men jag tränar hjärnan med sudoku, korsord och pussel och det vet jag att du också gör (ja, utom pussel, kanske)!
    Mulet här idag.
    Ha en fin helg, Ingrid!
    Kram, Monica

    1. Jag är lite orolig ibland när jag sitter och skriver, för rätt vad det är kan ett ord försvinna. Då brukar jag lämna ett tomrum och rätt vad det är dyker ordet upp så att jag kan få fylla i det.
      Nej pusslar gör jag inte!
      Kram

      1. Det är exakt samma för mig! Hjärnan arbetar med det utan att man tänker på det och rätt som det är, så vet man!
        Kram, Monica

  2. Ditt misstag med saltet fick mig att tänka på när jag strödde cayennepeppar i stället för kanel på yoghurten. Det blev inte bra…
    En svår fråga att ställa men den kan vara minst lika svår att svara på…

    Kram och god fredag!

  3. Kluriga frågor denna gång. Men nån demens tror jag inte finns hos dig, du håller dig så med på allt som händer och sker.
    Tavlor i köket har man säkert gjort några gånger. I mitt fall har jag kokat torrt och förstört både kastrull och innehållet.
    Kram/Kicki

  4. Naturen ar magisk på SÅ många sätt! Det här med demens undrar vi nog alla över lite då och då. Men jag har uppmärksammat att även yngre människor glömmer saker då och då, så jag tar det lungt. Men,vad är en habbavink? Trevlig helg!

  5. Svårt det där med demens, det är väldigt läskigt tycker jag. Det känns så konstigt att man helt plötsligt bara glömmer bort allt man egentligen vet om, samtidigt glömmer alla ibland =)

  6. Jag har svårt för namn, men det har jag alltid haft, fast det händer att andra ord försvinner en stund och sen tittar de fram igen. Regnbågen var välfotad!

  7. En alldeles fantastisk bild! Såå vackert!
    Ett misstag jag gjorde en gång vara att jag saltade det rimmade fläsket – och det blev inte gott! Annars så gör jag nog en del misstag som jag helst förtränger 🙂
    Ha en fin lördag!
    Kram

  8. Har säkert begått misstag i köket med matlagning, men inte blandat ihop salt o socker! Det gjorde min mormor vid ett tillfälle, då hon hade bakat en gräddtårta! Hon såg på min storasyster att den inte var så god!
    Ja, jag glömmer ord hela tiden och tycker att det har blivit värre det sista året, så ibland undrar jag ju!?
    Men jag tröstar mig med att de flesta i min bekantskapskrets upplever detsamma.
    Nu är här uppehåll… ska nog ta en promenad!
    Kram Gunilla

  9. Vilken fin illustration till magisk natur! Salt och socker har blandats ihop, ett barn fick cornflakes med salt på o vägrade äta…
    Trevlig helg

Kommentarer är stängda.