Fem en fredag v 41: Skräp

Jag pratade med Eva igår och vi konstaterade att julen nalkas och därmed också julstädningen. Jobbar man som Eva gör är det helgerna som gäller och man får börja i tid. Jag har startat lite lätt med några köksskåp och funderar på att ge mig på bokhyllan.

Som på beställning handlar elisamatildas fredagsfrågor i dag om skräp.

1. Hur ser det ut i din källare/förråd?
Jag har ett förråd ute på gården och där förvarar jag mest trädgårdssaker och så har jag ett förråd inne i lägenheten också och den används som återvinningsstation och så får en extramadrass bo där också.
2. Vad samlar du på dig mest?
Jag har svårt att göra mig av med brev, julkort och gratulationskort. När vi flyttade från Stenstugu rensade jag bort en hel del och det sved i hjärtat, men högen har växt till sig igen.

3. Vad i ditt hem behöver rensas ut?
Lådan med alla manualer, batterier och andra småprylar behöver få sig en genomgång. Där finns mycket att slänga.

När jag ser röran i lådan kan jag inte låta bli att tänka på en historia:

Inför en jul fick maken i uppdrag av sin hustru att städa sin skrivbordslåda. Det hände ingenting på den fronten och hon fortsatte tjata om den där lådan.
”Nu har jag städat överallt! Nu måste du städa din låda!”
”Jaha och varför är det så nödvändigt?”
”Det är ju snart jul!”
”Och då ska den stå öppen?!?”
Gör jag ingenting åt min låda måste den definitivt vara stängd i jul!

4. Är du bra på att rensa ur din mailkorg?
Absolut!

5. Vad sparar du gärna som andra kastar?
Nu är det ju svårt att veta vad andra kastar, men jag samlar på mig en hel del papper av olika slag.

I stället för en rad med pärmar visar jag den fina orkidén jag fick till min 80-årsdag från kusin Göran och hans dotter Kia

Dagens ordspråk:
Man får lära sig krypa innan man kan gå.

Trevlig fredag och grattis alla Ingrid och Inger!