Prov utan värde

Det gråa trista vädret fortsätter i dag också, men det är i alla fall milt fortfarande. Nu på förmiddagen har jag varit ute och ordnat lite med mina blomster, för igår när jag var på Fröjel kyrkogård tog jag med mig fuchsiorna hem. De har blommat så vackert hela sommaren och de frostnätter som varit har inte skadat dem. De verkar ha trivts väldigt bra i de där självvattnande lådorna. Nu tänker jag försöka övervintra dem. Jag har aldrig gjort det förut, så det blir spännande att se om jag lyckas. Går det så går det!

Först krafsade jag bort så mycket jord så att det skulle gå att få ner rotklumpen i en ordinär blomkruka och sedan beskar jag dem.

Jag fick en riktigt fin bukett att ta in

När plantorna hamnat i krukor satte jag dem i en plastlåda med lock i mitt uteförråd, för jag har läst mig till att de antingen ska stå svalt och mörkt eller lite varmare och ljust. Det sista alternativet funkar inte här, för jag har varken uterum eller glasveranda. Mörkt och ett par grader varmt passar nog bättre. Nu kan det ju bli lite kallare i förrådet, men eftersom de står i de där lådan kan jag linda in alltihop i ett täcke. Och skulle de ändå inte klara det, så gör det ingenting. De ska i alla fall få en chans!

Dagens ordspråk:
I det lugnaste vattnet går de största fiskarna.